Kiderült, hogy a teherautó sofőrje bármilyen közúti jármű vezetésre alkalmatlan.
Egy autós be akart sorolni egy kamion elé. Nem bevágni elé, fékezésre kényszeríteni, hanem az adott útszakaszon a teherautók számára megengedett sebességnél nem lassabban besorolni. Idézet a Budakörnyéki Járási Ügyészség közleményéből:
„A vádlott a teherautója fényszóróját villogtatva veszélyesen megközelítette a személyautót a párhuzamos sávban, így próbálva azt gyorsabb haladásra ösztönözni. Miután ezzel nem érte el a célját, a vádlott jobbra rántotta a járműszerelvénye kormányát ezzel arra kényszerítve az autóst, hogy az ütközés elől ő is jobbra térjen ki a leállósávra hajtva. A baleset elkerülése kizárólag a személyautót vezető kitérő manőverének volt köszönhető.”
Az eset 2024 júliusában, az M0 autóút Törökbálinthoz tartozó szakaszán történt, és azért lett belőle ügy, mert a veszélybe sodort autóban volt fedélzeti kamera, ennek felvételét közölte is az ügyészség:
A Budakörnyéki Járási Ügyészség a teherautó vezetőjével szemben közúti veszélyeztetés bűntette miatt emelt vádat, próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetés kiszabására és végleges hatályú közúti járművezetéstől eltiltásra tett indítványt. Ennél azonban érdekesebb a közleménynek ez a mondata:
„Eljárás során megállapították, hogy a vádlott a közúti járművezetésre közlekedéspszichológiai szempontból alkalmatlan.”
A legalább 7500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, közúti közlekedési szolgáltatás keretében tehergépkocsit, vontatót vagy járműszerelvényt vezető sofőröknek ugyanis nem elég a vezetési tudásukról számot adniuk, a PÁV III. néven ismert pályaalkalmassági vizsgát is teljesíteniük kell. Ezen – többek között – felmérik a vezető mentális és kognitív képességeit, stressztűrését, a személyiségét, különös tekintettel a vezetéshez szükséges konfliktuskezelésre, kooperációs hajlamra, társas viselkedésre. A tesztek után egy pszichológus kettesben beszélget a sofőrrel, hogy megerősítse a felmérés eredményeit, és jobban megismerje a vezető hozzáállását, stresszkezelési módszereit.
Az ügyészségi közlemény alapján joggal feltételezhetjük, hogy a kamionosnak volt jogosítványa, tehát sikeresen letette a PÁV III-as vizsgát is, akár többször is (a vizsga adott ideig érvényes, időről időre meg kell újítani). Ennek ellenére egy teljesen ártalmatlan helyzetre is életveszély-okozással reagált, az eljárás során pedig kiderült, hogy minden korábbi vizsgálat és sikeres vizsga ellenére valójában kisautót vezetni is alkalmatlan, nemhogy pótkocsis kamiont.
Azt pedig mindennap látjuk az utakon, hogy a civil autósok közül is mennyien alkalmatlanok a vezetésre – ahogy az egy-egy büntetőfékezés utáni eljárásban a szakértő is megállapítja:
Adódik a kérdés:
Nem kellene szigorúbb pszichológiai vizsgálat a vezetői engedély megszerzéséhez?
Ez is érdekelhet: