Még nem találták ki hozzá a Trabant nevet, de egyértelműen annak elődje ez az ötvenes évekbeli kisautó. A P70-nél először kísérleteztek a Duroplast karosszériával, de elavult technikája miatt, és mert nem volt olcsó, még nem érett meg a népautó szerepére.

A második világháború után a Német Demokratikus Köztársaságnak nagy szüksége volt egy megfizethető népautóra, és a nyugatiaktól örökölt, még különálló sárvédős DKW F8, amit az IFA gyártott tovább, menthetetlenül elavult volt. Az ötvenes években azonban előálltak egy több téren is modernebb, bizonyos szempontból világelső kisautóval, ami kikövezte az utat a mindannyiunk által ismert Trabant számára.

A DKW még a harmincas években fejlesztette ki az F8-at, az ötvenes évekre ideje volt leváltani
Két P70 a lipcsei Népek csatája emlékmű előtt 1960-ban. Fotó: Fortepan / Bojár Sándor
P70-ek a szentendrei Lajosforrás turistaházánál 1960-ban. Fotó: Fortepan / Bojár Sándor

A Trabant nevet akkor azonban még nem találták ki, az Automobilwerk Zwickau, azaz a zwickaui autógyár termékét egyszerűen csak P70-nek nevezték a Personenkraftwagen, azaz a személyautó, és a hétszáz köbcentis motorja után. A karosszériájának nemcsak a formája, de az anyaga is lényegesen modernebb volt az F8-énál, hiszen

egy különleges kompozit anyagból készült, ami a tartósságára utalva a Duroplast nevet kapta.
P70 és büszke tulajdonosai a Halászbástyánál 1960-ban. Fotó: Fortepan / Bauer Sándor
Fotó: Fortepan / Bauer Sándor
Fotó: Fortepan / Bauer Sándor

Az üvegszálas anyaggal szemben, amit akkoriban még csak nagyon munkaigényes folyamattal, kézzel lehetett előállítani, a Duroplast karosszériaelemeket présgépeken tudták gyártani, ez tette lehetővé a tömeggyártás beindítását. Bár a világ első műanyag karosszériás szériaautójának a Corvette számított, de

az első, aminek még a műanyag karosszériája is sorozatgyártásban készült, már a P70 volt.

A kisautó mégsem tudott népszerűvé válni.

Balesetben megsérült P70 a Múzeum körúton 1957-ben, a képen jól látszik a Duroplast karosszéria sajátos törésmintája. Fotó: Fortepan / Bojár Sándor
A P70-ben még a DKW F8-ból származó kétütemű motor volt. Fotó: Fortepan / Bojár Sándor
A Duroplast karosszéria tartósságát is hirdethetné ez a balesetes fénykép. Fotó: Fortepan / Bojár Sándor
A modern karosszéria alatt még favázas szerkezetre épült a P70, aminek ezen kívül is akadtak hiányosságai.

Nem számított olcsónak akkoriban, mégis túlságosan fapadosnak bizonyult, mert olyan alapvető felszerelések hiányoztak róla, mint a nyitható oldalablakok és a nyitható csomagtérfedél. Ezeket később, a gyártás során pótolták, elhúzható ablakokat építettek be, és a csomagteret sem csak az ülések felől lehetett pakolni.

A P70-et a világ több országába exportálták, az AWZ képe szerint Egyiptomba is eljutott
P70-ek Zwickau közelében 1960-ban. Fotó: Fortepan / Bojár Sándor

Később, 1956-ban kombiváltozat is készült, ami az oldalra nyíló csomagtérajtóval sokkal népszerűbbnek bizonyult. A 690 köbcentis kéthengeres, kétütemű motor az F8-ból került át, a teljesítményét 2,5 lóerővel 22 lóerőre növelték, ez legfeljebb 90 km/órával tudta mozgatni a 800 kilogrammos kisautót. 1957-ben jelent meg a kupé, aminek

csak a formája volt sportosabb, a motorján nem változtattak, de a sebessége elérte a 100 km/órát.

Mivel a 3,74 méter hosszú P70-et nem lehetett elég gazdaságosan gyártani ahhoz, hogy széles rétegnek megfizethető népautó legyen belőle, ezért csak négy évig készült, összesen 36 151 példányt gyártottak. Az utolsókat már Saschsenring P70-nek nevezték a szászországi versenypálya után, de az 1958-ban megjelent utódjának sokkal jobb, és mindenekelőtt nem csak a németek által kiejthető nevet találtak: ez lett a Trabant P50.

A P70 utódjaként készült P50-ben már meglátjuk a kedves formájú Trabit

Ez is érdekelhet:

Így tették vonzóvá az egykori szocialista autókat

Régi autóreklámok közül  válogattunk.

Arótól a Zaporozsecig – Szocialistaautó-kvíz

Tudod, hogy a Lada eredetileg Fiat volt? Tudod, hogy a Trabant kétütemű? Tudod, hogy a Škoda 100-asnak hátul van a motorja? Hát, ez ide kevés lesz.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában