Nem mindennapi motort mutatunk a Formula–1 történelméből. Ayrton Senna versenyzett utoljára azzal a V10-essel, ami nemrég került elő a Honda raktárából, és most darabjaira szedve kínálják, hogy egy tehetős rajongó gyűjteményébe kerüljön.

1990-ben a Formula–1-es szezon Ayrton Senna és Alain Prost küzdelméről szólt. Az utolsó előtti futamon, a Japán Nagydíjon éppen Senna szerezte meg a pole pozíciót Prost előtt, és mivel nem tettek eleget a kérésének, hogy ne a pálya porosabb feléről kelljen rajtolnia, elszánta magát, hogy senkit sem fog maga elé engedni. Prost ezért hiába kapta el jobban a rajtot, a makacs Sennával már az első kanyarban összeakadtak, mindketten kicsúsztak a kavicságyba, és kiestek.

A világbajnoki cím ezzel egy futammal a vége előtt Sennához került, aki 1988-hoz hasonlóan Honda-motoros McLarennel szerezte meg azt,

de már nem az 1,5 literes, turbós V6-ossal, hanem a 3,5 literes V10-es szívómotorral. Azt a motort, amit a Japán Nagydíjon hajtott, az 1990-es szezon utolsó futamán, az Ausztrál Nagydíjon is bevetették, Senna ismét pole pozíciót szerzett vele, és 61 körön át vezette is a futamot, de váltóhiba miatt kiesett.

Minden más esetben ilyenkor a futam után a motort a gyártó központjába szállítják, darabjaira szedik, és utánajárnak, hol lehetne tovább fejleszteni rajta, majd az alkatrészeket megsemmisítik. 1990 végén azonban nem így történt, mivel a Honda már a következő évre szánt V12-es motorján dolgozott, nem volt szüksége a V10-esre. Senna autójából a motort kiszerelték, elcsomagolták, és a gyári raktárba tették, ahonnan csak nemrég került elő.

Ha mindig is érdekelt, hogyan nézhet ki egy F1-es motor egy futam után, kattintsd végig ezt a galériát:

A karrierje során 300 kilométert futott, és aztán több mint három évtizedet pihent motort szétszerelték, hogy nem mindennapi installációt készítsenek belőle, így kerül vitrinestül a Bonhams aukciójára, ahol 30-40 millió forint közötti összeget várnak érte. Múzeumba illő darab, igazi technológiai mestermű, ami

egyszerre idézi meg a Honda motorsport-történelmének aranykorát és a Formula–1 egyik, ha nem a legnagyobb pilótáját.

Ha ennél jobban érdekel a téma, ebben a videóban még többet megtudhatsz a 660 lóerős, 12 800-as fordulatszámra képes motorról:

(Fotó: Bonhams, Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Amikor Ayrton Senna minden idők legemlékezetesebb első körét produkálta

Ayrton Senna csúnyán leiskolázta a mezőnyt, vizes pályán.

Megismételhetetlen volt ez az ikonikus dobogó az F1-ben

Először és utoljára ezen a spanyol nagydíjon állt együtt a dobogón a három legendás versenyző.

Libabőrös leszel Ayrton Senna legendás körének onboard-felvételétől

Ayrton Senna, McLaren-Honda, V10-es motor, kézi váltó + plusz a korabeli közvetítés hangulata, és mindez 35 évvel ezelőttről.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
A private jet nem luxust, hanem minőségi időt ad – felszálltunk a VistaJet zászlóshajó gépére
Hirdetés