Nem riogatni akarunk, ez tény. De abban is segítünk, hogyan kerülhetjük el a bajt, vagy mit kell tennünk, ha mégis bekövetkezik.
Ha higgadtan végigvesszük, mi minden veszély és potenciális baj leselkedik az autósra, miközben autózik, vagyis hivatalosan veszélyes üzemet működtet, arra juthatunk, hogy addig jó, amíg otthon maradunk, vagy legfeljebb a járdán sétálunk. Mivel azonban otthon több baleset történik, mint a közúton, az autó pedig jó ideje része az életünknek, azt pedig nem akarjuk, hogy a négy fal közötti rettegés valaha is az legyen, nem tehetünk mást, mint hogy lehetőség szerint csökkentsük a kockázatot, és biztonságban-egészségben autózzunk tovább, ha pedig nem tudunk elkerülni egy problémát, legalább ússzuk meg minél kisebb kárral. Ehhez adunk tippeket.
Úthibák
A félig üres vagy félig teli pohár alapján szörnyülködhetünk, hogy mennyi a kátyú a magyar utakon, vagy örülhetünk, hogy sok helyen van azért valamennyi aszfalt a lyukak között. Bárhogy is, a futóműnek, de főleg a guminak és a felninek az úthiba nem nagy barátja. Megelőzésképp annyit tehetünk, hogy figyelmesen vezetünk, főleg ott, ahol tábla figyelmeztet az úthibákra – már csak azért is, mert ez esetben reménytelen kártérítést kérni az útfenntartótól, amire amúgy van esély, ha rendőrségi jegyzőkönyv bizonyítja, hogy tényleg egy adott kátyú miatt sérült meg a kocsi.
Még egy tanács: ha már nem tudjuk kikerülni az úthibát, inkább engedjük bele a kocsit, annál nincs rosszabb, mintha beletaposunk a fékbe, és a lendületben lévő kocsi álló kerékkel érkezik a lyukba.
Hiányzó táblák
Az útépítések után kinn felejtett táblák is szoktak gondot okozni, ha valamiért éppen ott mér sebességet a rendőrség, de a hiányzó táblákból is lehet baj, ha az nem a közeli múzeumra hívta fel a figyelmet, hanem mondjuk a kötelező megállásra a kereszteződésben.
Itt is igaz az alapszabály: ha bajba kerültünk, mert nem volt tábla ott, ahol kellett volna lennie, hívjunk rendőrt, vegyen fel jegyzőkönyvet!
Rossz navigálás
Minden kornak megvannak a maga problémái: tizenéve térkép kellett, meg az, hogy megfelelő irányban tartsuk, ma pedig az, hogy fenntartással kezeljük, amit a navigáció mond.
A Player-olvasók értelmes emberek, de történt már haláleset a világban, mert a vezető jobbra fordult, ahol a navi mondta – és ahol egy szakadék volt.
Víz
Ahogy egyre szélsőségesebb az időjárás, egyre gyakrabban fordul elő, hogy kisebb árvíz van ott, ahol útnak kellene lennie. A menő SUV-sek egy része ilyenkor büszkén és nagy gázzal közlekedik – hogy aztán valahol a víztenger közepén megálljon a kocsi, amely levegő helyett vizet szívott be.
Gondoljunk arra, hogy lehet padka, gödör vagy bármi más a vízben, aminek a mélységét sem tudhatjuk, de ha mégis át akarunk kelni rajta, akkor azt állandó sebességgel, de lassan tegyük, ne úgy, mintha motorcsónakkal lennénk.
Állatok
Az állatgázolást illetően a lakott területen kívüli és belüli utak között annyi a különbség, hogy városban ritkán ugrik át szarvas az úton.
Ettől még állatvédelmi, egészségügyi és biztonsági szempontból is alapvető fontosságú, hogy mindent megtegyünk azért, hogy se galambot, se vaddisznót ne üssünk el – a fentiekkel ellentétben ezt a veszélyt egy kis eszközzel is elkerülhetjük: a magyar fejlesztésű Siren7 vadgázolás elleni rendszer akár háromszáz méter távolságból is elriasztja az útról az állatokat, hogy nekik, nekünk és az autónknak se essen baja.
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Siren7 vadgázolás elleni rendszer forgalmazója.
{alias:veszelyek-sora-leselkedik-az-autosokra}