Kilencvenhárom év után a Goodwoodban rendezett Festival of Speeden újra bemutatják a Bentley Speed Six-et, melyből a 30-as évekbeli gyártási eljárásokkal tizenkét darabot készítenek.
Walter Owen Bentley már egészen fiatalon belekóstolt a motorkerékpár és az autóversenyek világába, majd repülőgép motorok és autók tervezésével szerzett hírnevet. Mérnökként a teljesítmény növelésének legtisztább módját a lökettérfogat növelésében látta, ellentétben a Bentley-vel versenyző Sir Henry Birkinnel, aki a kompresszort beszerelését szorgalmazta. Walter Owen Bentley végül egy új motorban látta a megoldást.
4,5 literes, négyhengeres és 100 lóerős blokk helyett a Bentley-nél megszületett a 6,5 literes, sorhatos motor 200 lóerővel.
Ez repítette a diadalig minden idők legsikeresebb Bentley versenyautóját, a Speed Six-et, mely bemutatása utáni évben, 1929-ben és 1930-ban is megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Több mint 360 darab alváz készült a Bentley cricklewoodi gyárában a 100 milliméteres furatú és 140 milliméteres löketű motorral szerelt változatból, mely egyetlen SU karburátorral és 4,4:1-es kompressziós aránnyal 147 lóerőt tud 3500-as fordulaton. Később aztán reszeltek a motoron és iker SU karburátorral, nagyobb kompressziós aránnyal és új vezérműtengellyel már 180 lóerős lett.
Ahogyan a legtöbb gyártó ekkoriban, a Bentley is a pőre mechanikáért és az alvázért felelt, hogy aztán a grófok és gyártulajdonosok az ízlésükhöz legjobban passzoló karosszériás műhelytől rendeljék meg a felhasználásnak megfelelő karosszériát rá. Pontosan ezért különböző hosszúságú alvázra szerelték ezeket a sorhatos motorokat. A Speed Six háromféle tengelytávval volt elérhető, a legnépszerűbb a 3505 mm-es volt, de volt 3569 és 3874 mm-es is. Az olyan gyári versenyautókat, mint az újra gyártásba helyezett Speed Six pedig 3,4 méteres tengelytávú alvázra építették.
Mind közül a versenyváltozatok motorja a legerősebb, ezekben a 6,5 literes sorhatos 6,1:1-es sűrítési arányú és 200 lóerős. A két Le Mans-i győzelem közül egyértelműen az első mutatta meg legjobban, hogy mire képesek a Bentley-k, hiszen ott a Woolf Barnato és Sir Henry Birkin duó a rajttól egészen a célig a mezőny élén állt. Birkin 7 perc 21 másodperces köridejével olyan új rekordot állított fel, mely 46 másodpercet vert a korábbi legjobbra. Szintén magasra tette a lécet a 83 mérföld/órás (96 km/óra) átlagsebességgel és a 2844 kilométeres táv megtételével.
Goodwoodban a Car Zero mutatkozik be, tehát az ügyfelek autói előtt készített, a gyárnál maradó Speed Six.
Hatalmas kutatómunka előzte meg a Speed Six Continuation gyártását, mely messze nem egy egyszerű replika. A Bentley korabeli eljárásokkal készíti minden alkatrészét, így a karosszéria egyes elemeit fakereten alakítják formára vagy épp angolkerékkel igazítják a fémet. Ehhez az eredeti tervek nyolcvan százalékát sikerült beszerezniük a WO Bentley Memorial Foundationnél, kiegészítésképpen pedig szerelői feljegyzésekket használtak, amelyek részletezték az 1929-es és 1930-as versenyautók közötti különbségeket.
Ezeket a kincset érő, háború előtti dokumentumokat vetették össze a gyári múzeum Speed Six-ével és egy gyűjtő autójával, melyet csak Old Number 3 emlegetnek. Az utólag elvégzett mérések és vizsgálatok alapján pedig tényleg minden alkatrészről és a beállításokról pontos képet kaptak a mérnökök.
Már a korábbi Blower Continuation sorozathoz felkutatták a korabeli anyagokat, így ezeket használták fel a Speed Six-nél is, de a fényezéshez azonban felkeresték a Hampshire-ben lévő Beaulieu National Motor Museum archívumát. Öt autentikus Parsons festék árnyalatot kevertek újra az autóhoz, amik közül a Bentley a klasszikus brit versenyszínt, a sötétzöldet választotta saját példányához.
Tíz hónap alatt rakták össze az első autót a Bentley kézműves mesterei, akik több évtizedes tapasztalatukat fiatalabb kollégáknak is átadták, hogy a jövőben is készülhessenek hasonló autók, de restauráláshoz is fontosak az itt szerzett tapasztalatok és technikák, melyek során a háború előtti eljárásokat alkalmazzák.
6,5 literes, hathengeres motorjához hatszáz egyedi alkatrészre volt szükség, a mérések szerint 205 lóerős lett.
Több olyan műszer is van az első darabon, amelyek nem kerülnek majd fel az ügyfelek Speed Six-eire, csupán az adatok gyűjtése miatt volt rájuk szükség. A kézzel készített Bentley komoly tartóssági teszten megy keresztül. A tizenkét darabos sorozat első példányának októberben állnak majd neki és tíz hónapon át tartó építés után adják át. Az utolsó Speed Six Continuation 2025-ben készül majd el.
Ez is érdekelhet: