Hátsókerekes és BMW – ez lehetne két érv, de nem intézzük el ilyen egyszerűen a tesztet.
Mert jól néz ki
Tizennégy évre visszamenően vannak csak tapasztalataink a 1-es dizájnjára vonatkozóan, de a ciklikusság már felfedezhető. A 2004-ben bemutatkozott első generáció ilyen volt, az egyszerűség kedvéért nevezzük szépnek:
2011-ben jött a modellváltás, vele együtt pedig – szintén az egyszerűség kedvéért – rondaként jellemezhető új 1-es:
A félidős ráncfelvarrás sok autónál szinte észrevehetetlen, az 1-esnél viszont ellapították az erősen véleményes első fényszórókat, és BMW-s alakúra cserélték a hátsókat.
Itt tartunk most, egy kevésbé karakteres, cserében frissebb, harmonikusabb formánál. Az eddigiek alapján könnyen elképzelhető, hogy az elsőkerekes 1-es nem fog ennyire jól kinézni – minek kockáztatni?
Mert utoljára vehetsz hosszmotoros, hátsókerekes kompaktot
A tesztautó xDrive összkerékhajtást kapott, de most nem ez a lényeg: az alsó-középkategóriában egyetlen hátsókerék-hajtású típus létezik: az 1-es BMW. 2004-ben, amikor bemutatták, még az a filozófia járta a BMW-nél, hogy kizárólag a hajtott kereket kormányozni szerencsétlen dolog – mióta megjelent az alapvetően elsőkerekes 2-es Active Tourer, ezt már nem emlegetik.
Sőt: már most tudható, hogy az 1-es BMW következő generációja búcsúzik a hátsókerék-hajtástól, és ezzel együtt a hosszába beépített motortól is. Az összkerekes változata biztosan élvezetes lesz, de az a fajta élményt, amit az elsőtől a jelenlegi utolsó 1-esig át lehet élni a hátsókerekesekkel, most érhető el újonnan utoljára.
Mert rendes kézifék van benne
Egy tizenkét millió forintos prémiumautóban ma alig meglepőbb egy hagyományos, karos kézifék, mint egy szívatókar vagy a legendás fagolyós ülésvédő.
Az 1-esé szépen bőrözött, de nem ez a lényege, hanem hogy a jóval olcsóbb autókban is általánossá vált, elektromos-billenőkapcsolós helyett az akár vaduláshoz is alkalmas mechanikus rögzítőfék karja van a jobb kezünknél. Ez pedig jó érzés.
Mert ebben a narancsos színben is rendelhető
A nyári modellfrissítéskor két új szín is megjelent a kínálatban, a Seaside Blue és a Sunset Orange.
Nem nehéz kitalálni, hogy a tesztautó melyiket kapta: a narancsmetál nemcsak azért áll jól a kocsinak, mert már lassan minden árnyalatnak örülni kell, ami nem fehér, fekete vagy szürkés, hanem mert remekül megy a kocsi stílusához.
Mert továbbra is élvezetes, jó kocsi
Mindig is jó volt vezetni az 1-est, és most is az. Ha nem azt nézzük, mennyire kényelmesen fér el benne öt ember – nem fér el kényelmesen –, hanem értékeljük a közvetlen kormányzást, a hátsókerekességet – vagy tesztautónknál az xDrive nyújtotta stabilitást –, és a sportossághoz általában kedvező kisebb méreteket, a jó értelemben kiforrott technikát, akkor szeretni fogjuk.
(Fotó: Nagy Gergely, BMW)