Minden a BMW legszebb kupéjának sportváltozatával kezdődött, a híres Motorsport részleg legelső műve a versenyautónak fejlesztett 3.0 CSL volt, mely most 50 év után limitált szériás, retró formatervű, kézzel készített ritkaságként tér vissza.

1972 májusában jelent meg az eredeti 3.0 CSL, hogy a BMW indulhasson az Európai Túraautó Bajnokságban és később más versenyeken is tovább erősítse a márka sportos imidzsét. Kezdetben még a 3.0 CS-sel megegyező motorral szerelték az autókat, majd augusztusban 3003 köbcentire növelték a hengerűrtartalmat. Az így már 3,0 liter feletti osztályba sorolt autó motorja nagyobb játékteret kapott.

1973-tól már 3,2 literes sorhatos motor került a CSL-ekbe, mely 206 lóerős teljesítményét 5600-as fordulaton adja le, nyomatéka pedig 286 Nm.

Számos sorozatban győzedelmeskedett a BMW 3.0 CSL és a Batmobile-nak keresztelt, kiszélesített versenyautó, melynek a Nürburgringen és más pályákon olyan ellenfelei voltak, mint a Porsche 911-es vagy a Ford Capri. Neves pilóták terelgették az autót, köztük Hans-Joachim Stuck, Chris Amon és Niki Lauda, de az első Art Car is ilyen autó volt, az alkotó pedig Alexander Calder.

1265 darab készült a CSL-ből, aminek karosszériája vékonyabb acélból készült, könnyű üvegezéssel szerelték, a gépháztető, az ajtók és a csomagtérfedél pedig alumínium. Belterében könnyű kagylóülések vannak, a hangszigetelést, az elektromos ablakokat és a szervokormányt is elhagyták. Hatalmas hátsó szárnya nem felelt meg a német szabályozásnak, ezért azt eredetileg nem is szerelték fel a gyárban. Világos célzásként azonban lapra szerelve készítették be a csomagtartóba, hogy az illegális elemet már a tulajdonos szerelje fel rá otthon.

Öt évtizeddel a 3.0 CSL után ötven darabos limitált szériaként tér vissza, hogy megmutassa, a klasszikus autóépítés és a modern mérnöki tudás milyen elképesztő kombináció.

Már az első pillanattól világos, hogy a BMW M4-es alapjait használó 3.0 CSL valódi ritkaság lesz, mellyel valószínűleg csak módos gyűjtők temperált garázsában lehet majd találkozni, évekkel később pedig neves aukciósházak árverésén, mint a márka múltjának egy különleges szelete.

Három hónapon át tart majd az autók gyártása a manufaktúrában, melyek nyolc munkaállomáson mennek keresztül és darabonként nagyjából tíz nap alatt állnak össze a BMW Dingolfingban található üzemének külső helyszínen, Moosthenningben. A szénszál erősítésű műanyag elemeit pedig kézzel készítik a landshuti alkatrészgyárban. 30 fős speciálisan képzett és tapasztalt technikusból álló csapat állít össze minden 3.0 CSL-t.

Alacsony darabszáma ellenére a teljes sorozatfejlesztési folyamaton keresztülment az újkori CSL, aminek része volt a közúti és a versenypályás teszt is, valamint a frontális és oldalsó ütközési teszt. Karosszériáján máshol nem használt elemeket alkalmaztak, ami miatt nagyjából 200 munkaórát dolgoztak az aerodinamikán és a légáramlatok optimalizálásán, ennek az időnek a negyedét élesben, a BMW szélcsatornájában.

Formatervét a BMW 3.0 CSL Hommage tanulmányautók ihlették, melyekről minden karakteres elem megvalósult.

Csodálatos reinkarnációja a legendának a modern 3.0 CSL, aminek függőleges hűtőmaszkra ritka és egyedi mintázatú rácsozású, a fényszóróiban pedig sárgán világítanak a dupla kerek fényszórókra utaló menetfények, akárcsak az M5 CS vagy az M4 CSL modelleken. Hegyes orra és kiszélesített sárvédői a Batmobile-ra emlékeztetnek, ahogyan az első sárvédőkön végigfutó légterelő elemek is, valamint a hátsó ablak feletti légterelő, mely a karbonból készült hátsó spoilerre vezeti a légáramot. A hátsó lámpa az elsőkhöz hasonlóan lézer erősítésű LED technikájú.

Tradicionális Alpesi fehér fényezését a Motorsport részleg színei díszítik, melyek a 70-es években újdonságnak számítottak, azóta pedig állandó eleme a BMW sportos kiegészítőinek. A trikolór egyébként három színből áll, melyek közül a kék a BMW-t jelképezi, a piros pedig az első nagy szponzort, a Texaco olajipari vállalatot, a kettő között lévő lila pedig a színek keveréke. Elemeit egy speciálisan a BMW 3.0 CSL-hez tervezett eljárással fényezik, a pontosság kedvéért pedig lézervetítéssel segítik a maszkolást. A hátsó szárny M Power feliratán és a tetőn is látható marad a karbon.

Elöl 20, hátul pedig 21 colosok a központi anyás (930 Nm-rel húzzák meg), kovácsolt alumínium felnik, melyet arany színűre fényeznek, mögöttük pedig karbon-kerámia féktárcsákat szorongatnak a tűzpiros féknyergek. A gumikat kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztette a Michelin, még az 50. évfordulóra utaló szám is ott figyel a Pilot Sport 4S-szek oldalfalán.

Minden idők legerősebb hathengeres motorral szerelt, közúton is használható BMW-je a 3.0 CSL.

3,0 literes, biturbó sorhatos motorja az M4 DTM szelídített változata, merevített forgattyúsházzal, kovácsolt főtengellyel és 3D nyomtatott öntőformával készülő hengerfejjel, valamint speciális kenési és hűtési rendszerrel. A teljesítménye épp úgy 560 lóerő, mint az F10-es kódú M5 4,4 literes V8-asa, a maximális forgatónyomatéka pedig 550 Nm.

Nincs konnektorról tölthető hajtás, de még lágy hibrid rendszer sem, mert a BMW 3.0 CSL nemcsak arányaival ragaszkodik a klasszikus sportkupé műfajához, hanem a hajtás is pontosan olyan, amilyen a legjobb BMW-kben. A soros, hathengeres motorhoz kézi váltó csatlakozik és hátsókerék-hajtás, aktív hátsó differenciálművel. Műszerfala ismerős lehet az M4-esből, ezzel együtt a funkciókat is maradéktalanul megkapja a retró 3.0 CSL, de a retró váltógomb ebben a környezetben is ízléses kacsintás a múltra.

1270 kilogramm volt az eredeti 3.0 CSL súlya, ami annyit tesz, hogy egy lóerőnek 6,2 kg-ot kell mozgatnia. Ezzel szemben az új CSL súly-lóerő aránya 2,9.

Ehhez épp úgy kellett könnyíteni, mint a múltban, csak az új CSL esetében már a legtöbb esetben szénszál erősítésű műanyag elemeket használtak. A motorháztető, a csomagtérfedél, a tető, a hátsó oldalpanelek, küszöbök és a diffúzor is karbonból készült, továbbá a légterelők és a kerékdobok. A hátsó kipufogódob titán, amivel több mint 4 kg-ot spóroltak, a rugótorony kitámasztók pedig alumíniumból vannak.

Ülései karbonvázasak és szerszámmal állíthatóak, a fejtámla párnázása pedig kivehető, hogy bukósisakban is használható legyen. Hátsó ülések és hangszigetelés nincs a 3.0 CSL-ben, hogy teljes legyen az élmény.

Egyesek pezsgővel, tortával és hatalmas bulival ünnepelnek, a BMW pedig a 3.0 CSL-lel megmutatta, hogy milyen volna kortárs feldolgozásban a valaha volt egyik legszebb sportkupéjuk: eszelősen dögös.

Ez is érdekelhet:

Csodálatos BMW sportkupé Hans Stuck egykori cégautója

Pont ilyen céges autó illik egy híres autóversenyzőhöz, mint ez a BMW 3.0 CSL.

Sokan csak álmodhatnak az új BMW M4 CSL-ről

A BMW M4 eddigi legizmosabb változatából még a legtehetősebbek közül sem juthat mindenkinek.

Ez a hetvenes évekbeli sportlimuzin volt a BMW M5 őse

Felújították, és most fantasztikusan néz ki.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés