Minden a BMW legszebb kupéjának sportváltozatával kezdődött, a híres Motorsport részleg legelső műve a versenyautónak fejlesztett 3.0 CSL volt, mely most 50 év után limitált szériás, retró formatervű, kézzel készített ritkaságként tér vissza.

1972 májusában jelent meg az eredeti 3.0 CSL, hogy a BMW indulhasson az Európai Túraautó Bajnokságban és később más versenyeken is tovább erősítse a márka sportos imidzsét. Kezdetben még a 3.0 CS-sel megegyező motorral szerelték az autókat, majd augusztusban 3003 köbcentire növelték a hengerűrtartalmat. Az így már 3,0 liter feletti osztályba sorolt autó motorja nagyobb játékteret kapott.

1973-tól már 3,2 literes sorhatos motor került a CSL-ekbe, mely 206 lóerős teljesítményét 5600-as fordulaton adja le, nyomatéka pedig 286 Nm.

Számos sorozatban győzedelmeskedett a BMW 3.0 CSL és a Batmobile-nak keresztelt, kiszélesített versenyautó, melynek a Nürburgringen és más pályákon olyan ellenfelei voltak, mint a Porsche 911-es vagy a Ford Capri. Neves pilóták terelgették az autót, köztük Hans-Joachim Stuck, Chris Amon és Niki Lauda, de az első Art Car is ilyen autó volt, az alkotó pedig Alexander Calder.

1265 darab készült a CSL-ből, aminek karosszériája vékonyabb acélból készült, könnyű üvegezéssel szerelték, a gépháztető, az ajtók és a csomagtérfedél pedig alumínium. Belterében könnyű kagylóülések vannak, a hangszigetelést, az elektromos ablakokat és a szervokormányt is elhagyták. Hatalmas hátsó szárnya nem felelt meg a német szabályozásnak, ezért azt eredetileg nem is szerelték fel a gyárban. Világos célzásként azonban lapra szerelve készítették be a csomagtartóba, hogy az illegális elemet már a tulajdonos szerelje fel rá otthon.

Öt évtizeddel a 3.0 CSL után ötven darabos limitált szériaként tér vissza, hogy megmutassa, a klasszikus autóépítés és a modern mérnöki tudás milyen elképesztő kombináció.

Már az első pillanattól világos, hogy a BMW M4-es alapjait használó 3.0 CSL valódi ritkaság lesz, mellyel valószínűleg csak módos gyűjtők temperált garázsában lehet majd találkozni, évekkel később pedig neves aukciósházak árverésén, mint a márka múltjának egy különleges szelete.

Három hónapon át tart majd az autók gyártása a manufaktúrában, melyek nyolc munkaállomáson mennek keresztül és darabonként nagyjából tíz nap alatt állnak össze a BMW Dingolfingban található üzemének külső helyszínen, Moosthenningben. A szénszál erősítésű műanyag elemeit pedig kézzel készítik a landshuti alkatrészgyárban. 30 fős speciálisan képzett és tapasztalt technikusból álló csapat állít össze minden 3.0 CSL-t.

Alacsony darabszáma ellenére a teljes sorozatfejlesztési folyamaton keresztülment az újkori CSL, aminek része volt a közúti és a versenypályás teszt is, valamint a frontális és oldalsó ütközési teszt. Karosszériáján máshol nem használt elemeket alkalmaztak, ami miatt nagyjából 200 munkaórát dolgoztak az aerodinamikán és a légáramlatok optimalizálásán, ennek az időnek a negyedét élesben, a BMW szélcsatornájában.

Formatervét a BMW 3.0 CSL Hommage tanulmányautók ihlették, melyekről minden karakteres elem megvalósult.

Csodálatos reinkarnációja a legendának a modern 3.0 CSL, aminek függőleges hűtőmaszkra ritka és egyedi mintázatú rácsozású, a fényszóróiban pedig sárgán világítanak a dupla kerek fényszórókra utaló menetfények, akárcsak az M5 CS vagy az M4 CSL modelleken. Hegyes orra és kiszélesített sárvédői a Batmobile-ra emlékeztetnek, ahogyan az első sárvédőkön végigfutó légterelő elemek is, valamint a hátsó ablak feletti légterelő, mely a karbonból készült hátsó spoilerre vezeti a légáramot. A hátsó lámpa az elsőkhöz hasonlóan lézer erősítésű LED technikájú.

Tradicionális Alpesi fehér fényezését a Motorsport részleg színei díszítik, melyek a 70-es években újdonságnak számítottak, azóta pedig állandó eleme a BMW sportos kiegészítőinek. A trikolór egyébként három színből áll, melyek közül a kék a BMW-t jelképezi, a piros pedig az első nagy szponzort, a Texaco olajipari vállalatot, a kettő között lévő lila pedig a színek keveréke. Elemeit egy speciálisan a BMW 3.0 CSL-hez tervezett eljárással fényezik, a pontosság kedvéért pedig lézervetítéssel segítik a maszkolást. A hátsó szárny M Power feliratán és a tetőn is látható marad a karbon.

Elöl 20, hátul pedig 21 colosok a központi anyás (930 Nm-rel húzzák meg), kovácsolt alumínium felnik, melyet arany színűre fényeznek, mögöttük pedig karbon-kerámia féktárcsákat szorongatnak a tűzpiros féknyergek. A gumikat kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztette a Michelin, még az 50. évfordulóra utaló szám is ott figyel a Pilot Sport 4S-szek oldalfalán.

Minden idők legerősebb hathengeres motorral szerelt, közúton is használható BMW-je a 3.0 CSL.

3,0 literes, biturbó sorhatos motorja az M4 DTM szelídített változata, merevített forgattyúsházzal, kovácsolt főtengellyel és 3D nyomtatott öntőformával készülő hengerfejjel, valamint speciális kenési és hűtési rendszerrel. A teljesítménye épp úgy 560 lóerő, mint az F10-es kódú M5 4,4 literes V8-asa, a maximális forgatónyomatéka pedig 550 Nm.

Nincs konnektorról tölthető hajtás, de még lágy hibrid rendszer sem, mert a BMW 3.0 CSL nemcsak arányaival ragaszkodik a klasszikus sportkupé műfajához, hanem a hajtás is pontosan olyan, amilyen a legjobb BMW-kben. A soros, hathengeres motorhoz kézi váltó csatlakozik és hátsókerék-hajtás, aktív hátsó differenciálművel. Műszerfala ismerős lehet az M4-esből, ezzel együtt a funkciókat is maradéktalanul megkapja a retró 3.0 CSL, de a retró váltógomb ebben a környezetben is ízléses kacsintás a múltra.

1270 kilogramm volt az eredeti 3.0 CSL súlya, ami annyit tesz, hogy egy lóerőnek 6,2 kg-ot kell mozgatnia. Ezzel szemben az új CSL súly-lóerő aránya 2,9.

Ehhez épp úgy kellett könnyíteni, mint a múltban, csak az új CSL esetében már a legtöbb esetben szénszál erősítésű műanyag elemeket használtak. A motorháztető, a csomagtérfedél, a tető, a hátsó oldalpanelek, küszöbök és a diffúzor is karbonból készült, továbbá a légterelők és a kerékdobok. A hátsó kipufogódob titán, amivel több mint 4 kg-ot spóroltak, a rugótorony kitámasztók pedig alumíniumból vannak.

Ülései karbonvázasak és szerszámmal állíthatóak, a fejtámla párnázása pedig kivehető, hogy bukósisakban is használható legyen. Hátsó ülések és hangszigetelés nincs a 3.0 CSL-ben, hogy teljes legyen az élmény.

Egyesek pezsgővel, tortával és hatalmas bulival ünnepelnek, a BMW pedig a 3.0 CSL-lel megmutatta, hogy milyen volna kortárs feldolgozásban a valaha volt egyik legszebb sportkupéjuk: eszelősen dögös.

Ez is érdekelhet:

Csodálatos BMW sportkupé Hans Stuck egykori cégautója

Pont ilyen céges autó illik egy híres autóversenyzőhöz, mint ez a BMW 3.0 CSL.

Sokan csak álmodhatnak az új BMW M4 CSL-ről

A BMW M4 eddigi legizmosabb változatából még a legtehetősebbek közül sem juthat mindenkinek.

Ez a hetvenes évekbeli sportlimuzin volt a BMW M5 őse

Felújították, és most fantasztikusan néz ki.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A kutya az ember legjobb barátja, de miért és mióta? És miért ne lehetne a tiéd is?

Évek múlva is jó vétel lesz – Hyundai Kona EV-teszt

Visszatér az Uber Budapestre, a taxisokkal összefogva

További cikkeink a témában