Rejtélyes közösségi médiás hekkertámadásnak álcázta az i Vision Dee tanulmányautó előzetesét, mellyel a valóságból a virtuális világba vezet át a BMW. A Las Vegas-i CES-en bemutatott Dee koncepció a márka új elektromos platformján mutatja meg, hogy a jövőben milyen lesz az autózás.

Amikor 2018-ban megjelent a Ready Player One, már cseppet sem volt szokatlan vízió, hogy a valóságból kiszakadva sokaknak a virtuális világ jelenti majd az elsődleges életteret és a szabad kiteljesedés útját. Steven Spielberg filmje nagyobb kontrasztot mutat a realitás és a virtuális valóság között, mint a Dee tanulmány, mely tele van érdekes funkciókkal és rengeteg színnel.

Miközben a hagyományos autószalon műfaja kihalóban van, egyre több gyártó készül komoly fejlesztések bemutatójával a Las Vegasban rendezett CES-re (Consumer Electronic Show), vagyis a Szórakoztató Elektronikai Kiállításra. Premierjének helyszíne is egyértelmű utalás arra, hogy az autózásban hatalmas szerepet kap a digitalizáció, ami már most is túlmutat a különböző vezetéstámogató rendszereken, a jövőben pedig sokkal interaktívabb lesz az autó és vezető közötti kommunikáció.

Mesterséges intelligencia alapú fedélzeti asszisztenssel még csak érintőképernyőket sem kell nyomogatni a különböző funkciókhoz, csak beszélni Dee-vel.

Ez a rövidítés a Digital Emotional Experience-t, tehát a digitális érzelem élményét jelenti, aminek alapját a folyamatosan fejlődő mesterséges intelligencia adja. A mai beszédvezérlésű rendszerekkel ellentétben a Dee már nemcsak parancsokat teljesít, hanem reagál is. Nemcsak az autó belterében, hanem a karosszérián is megjelenik, így örömöt, bánatot és más érzelmet kifejező arcot ad az i Vision Dee-nek.

Újrahasznosított anyagokkal kárpitozott utastere letisztult formavilágú és a gombokkal együtt az érintőkijelzőket, de még az óracsoportot is eltűntették a műszerfalról. A két első ülés közötti könyöklőn található az irányválasztó, minden információt a teljes szélvédőt lefedő Head-up Display jeleníti meg, a kiterjesztett valóságot pedig az oldalablakokra vetítő projektorok festik (BMW Mixed Reality).

Öröm nézni, hogy a BMW nem engedte el a klasszikus vezetést még a távoli jövőt mutató koncepcióban sem.

Műszerfala a vezető felé fordul, van belső tükre, pedáljai és kormánya is. Igazán lelkesítő ilyen tanulmányautót látni abban a világban, ahol mindenki az önvezető autókban és mobil életterekben látják a következő évtizedeket.

Ez azt is jelenti, hogy sokkal kevésbé kell tartanunk attól, hogy bekövetkezik a Wall-E animációs filmben látott világ. A BMW nem egy olyan önállóan mozgó kapszulát tervezett, amiben tespedve, a valóságtól teljesen elszakadva hamburgert zabálhatunk, hanem egy olyan autót, ami egyszerre működik az életben és a metaverzumban.

Köszön és a vezető avatarját jeleníti meg a színesbe forduló ablakokon az i Vision Dee, melynek minimalista utastere olyan, mintha csak az alapformákat tartották volna meg a klasszikus BMW-s elrendezésből. Nagyon hasonlít a korábbi BMW i Vision Circular koncepcióra, de annál jóval életszerűbb a Dee, ami nem véletlen.

2025-ben a debreceni BMW gyárból gurul le az első újkori Neue Klasse alapokra épülő, teljesen elektromos modell, aminek éppen a Dee ágyaz meg.

Formaterve olyan, mintha egy 80-as évekbeli játék alacsony felbontású verzióját jelenítené meg, de tele van izgalmas részletekkel. Dee arcát a páros hűtőmaszk újragondolt formája adja, melyen két csík szimbolizálja a BMW dupla fényszóróit. Az unalomig ismételt szabadidő-autó formátum helyett az i Vision Dee egy remek arányú, 3-as BMW méretű szedán lett.

Hosszú gépháztetővel, rövid túlnyúlásokkal és lefelé szűkülő karosszériával, hokiütő motívummal a hátsó ajtóknál, mintha a régi Neue Klasse első négyajtós modelljének modern átirata volna.

Karosszériája pedig 32 színt vehet fel és számtalan mintázatot jeleníthet meg.

2022-ben a BMW iX Flow mutatta meg a világnak, hogy az E Ink technológiával akár az autó teljes felülete olyan lehet, mint a könyvolvasók kijelzője. Akkor még csak a fehér és fekete színek között lehetett váltogatni, a Dee viszont már több árnyalatot is tud. Az E Ink ePaper filmrétegével 240 külön vezérelhető szegmensre osztották a tanulmányautó karosszériáját.

Háromszög alakú szegmensekből áll a nagyjából egy milliméter vastagságú fólia, amibe a Dee-t csomagolták. Ezeknek apró pigmentjei elektromosság hatására változtatják meg a színüket, így lehet egy másodperc alatt fehér autóból lila.

Ebben a formában a BMW i Vision Dee egészen biztosan nem kerül gyártásba. Viszont azok a technológiák, amelyeket mutat, már működő elemek, amik színváltós felületként vagy minden eddiginél nagyobb szélvédőre vetítő kijelzőként alkalmazhatóak a közeljövőben.

Dizájnja a Circular óta visszatérő elemekből áll össze, melyek úgy mutatnak a jövőbe, hogy közben kedvesen kacsintanak a múltra. Ha a BMW nem egy gigantikus méretű, ablaktalan buborékkal, hanem a valóságban is vezethető szedánnal képzelni el a jövő autózását, akkor mosolyogva élhet még a remény.

Ez is érdekelhet:

A színváltó BMW-nél lenyűgözőbbet nem láttunk mostanában

Gombnyomásra változtatja meg a színét ez a BMW iX.

619 lóerő ilyen nyugtató még sosem volt – BMW iX M60

3,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra a 2,7 tonnás BMW iX M60, amivel lehet gyorsan menni, de sokkal jobb andalogni benne.

A BMW-nél már a kilencvenes években kísérleteztek a nagy hűtőmaszkkal

Sosem látott koncepció mutatja meg, milyen lehetett volna a 7-es sorozat.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában