Az ezredfordulón a BMW stílusosan tért vissza a roadsterek luxuskategóriájába. Az ötvenes évekbeli 507-es után ismét felvette a versenyt a Mercedesszel, és olyan riválist állított az SL-nek, ami James Bond érdeklődését is felkeltette. Nekünk pedig megadatott, hogy táncba vigyük a Balaton-felvidéken.

1993-ban a BMW tervezőközpontjában E52 néven indult egy kétüléses sportautó fejlesztése, amit a Mercedes-Benz SL riválisának szántak a roadsterek luxuskategóriájában. A kilencvenes évekre a tanulmányautók között már hódított a retró stílus, és az új modellnek két fontos szempontnak kellett megfelelnie:

idézze fel a márka múltját, és használja a legjobb V8-as motorját.

A koncepcióautó neve, a Z07 mindenesetre a múltat idézte, hiszen míg a Z a tanulmányautókat jelölte a Z1 óta, addig a 07-tel a legendás 507-esre utaltak. A formatervező csapat Chris Bangle vezetésével is azon dolgozott, hogy méltó utódot állítson az 507-esnek, amely az ötvenes években a BMW egyik csúcsmodellje volt, még Elvis Presleynek is volt egy belőle.

A formaterv egy feltörekvő dizájner, Henrik Fisker munkája volt, aki a későbbiekben több Aston Martin, például a DB9 és a V8 Vantage formáját alkotta. A BMW tanulmányautója négy évvel később, 1997-re készült el, és a tokiói autószalonon leplezték le, ahol azonnal meghódította a közönséget. A Z3 sikere láttán pedig nagy esély volt rá, hogy sorozatgyártásba kerüljön.

Modern minimalizmus

A szériagyártáshoz azonban le kellett mondani a Z07 pár stílusos részletéről, például a kupéváltozatról a dupla buborék alakú tetőjével és a különleges formájú hátsó szélvédőjével, valamint a roadster áramvonalas burkolatáról is a vezetőülés mögött, ami az alakjával szintén az ötvenes évek versenyautóit idézte.

A Z8 azonban megőrizte a tanulmányautó áramvonalas formáját és retró stílusát. A hűtőmaszk a BMW jellegzetes veséinek újragondolt változata, a rejtett irányjelzővel ellátott oldalsó légbeömlő pedig egyértelmű utalás az 507-esre.

A modern minimalista dizájn a retró részletekkel igazi időtlen klasszikust teremtett, ami még húsz évvel később is aktuális.

A belső tér tovább fokozza a minimalizmust, hiszen a kapcsolók jelentős részét elrejtették. A számlapok nem a vintázs kormánykerék mögé, hanem középre kerültek, és a BMW hagyományainak megfelelően kissé a vezető felé fordulnak. Az elrendezés célja nem más, mint hogy zavartalan kilátást nyújtson a motorházfedélre és az útra.

M5-ből származó technika

Az alumíniumból készült karosszériaszerkezete kétszer olyan merev volt, mint a korabeli roadstereké, és a lemezek alatti technika is izgalmas. Az E39-es M5-ből származik a 4941 köbcentis V8-as motor, amit a BMW Motorsport fejlesztett. 400 lóerőre és 500 Nm nyomatékra képes, és hatfokozatú kézi sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket.

A motort az első kerekek mögé építették be, hogy a tökéletes fele-fele arány közelébe, 51/49 százalékra javítsák a súlyelosztást, ezzel a Z8 kivételes vezetési élményt nyújtott. 4,7 másodperc alatt gyorsult nulláról százra, és 250 km/óránál korlátozták a végsebességét, de az elektronika korlátja nélkül 290 km/órára is képes lett volna.

A gyártás során a Z8 több alkatrésze is kézzel készült, de a tulajdonosok megnyugtatására a BMW megígérte, hogy 50 évig fenntartja az alkatrész-utánpótlást. Az utolsó simításokat az Individual részlegnél végezték, ahol a fekete és a vörös, valamint három metálszín, az ezüst, a szürke és a kék mellett egyedi fényezést is lehetett kérni, akár kéttónusú kombinációban is.

Alpina Roadster V8

A Z8 gyártása 2000-ben kezdődött a BMW dingolfingi üzemében, és 2002 novemberéig összesen több mint 5700 példánya készült. 2003-ban aztán egy újabb sorozat került ki az Alpina műhelyéből az automata sebességváltót kereső vásárlók kielégítésére, ezt 20 colos kerekekkel, de kényelmesebbre hangolt felfüggesztéssel szerelték.

Az Alpina-féle Z8 kényelmesebb, nyomatékosabb, és mindenképpen automata váltós

Az eredeti modellel szemben az Alpina Roadster V8 teljesítménye 375 lóerőre csökkent, de a nyomatéka 519 Nm-re nőtt, és alacsonyabb fordulatszámon volt elérhető, a végsebesség korlátozását azonban 259 km/órára növelték. Az Alpina Z8-asa elsősorban az Egyesült Államok piacára készült, az 555 darabból mintegy 450 a tengerentúlon talált gazdára.

A világ nem elég

Sokan egy James Bond-filmből ismerik az autót, a Z8 ugyanis szerepet kapott A világ nem elég című filmben Pierce Brosnan mellett, és annak ellenére, hogy elég csúnya véget ért a sztoriban, nagyban hozzájárult a roadster népszerűségének növeléséhez. A BMW-nek ez volt a harmadik 007-es szerepe a Z3 és a 750iL feltűnése mellett.

A Z8 bemutatásával a BMW visszatért a roadsterek luxuskategóriájába, és ugyan egy kicsivel kevesebbe került, mint a Mercedes SL, annak eladásait nem tudta megközelíteni, és sajnos nem is kapott utódot. A széria példányait azonban érdemes becsben tartani, időtlen eleganciájával és kivételes vezetési élményével ugyanis a Z8 egyre értékesebb klasszikusnak számít.

Mit jelent 2022-ben a Z8?

Hogy mennyire is számít ínyenc darabnak egy nevünkön és garázsunkban tartózkodó Z8, könnyen ellenőrizhetjük a mértékadó mobile.de portálon, ahol a szebb darabokat 300 000 eurós induló áraktól kínálják, de akinek van, inkább nem kínálja, hanem védelmezi, óvja mint a szeme fényét.

A kollégákkal sokat vitatkoztunk arról, mit is jelent a világnak ez a kultikus modell, kap-e annyi arannyal hímzett oldalt a nagykönyvekben, mint a sirályszárnyú a csillagos égbolton, vagy megközelíti-e legalább a saját alomból az 507-est, lehet-e mihez hasonlítani...

Biztos lehet, matematikai, fizikai és pénzügyi alapokon, de arra jutottunk, hogy kicsinyes, setét gondolatok nem magában értelmezni a Z8-at.

Nekünk, szerencsés tollforgatóknak, autókkal álmodó gyermeklelkű srácoknak 2022-ben májusban jött a Mikulás, nem sietett, leült velünk kártyázni Balatonfüreden a Concours d'Elegance-on. Úgy érzem, hogy jók voltunk mi ott mind, akik együtt mentek ünnepelni az autózás egyik kis tavaszvégi eseményére, mert mindenki megkapta kézbe az ászpárt.

Vagy inkább a Joker-párt, ha lehet fokozni!

Tudjátok, mint amikor a párkapcsolatokban megbeszélik, hogy egy nagyvonalú sohanemjönel helyzetben kinek melyik nőre/férfira van jokere. Hogy a lánynak a Jason Momoa, hogy a férfinak meg az Emily Ratajkowski, amikor véletlenül ott lenne a helyzet, csak ő meg te és valamiért ő is akarná, akkor ugye, na akkor, de csak akkor és csak azzal az eggyel...

vele egyszer félre lehet menni, az nem számít megcsalásnak.

Nagyjából a megszületése óta vártam azt a pillanatot, hogy végignézve nagykorúvá válását, táncba vihessem egy szép napon ezt a hercegnőt. Ahogy teltek-múltak az évek, úgy tűnt egyre reménytelenebbnek a helyzet, én egyre idősebb lettem, ő egyre vonzóbb, de úgy voltam vele, hogy a Z8 olyan hercegnő, akit már azzal is kielégítő élmény lesz szolgálni, hogy messziről akarom a legjobbat neki, és a csókjával álmodok.

Nem is biztos, hogy méltók vagyunk mi arra, miközben lélegzetünket visszatartva nemzedéknyi felelősség nehezedik vállunkra, hogy Zánka és Badacsonytomaj között fordítsuk ki kettesben ezt a megismételhetetlenül kerek tomport, pedig esküszöm az összes északi parti szőlőtőkére, hogy olyan tűzzel és vággyal járta velem végig a káli medence dombjait, hogy ha másnak nem is meséli el, de nekem közben a fülembe súgta, hogy élvezte. Hogy élvezte velem ezt a fél órát, és reméli, hogy nem okozott csalódást.

Még el sem váltunk, búcsúzkodni szinte nem is volt időnk, de ő már mással beszélgetett, ennyi volt az én időm, a mi időnk. Fejben már újra játszottam le a filmet, hogy milyen volt, amikor akarta velem a hármast, felvállalt párjaként, és együtt kérdeztük ki a Badacsony hegyeit arról, hogy alszik-e még négylábú a rejtekhelyén a hangunk visszhangzó, öblös ölelésétől...

Ez a piros ruhába ölözött hercegnő még a portyázó rendőröket is zavarba hozta, akik útközben igazoltattak minket, de

ez a nap nekik is ünnep volt, közel mehettek egy Z8-hoz.

Nem kértek inkább semmit, csak egy szondával ijesztgettek minket, de hiába, ez még csak az első nap volt! Másnap bajban lettünk volna, ha túl korán kezdődik a program...

(Fotó: BMW, Donkó Péter)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Szürreális részletekkel szórták tele ezt a modernizált Renault 5-öst