A nevét egykor a legjobb német autómárkák között emlegették, de a Borgward a hatvanas évek elején csődbe ment, és hiába élesztették fel a 21. században, Kína sem tudott segíteni a fennmaradásában.

A Borgward autómárka nevére már csak az idősebb autórajongók emlékezhetnek, a német gyártó ugyanis a hatvanas évek elején ment csődbe, egy szépen megőrzött Isabella azonban a mai napig a veterántalálkozók sztárja lehet. A márkát a kétezres években élesztették fel kínai segítséggel, de mostanra kiderült, hogy az alapító unokájának igyekezete mellett a kínai befektetés sem volt elég a sikerhez.

Négy ász a kézben

1890-ben született Carl Friedrich Wilhelm Borgward német iparos, aki a fénykorában négy autómárka tulajdonosa is volt. Az alapok 1905-ből származnak, amikor Bréma közelében megalakult a Hansa és a Lloyd járművek gyártója, amelyek 1914-ben egyesültek. Az első világháború után mind a két márka nehéz helyzetbe került, a húszas évek végére a csőd közelébe jutottak, és ezt használta ki Carl Borgward, aki akkoriban Goliath néven gyártott áruszállító motoros tricikliket.

Carl F. W. Borgward két fiával, és a kezéből sosem hiányzó szivarral
Goliath néven árult háromkerekű járműveket, a német posta is vett belőle
Borgward meglátta benne a lehetőséget, és 1929-ben a Hansa-Lloyd igazgatója lett, amit egyesített a saját gyárával.

1946-ban aztán a Borgward, Goliath és Lloyd márkákat külön cégbe szervezte, hogy a második világháború utáni racionalizálás közepette is növelni tudja a gyára számára kirendelt acél mennyiségét. 1949-ben jelent meg a modern formájú Hansa 1500, amit ’54-ben a még korszerűbb Isabella követett.

Nem Trabant, ez a kéthengeres Lloyd 600 az ötvenes évekből
A 36 lóerős kétütemű Goliath Sports Coupé a korai Porschékre emlékeztet
A kínálat csúcsán a hathengeres Hansa 2400 állt

Prémiumnak szánták

A csinos Isabella a Borgward legnépszerűbb modellje lett, több mint 200 ezer példány készült belőle, ami az ötvenes években figyelemreméltónak számított. A limuzin és kombi mellett kupé és kabrió változatban is gyártották. 7265 márkás árával drágább volt, mint az Opel és a Ford modelljei, de olcsóbb egy Mercedesnél, amit szintén a riválisának tartottak. 1,5 literes, négyhengeres motorja 75 lóerős teljesítményre volt képes.

Az Isabella volt a Borgward legsikeresebb típusa
Többéle karosszériával készült, 1,5 literes benzinmotor hajtotta az Isabellát
A hatvanas évek elején kénytelen volt bezárni a Borgward

A Borgward olyan műszaki csemegéket kínált, mint az automata sebességváltó és a légrugózás, más német tömeggyártókkal szemben sosem tudott gazdaságosan működni, nem kínált megfizethető autókat, és a megbízhatóságával is akadtak problémák. 1961-ben csődeljárás alá került a cég, Carl Borgward két évvel későbbi halála végképp megpecsételte a márka sorsát. Argentínában és Mexikóban még 1970-ig készültek Borgward-autók.

Sikertelen feltámadás

A márka feltámasztását régóta tervezték, és 2005-ben Carl unokája, Christian Borgward hozzálátott a cég felélesztéséhez. Három évvel később alapították meg a Borgward Group AG-t eleinte svájci, majd stuttgarti központtal. Az új modellek tervezése ugyan német földön folyt, de a gyártást már a kínai Beijing Automotive (BAIC) leányvállalata, a Foton tartotta kézben. Az első modelljére 2015-ig kellett várni, a genfi autószalonon leplezték le a BX7-est.

Az alapító unokája, Christian a Borgward standján a genfi autószalonon 2015-ben
Borgward BX7-esek a stuttgarti márkakereskedésben 2018-ban

A kínai-német Borgward kínálata kizárólag szabadidő-autókból állt, a 4,71 méter hosszú BX7 mellé egy évvel később jelent meg a 4,49 méter hosszú BX5, aminek kupéformájú változata is készült BX6 néven. A Borgward utolsó modellje az egy kategóriával kisebb, de igencsak jellegtelen BX3 lett, és addigra már kiderült, hogy

hiába mutattak be Isabella néven egy feltűnő formájú túrakocsi-koncepciót, a vevők nem haraptak rá a Borgward nevére.
Anders Warming, a BMW korábbi dizájnere tervezte az elektromos Isabella koncepcióját

Kínában sem lehet mindent eladni

Kínában nagy presztízse van az európai autóknak, de még a kínai vevőket sem tudták meggyőzni róla, hogy a Pekingben gyártott Borgward európai autó lenne, az európai vásárlók pedig végképp bizalmatlanok voltak a Borgward származásával. A legjobb eredményüket 2019-ben regisztrálták 45 ezer autóval, de a pandémia alatt bezuhantak az eladások, 2021-ben összesen csak 3530 autót gyártottak, mielőtt idén csődöt jelentettek.

A BX7 az új Borgward első és legnagyobb modellje volt
A kisebb BX5, de a kupés BX6 és a kompakt BX3 sem hozta meg a várt sikert

A Borgward példája jól mutatja, hogy gyakran egy egykor patinás márkanév sem elég a sikerhez, ha a mögötte lévő tartalom nem ér fel a névhez, amire egyébként is egyre kevesebben emlékeznek. A vásárlók szabadidő-autókat akarnak, de mégis kár volt SUV-kkel feltámasztani a márkát, amire így se a kínai, se az európai piacon nem akadt vevő. A Borgward nevéről a jövőben is előbb fog eszünkbe jutni az eredeti Isabella, mint a kései utódjai.

(Képek: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Megérdemli a Lancia, hogy végre feltámasztják

Szoborszerű alkotással vetítették előre a hamarosan érkező új Lanciák dizájnját.

Hatvan éve lett népautó az Opel Kadett

A hatvanas években a megfizethető Kadett A-val indult a kompakt Opelek sikersztorija.

Nyolc típusnév, ami eltűnt a Ford kínálatából, és egy, ami visszatért

A Mondeo és a Fiesta előtt is volt egy jó pár kedvelt modell, amit megszüntetett a Ford.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában