A Lancia nevéről éppúgy eszünkbe juthatnak az elegáns luxusautók, mint a versenypályákon sikeres sportmodellek. Az utóbbi időben tetszhalott olasz márka kapott még egy esélyt, és most bepillantást engedtek abba, hogy milyen lesz a Lancia jövője.

Szebb napokat is látott a Lancia, hiszen a neves olasz márka az utóbbi években már csak az Ypsilont árulja, és azt is csak az olasz piacon, mert ott még mindig az egyik legnépszerűbb kisautónak számít, és el tudnak adni belőle annyit, hogy megérte fenntartani a céget. Jól tette a Fiat, hogy nem szüntette meg, és az újonnan alakult Stellantis sem akarja elveszteni a legendát. Az Alfa Romeo és a DS mellett a Lancia is kapott egy újabb esélyt, és egy évtizede lesz megmutatni, hogy maradt-e még elég varázsa a márkának az elektromos autók korának küszöbén.

Haladás és sportsikerek

A Lancia a legrégebbi autómárkák egyike. Vincenzo Lancia a Fiat tesztpilótájaként kezdte a karrierjét, majd 1906-ban megalapította saját cégét. A Lancia hamarosan a műszaki újításairól lett ismert, az első önhordó karosszériát 1922-ben a Lambda, az első ötfokozatú sebességváltót 1948-ban az Ardea vezette be. Az ötvenes években még a Formula–1-ben is szerepelt a Lancia, de 1955-ben, a második szezon közben feladták a küzdelmet, miután a pilótájuk, Alberto Ascari halálos balesetet szenvedett a monzai pályán egy Ferrari tesztelése során.

Vincenzo Lancia egy Fiat volánjánál a Targa Florio autóversenyen
Ascari a Lancia D50-ben az utolsó futamán, a monacói nagydíjon 1955-ben

Az alapító halála után 1937-ben fia, Gianni vette át a cég vezetését, és bár a Lancia olyan elismert modelleket gyártott, mint az Aurelia és a Flaminia, 1956-ban el kellett adniuk a céget, amit végül 1969-ben a Fiat-csoport vásárolt meg. A Lancia ekkor már a raliban aratott sikereket, a hatvanas években a Fulvia, a hetvenes években az ék alakú, Ferrari-motoros Stratos, a nyolcvanas-kilencvenes években pedig a Delta

összesen tizenöt világbajnoki címet szerzett a márkának, mielőtt ebből a sportágból is kiszálltak.

Csak az olaszoknak kell?

A Giugiaro által tervezett, az 1980-as év autója díjat is elnyert Delta piaci sikereket is hozott a márkának, az egyik legnépszerűbb modelljük pedig egy stílusos városi kisautó, az Y lett, amiből a kilencvenes évek végére csaknem 150 ezret adtak el egy évben. A sportos helyett elegáns új Delta és a különleges formájú Thesis azonban már nem tudta felemelni a márkát, amit a 2010-es évek elején a Chrysler segítségével próbáltak megmenteni, de az új Thema és a Voyager eladásai is messze elmaradtak a várakozásoktól.

„A Lanciának csak Olaszországban van vonzereje”

– vallotta Sergio Marchionne, a Fiat-csoport korábbi vezére 2014-ben, amikor szinte az összes piacról kivonult a Lancia. Csak Olaszországban maradt kapható az Ypsilon, ami a mai napig gyártásban van. Szinte hihetetlen, de évente csaknem 40 ezret el tudnak adni belőle, ezzel a Panda után a második legnépszerűbb kisautónak számít az olaszoknál. Nekik köszönhetjük, hogy életben maradt a Lancia, ami a Stellantis tervei szerint a következő évben megújultan tér vissza több piacra.

Olaszországban még mindig több Ypsilont adnak el, mint a vele közös alapra épülő Fiat 500-at

Szobor sejteti a jövőt

A feltámasztás szándékát már ismertük, Luca Di Napolitano márkavezér pedig konkrétumokat is elárult azon az eseményen, ahol a Lancia jövőjébe lehetett bepillantani. Meglepetésre még nem egy koncepcióautót, hanem egy szoborszerű tárgyat lepleztek le, és Pu+Ra Zero, ami nevével az 1970-ben bemutatott, a Stratos előzetesének számító, Gandini által tervezett Bertone-tanulmányautót idézi, jobban megnézve egészen sokat elárul arról, hogy milyenek is lesznek a hamarosan érkező vadonatúj Lancia-modellek.

A lebegni látszó, űrhajószerű alkotáson például felfedezhetjük

a Lancia jellegzetes pajzs alakú hűtőmaszkjának újragondolt változatát.

Mivel a jövő elektromos autójának már nincs szüksége hűtőrácsra, ezért egy karakteres Y-alakú fénycsíkot álmodtak, amivel nappal és éjszaka is azonnal felismerhető lesz a jövő Lanciája. A kerek hátsó lámpák egyértelműen a Stratos örökségének számítanak, és hasonlót kapnak majd a hamarosan érkező új modellek, közöttük a gyönyörű betűkkel írt Lancia-felirattal.

Gazdag hagyományok

A feltámadására új emblémát is kapott a Lancia, ami az 1957-ben bevezetett változatra hasonlít a leginkább, azt a Flaminia orrán lehetett látni először. A logó megtartja a jól ismert formáját, és az aktuális divattal szemben továbbra is háromdimenziós lesz. A letisztult vonalvezetés és az otthonos belső tér jellemzi majd a jövő Lanciáit, ezzel megkülönböztetik a Stellantis konszernen belüli prémiummárkáktól, hiszen az Alfa Romeo a sportosabb vonalat követi, a DS pedig a dizájnjában is avantgárd megoldásokat alkalmaz.

A Lancia gazdag múltját ismerve felmerülhet a kérdés, hogy

vajon az ötvenes-hatvanas évek stílusos eleganciáját, vagy a hetvenes-nyolcvanas évek radikális sportosságát követi majd a feltámadó márka,

és Napolitano válasza erre az, hogy mindkettőt, ennek fényében pedig még kíváncsibbak vagyunk a hamarosan érkező új modellekre. Az elsőre már nem is kell olyan sokat várnunk, hiszen először is végre utódot kap a 2011 óta gyártott Ypsilon. A sorozatgyártású változat 2024-ben érkezik, elindítva a Lancia újabb reneszánszát.

Flaminia, Aurelia, Fulvia – az elegáns Lanciák
037, Stratos, Delta – a sportos Lanciák

A következő újdonság 2026-ban egy igazi csúcsmodell lesz, aminek egyelőre nincs neve, de a jól csengő történelmi nevekből válogatva akár Aurelia is lehet. Két évvel később, 2028-ban érkezik a legjobban várt Lancia, az új Delta, addigra pedig a Lancia teljes kínálata elektromos autókból áll majd. A technikája lehet, hogy ismerős lesz a konszern más márkáitól, de a Lancia gazdag történelme megérdemli, hogy ne tűnjön el a gyártó, és nagyon szorítunk érte, hogy ezúttal tényleg jól csinálják a visszatérést.

Ez is érdekelhet:

A magyar formatervező így képzeli a Lancia jövőjét

Obendorfer Dávid legújabb munkája, a Montecarlo akár holnap gyártásba kerülhetne.

A gyönyörű Thesis hozta volna el a Lancia reneszánszát

Piaci kudarcból keresett klasszikus lett a Lancia limuzinja.

Fantasztikus lett a Lancia 037 modernizált változata

A legjobb, hogy limitált szériában gyártásba is kerül.

És ezt olvastad már?
Michael Schumacher is ezzel kezdte – a Ford visszatér a Formula–1-be
További cikkeink a témában