Hamarosan teljesen átalakul a Ford európai kínálata, hiszen nemrég fejeződött be a Mondeo pályafutása, mire bejelentették, hogy jövőre elbúcsúzik a Fiesta, és a Focus napjai is meg vannak számlálva. Nem ez az első alkalom, hogy a Ford egy kedvelt típusnevet szüntetett meg, de olyan modell is akadt, ami új formában tért vissza.

Ford Escort

A hatvanas évek vége óta íródott az Escort története, a Ford egyik legsikeresebb típusának számított, hat generációját 33 év alatt több mint négymillió példányban gyártották.

1968-ban a Ford első olyan személyautója volt, amit a márka európai részlege fejlesztett.

A hűtőmaszk formája után kutyacsontnak vagy piskótának is becézett hátsókerék-hajtású Escort a raliban is sikereket aratott. A nyolcvanas években a harmadik szériával váltott elsőkerék-hajtásra, és bár a Golf és a Kadett sikerét nem tudta utolérni, a Focus érkezéséig fontos része volt a Ford kínálatának. A neve nem tűnt el, Kínában a mai napig gyártanak Escortot a Focus egyszerűbb, olcsóbb alternatívájaként.

Ford Sierra

A nyolcvanas évek elején nagy meglepetés volt, amikor a Ford bemutatta a tanulmányautósan áramvonalas formájú Sierrát a kimérten szögletes Taunus és Cortina utódjaként. A műszaki tartalma nem számított jövőbemutatónak, az elődjéből ismert hajtásláncokat örökölte a hátsókerék-hajtású Sierra, de az évek során szedánként is gyártásba vették, és megjelent az izgalmas RS Cosworth változata.

A vevők is megkedvelték, az összesen gyártott 2,7 millió példánya felét a britek vették meg,

ezért eleinte szintén nehéz volt megszokniuk az utódját, a fronthajtású Mondeót, amivel a Fordnak végül sikerült elnyernie az európai év autója díjat 1994-ben.

Ford Taunus

Nem csoda, hogy nehezen fogadták be a vevők a Sierrát, hiszen a Taunus már a második világháború óta gyártásban volt. A hetvenes évek elejéig egy kisebb és egy nagyobb szériát is kínáltak ezen a néven, majd 1970-ben jött ki a TC-sorozat, amit a németeknél Taunus, az angoloknál Cortina néven kínáltak. A korábbi generációk V4-es motorjai soros négyhengereseknek adták át a helyüket, de a hátsókerék-hajtású autót V6-os motorral is kínálták.

A Ford ezzel vette fel a küzdelmet az Ascona és az új riválisaként megérkezett a Passat ellen.

Az angolok annyira megkedvelték a Cortinát, hogy a Sierra bemutatása után is visszasírták a klasszikus formájú szedánt.

Ford Granada

A nagyobb Taunus utódjaként 1972-ben jelent meg először a Granada, a Ford nagyautója, legalábbis a hetvenes években a 4,57 méteres hosszával még nagynak számított. Az elején Consul néven is forgalmazták, a nevet ugyanis a brit Granada Group birtokolta, de nem tudták megakadályozni, hogy a Ford a saját védjegyeként jegyeztesse be. Az autót többféle V6-os motorral szerelték, az 1977-ben bemutatott, szögletesebb formájú második generációjában jelentek meg a Peugeot-tól származó dízelek.

A nyolcvanas évekbeli harmadik generációját mi már Scorpio néven ismerjük, de a britek azt is Granadának hívták.

Ford Scorpio

A Sierrához hasonlóan nagyot váltott a nyolcvanas évek derekán a Ford, amikor a Granada utódjaként bemutatta a Scorpiót. A Sierra mintájára készült dizájnnal, és eleinte ötajtós ferdehátú karosszériával kínálták, csak ’89-ben jött meg a szedán, és ’92-ben a kombi.

A Scorpio volt az első autó a piacon, aminek minden változatához szériafelszerelés volt a blokkolásgátló,

az 1994-ben bemutatott második szériája pedig az első Ford, amit teljesen számítógéppel terveztek. Az amerikaias stílusát, és főleg a békaszemű dizájnt nem tudták megszeretni a vevők, ezért csak négy évig volt gyártásban, és utód nélkül szűnt meg.

Ford Ka

A különös forma sikert hozott a Ford városi minijének, amit a Fiesta alapjára építettek, és 1996-ban küldtek gyártásba.

A Ka eleinte szokatlan volt, de a bájos stílusa és a remek vezethetősége végül népszerűvé tette.

A pályafutása során SportKa és StreetKa néven fickós sportmodell és vászontetős roadster is készült belőle, amit 95 lóerős 1,6-os motorral szereltek. A 2008-ban kihozott második generációja Fiat 500-ra épült, és már nem tudta megismételni az első Ka sikerét, a 2014-ben bemutatott, dél-amerikai fejlesztésű, ötajtós harmadik szériának pedig a Fiesta árnyékéban nem sok babér termett, le is került a kínálatból.

Ford Capri

A Mustang európai megfelelőjének szánták az 1969-ben bevezetett Caprit, amit eredetileg Colt néven fejlesztettek, de mivel a Mitsubishi levédette a nevet, ezért inkább a gyönyörű olasz szigetről nevezték el, és milyen jól tették.

A hátsókerék-hajtású Capri rendkívüli siker lett, a három szériájából összesen 1,9 millió példánya készült.

A hetvenes évek eleji olajválság hatására praktikusabbra szabták, de a nyolcvanas években a feltörekvő sportkompaktok hatására visszaesett az eladása, 1984 végén kivonták a piacról. A Ford csak a kilencvenes években tért vissza a kupék közé a Probe bemutatásával.

Ford Cougar

A Ford eredetileg a Mustang negyedik generációjának szánta azt a Mazdával közösen fejlesztett áramvonalas sportkupét, ami az elsőkerék-hajtásával és a V8-as motor hiányával kivívta az amerikai rajongók haragját, ezért végül külön típusként, Probe néven vezették be. Európában ezzel töltötték be a Capri által hagyott űrt a kínálatban, majd az utódját már Cougar néven mutatták be 1998-ban, az akkori Mondeo alapjára építve. A New Edge dizájnja nem mindenkinek tetszett, de

a V6-os motorral szerelt sportkupé a vezethetőségével végül megkedveltette magát.

Mégis csak négy évig maradt gyártásban, és utód nélkül szűnt meg.

Ford Puma

A kilencvenes években még egy sportkupéja volt a Fordnak, a Fiesta alapjára épült Puma, amit 1997-ben mutattak be, és az Opel Tigra ellenfelének szánták. A New Edge dizájn jobban mutatott rajta, mint a nagyobb testvérén,

a vonalait Ian Callum tervezte, aki később a Jaguar jellegzetes stílusát is meghatározta.

A Fiestából származó motorokkal is jó volt vezetni, de az 1,7-es számított a titkos tippnek. Csak négy évig készült, 133 ezer példányban, és a neve nem merült feledésbe, mert 2019-ben egy formás crossoveren tért vissza, amiből már egy év alatt többet gyártanak, mint az elődjéből összesen, jövőre pedig a Fiesta helyét is átveszi majd.

A Ford melyik típusát élesztenéd fel?

Ez is érdekelhet:

A szélcsatornából a siker felé – a Ford Sierra-sztori

40 éve jelent meg az áramvonalas Ford Sierra.

A világautó, ami elindított egy korszakot – a Ford Mondeo-sztori

Harminc éve jelent meg az első Mondeo, ami új lendületet adott a Fordnak – és a középkategóriának is.

Mindig is az egyik kedvenc kisautónk marad – a Ford Fiesta-sztori

47 év után véget ér a Fiesta pályafutása – elmeséljük a Ford kisautójának történetét.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Kényelem és nyugalom az autópályán, izgalom és őrület a stadionban – BYD Seal U-val a magyar–skót-meccsre

Óbudán vár a fotókiállítás, amit nemcsak látni, hanem tapintani is lehet

150 000 táncoló robotfűnyíró: a technológia a fejlesztés mögött

További cikkeink a témában
Egyedi méretre szabott öltönyök, ingek azoknak, akik különlegesre vágynak
Hirdetés