Millióknak adta meg az autózás lehetőségét a Fiesta, ami a Ford egyik legnépszerűbb modelljévé vált, de közel fél évszázad után jövőre búcsúzik a kínálatból. A karrierje tele volt izgalmas sportmodellekkel, amiért mindig is az egyik kedvencünk marad.

A hatvanas évek végén a Ford Motor Company, a világ egyik legnagyobb autógyártója még mindig nem látta meg a lehetőséget a kisautókban. Az európai piacokon pedig majd’ megőrültek értük, a Fiat 127 és a Renault 5 elsöprő népszerűsége, valamint a hetvenes évek elejének olajválsága azonban oda vezetett, hogy a Fordnál is belátták, szükségük lesz egy kisautóra.

A Ford kisautójának fejlesztése Bobcat néven indult

Mivel a Ford amerikai főhadiszállásán nem állt rendelkezésre ehhez megfelelő tapasztalat, ezért a fejlesztést az angliai és német központokra bízták. A dizájnért a Ford több részlege is versenyzett, végül

az akkoriban felvásárolt torinói Ghia stúdiónál dolgozó Tom Tjaarda tervei nyertek,

de nem állt messze tőle az ugyanitt alkotó Paolo Mattin munkája sem.

Az egyik elvetett elképzelés
Uwe Bahnsen (balra) vezetésével készült a Fiesta dizájnja
Henry Ford II ragaszkodott a Fiesta nevéhez, és milyen jól tette

A projekt Bobcat néven indult, és bár a Ford marketingcsapata szerette volna Bravo néven piacra dobni a kisautót, a céget akkor vezető Henry Ford unokája ragaszkodott a Fiesta névhez, ma már elmondhatjuk, hogy szerencsére. A Fiesta pedig nemcsak egy vidámságot sugalló név volt, de a spanyol szó a Ford újonnan épített valenciai gyárára is utalt.

Megfizethető és takarékos

Az orrmotoros, elsőkerék-meghajtású felépítése modernnek számított, akárcsak a háromajtós karosszéria 0,42-es légellenállási együtthatója, ami a mérsékelt, 700 kilogrammos tömegével együtt hozzájárult a Fiesta gazdaságosságához. A tervezők szempontjai közt a jó kilátás és a biztonság is szerepelt, ehhez most először szimulációs programokat is használtak.

Az új Fiesta végül 1976-ban mutatkozott be a közönségnek, és azonnal sikeres lett,

a Ford kínálatának egyik legfontosabb tagjává vált. A kínálat kezdetben az 1,0 és 1,1 literes, 45 és 53 lóerős négyhengeres benzinmotorokból állt, amihez négyfokozatú kézi váltót kínáltak, de már a következő évben megjelent az 1,3 literes, 66 lóerős motor a választékban.

Szögletes helyett kerek fényszórókat és lyuggatott felniket kapott az XR2
A kabrió végül prototípus maradt, sosem került gyártásba

A típust az európain kívül az amerikai piacon is bevezették, a Ford nagyobb autóiból ismerős 1,6 literes motorral, de ott nem lett nagy siker.

A motor 84 lóerővel bekerült a Fiesta sportváltozatába, az 1981-ben bemutatott XR2-be,

aminek a külsejét a fekete műanyag elemekkel és a szögletes helyett kerek fényszórókkal tették sportosabbá.

A hetvenes évek végére már több mint egymillió példány készült a Fiestából, amit a kölni, a valenciai és a dagenhami gyárban is készítettek. A népszerűségét különféle tanulmányautókkal is fokozták, többek közt az 1979-ben bemutatott szabadidős Fiesta Tuareg és a ’81-ben készült sportos Barchetta is a torinói Ghia stúdió munkája.

Kisautó felnövőben

Az első széria sikerére válaszul 1983-ra készült el a Fiesta második generációja, nagyobb karosszériával, tágasabb utastérrel és még szélesebb kínálattal. A választékban megjelent az 1,6 literes dízelmotor és a fokozatmentes CVT váltó, az XR2 pedig modernebb motort és ötfokozatú sebességváltót kapott, a Fiesta gyártása ezzel átlépte a hárommillió példányt.

A harmadik generációt 1989-ben mutatta be a Ford, még hosszabb és szélesebb karosszériával, lekerekített vonalakkal és fejlettebb technikával.

A Fiesta az európai kisautók között elsőként kapott blokkolásgátlót,

megjelent az ötajtós karosszériaváltozat, 1993-tól pedig a vezetőoldali légzsák is a szériafelszereltség része lett.

A továbbfejlesztett, 95 lóerős XR2 után 1990-ben jött ki a Fiesta RS Turbo, amiben az 1,6 literes motor teljesítményét a Garrett turbófeltöltővel 130 lóerőre növelték, két évvel később pedig megjelent az RS 1800, az Escortból származó, nagyobb hengerűrtartalmú, de hasonló teljesítményű motorral, amivel a Fiesta végsebessége átlépte a 200 km/órát.

Új irányzatok a dizájnban

Az 1996-ban bemutatott negyedik generáció a Fiesta bevált alapformáját megtartotta, de még jobban lekerekített vonalaival és a Fordra jellemző ovális hűtőmaszkjával hozott új színt, bár nem mindenkinek tetszett. A Fiesta a kínálatával is felnőttesebb lett, a motorjait nagyobb, 1,25, 1,4 és 1,6 literes benzines, valamint 1,8 literes dízel erőforrásokra cserélték.

Az ovális hűtőmaszkos Fiesta nem mindenkinek nyerte el a tetszését

A Fiestának ez a generációja adta az alapját egy újabb modellnek, az 1997-ben bemutatott Pumának, egy igazán formás kétajtós sportkupénak, amivel az Opel Tigrának állított ellenfelet a Ford. 1999-ben jött ki a megújult Fiesta, amit sokan ötödik generációnak tartanak, pedig valójában a New Edge Design szerint alaposan áttervezett modellről van szó.

A valóban vadonatúj ötödik generációt 2001-ben a frankfurti autószalonon mutatta be a Ford. Az oszlopszerű hátsó lámpáival teljesen eltért az elődjétől, annál tágasabb utasteret és modernebb, jobb ergonómiájú műszerfalat kapott. A Fiestának ez a generációja a mai napig a legsikeresebbnek számít.

Sportos kedvencek

A csúcsmodell az újonnan érkező Fiesta ST lett, ami kétliteres, 150 lóerős szívómotort kapott, ezzel a végsebessége elérte a 208 km/órát. A Ford ugyan tanulmányként a Fiesta RS változatát is bemutatta 180 lóerős motorral, de gyártásba végül nem került. A következő generációnál azonban már az ST is elérte ezt a teljesítményt, sőt, 200 lóerős limitált széria is készült belőle.

Az elejétől fogva ott volt a Fiesta a ralipályákon is, 1979-ben két autót is indított a Ford a kíméletlen Monte-Carlo-ralin, és az egyik autó Ari Vatanen vezetésével az abszolút kilencedik helyen ért célba. A Ford sokáig a Fiestával vett részt a rali-világbajnokság küzdelmeiben, és

egy időben Fiestát pörgetett sokak kedvenc volánzsonglőrje, Ken Block is.

A hatodik Fiesta 2008-ban jelent meg, és látványos vonalvezetése új lendületet adott az eladásainak, sportos vezethetőségével ráadásul továbbra is az egyik legnépszerűbb kisautónak számított. A 2016-ban bemutatott utódja ezt vitte tovább, ráadásul sportos ST, szabadidős Active és elegáns Vignale változatban is készült.

A Fiestából a legjobb évében, 1992-ben csaknem 650 ezer példányt adtak el,

az eltelt közel fél évszázad alatt világszerte összesen több mint 22 millió készült a Ford kisautójából.

A Fiesta családjához tartozott egy időben a Courier áruszállító, a távol-keleti és amerikai piacokon pedig szedánként is forgalmazták az autót.

A kisautók eladásai az európai piacon az utóbbi időben jelentősen visszaestek, és ezzel magyarázza a Ford, hogy 2023-ban, amikor befejeződik a jelenlegi Fiesta gyártása, már nem készül utódja, ezzel a 47 éves sztori végére érünk. A helyét a Puma, és annak addigra bemutatkozó elektromos változata veszi át, de az már egy másik történet lesz.

Ez is érdekelhet:

Videóval búcsúzik a Ford a 47 év után megszűnő Fiestától

A Ford kisautójának története is véget ér jövőre.

Új arccal és erősebb motorral itt az átfésült Ford Fiesta

Még mindig ez lenne a legtöbb élményt adó kisautó?

A Fiesta első crossoverével és a legújabb ST modellel is futottunk egy kört

Egy hengerrel kevesebb, egy mázsával több, mint az elődje, de mégis fürgébb az új Ford Fiesta ST.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában