A Jaguar nem az egyetlen autómárka, amit nagymacskáról neveztek el. Nem véletlenül olyan vonzó a macskafélék után keresztelni a modelleket, hiszen a kecses és fürge állatoknak csupa olyan tulajdonságuk van, amivel szívesen ruházzák fel a négykerekű kedvenceket is. Mutatunk néhány ismert és kevésbé ismert autót macskanévvel.

Buick Wildcat

A General Motorshoz tartozó Buick az ötvenes évek Motorama kiállításain Wildcat néven leplezte le a tanulmányautóit.

1954-től minden évben bemutattak egy koncepciót, ami futurisztikus formájával a következő évek autódivatját vetítette előre.

A Wildcat aztán a hatvanas években egy sorozatgyártású modell neve lett, a kétajtós kupé és kabrió két generációja 1970-ig készült, főként 7 literes V8-as motorral. A vadmacska neve 1985-ben egy űrhajószerű tanulmányautón jelent meg újra, amiről ebben a cikkünkben olvashatsz.

Dodge Challenger Hellcat

Nem igazi állatfaj a pokol macskája, de éppen olyannak képzeljük, mint a Dodge Challenger izmosított változatát.

A Hellcat nevéről a 6,2 literes kompresszoros V8-as motor is eszedbe juthat, ami az izomautóban gyárilag is 707 lóerőre képes, és bár nem ez volt a Challenger kínálatának csúcsa – azt a szerepet a 840 lóerős Demon kapta –, a Hellcat később 808 lóerős változatban is készült Redeye néven, természetesen vörösen izzó szemű macskával az emblémájában. A Hellcat napjai meg vannak számlálva, de elektromos hajtással még visszatérhet.

Ford Cougar

A sikeres Capri után a Ford már másodjára próbált visszatérni a sportkupék közé az európai piacon. Az első próbálkozása a Mazdával közösen épített Probe volt, a második pedig az 1998-ban bemutatott Cougar, ami

az akkor újdonságnak számító New Edge dizájnja miatt sok kritikát kapott, de mai szemmel visszanézve már mutatós különlegességnek számít.

A Cougar a népszerű Mondeo alapjára épült, ezért ahhoz hasonlóan fronthajtású volt, a kétliteres, 129 lóerős négyhengeres mellett pedig 2,5 literes, 168 lóerős V6-ossal is lehetett kapni.

Mercury Cougar

A pumáról elnevezett Cougar a tengerentúlon jóval ismertebb volt, a Ford már 1962-ben bemutatott egy koncepcióautót ezen a néven, majd

1967-ben került gyártásba a Mercury Cougar, mint a korabeli Mustang testvérmodellje.

A rejtett fényszórójával jellegzetes megjelenésű sportautó még James Bond-filmben is szerepet kapott, majd egyre hagyományosabb formát öltött, hét generációját a kilencvenes évek végéig gyártották. A nyolcadik széria az európai piacon is ismerős Cougar Mercury-emblémás változata volt, ami már nem kapott utódot.

Ford Puma

A Cougar kistestvérét is a pumáról nevezte el a Ford, bár a kompakt sportkupé prototípusa még hiúz, azaz Lynx néven mutatkozott be 1996-ban a genfi autószalonon, majd a könnyebben kiejthető Pumára cserélték a nevét.

A Fiesta alapjára épülő modell nemcsak a különleges dizájnjával, hanem a vezethetőségével is hódított,

persze nem az 1,4 és 1,6 literes, hanem a kínálat csúcsán álló 1,7 literes motorral, ami 125 és 155 lóerős változatban is készült. Öt év után szűnt meg a Puma gyártása, hogy a neve 2019-ben egy divatos crossoveren térjen vissza.

Mercury Lynx és Bobcat

A hiúz nem csupán a Pumát megelőlegező tanulmányautón tűnt fel a Fordnál, hanem az egyik márkája, a Mercury is használta. A kompakt autó formája nem véletlenül ismerős, hiszen a nálunk is kapható Escort amerikai megfelelőjéről van szó, de a tervezőknek annyira sikerült amerikanizálniuk az autót, hogy végül teljesen különbözött az európai testvérétől. A Mercurynek volt még egy nagymacskája: a Ford Pintót kínálta Bobcat néven, és eredetileg a Ford európai részlege is a Bobcat neve alatt fejlesztette a kisautóját, amit Bravo helyett végül Fiestának kereszteltek el.

Lynx Eventer

1968-ban alapították azt az angol műhelyt, amely eleinte Jaguar versenyautók szervizelésével foglalkozott, és egy másik macskaféle után a Lynx nevet kapta.

Saját replikákat is építettek, a nyolcvanas években az E-Type utódjának szánt XJS-ből terveztek kabriót, majd sportkombit,

utóbbi az Eventer nevet kapta. A motorja hathengeres és V12-es is lehetett, amivel a végsebessége elérte a 250 km/órát. A kilencvenes évek közepéig gyártott XJS átépítését nemcsak újonnan, hanem használtan is vállalták, így 2002-ig összesen 67 darab került ki a Lynx műhelyéből.

Matra Bagheera

1969-ben a francia Matra és Simca egy új középmotoros sportautó fejlesztésébe fogott. A négy méternél rövidebb, bukólámpás modell különlegességét adta, hogy mivel az elterjedt 2+2 üléses megoldásnál a hátsó üléseket kicsinek tartották, ezért a régi amerikai autók mintájára három ülést terveztek egymás mellé. A bemutatóját 1973-ban a 24 órás Le Mans-i futamon tartották, és az 530-nak hívott elődjéhez képest ez a modell

rendes keresztnevet kapott: Kipling híres regénye, A dzsungel könyve szereplője után Bagheerának nevezték el.

Nissan Leopard

1980-ban jött ki a leopárdról elnevezett, japán belpiacos modelljével a Nissan, ami a Skyline alapjára épült, és kedvező aerodinamikájú karosszériával keltette fel a figyelmet. A motorkínálathoz később turbós V6-os csatlakozott, az 1986-ban bemutatott második széria már olyan túrakocsik ellenfelének számított, mint a Honda Legend és a Mazda Cosmo.

A Leopard harmadik szériája egy látványos formájú, hátsókerék-hajtású, négykerék-kormányzású luxusautó volt,

amit a 300ZX-ből származó biturbó V6-os, és még 4,1 literes V8-as motorokkal kínáltak egészen 1996-ig.

Geely Beauty Leopard

Nem a Nissané az egyetlen leopárdról elnevezett autó, bár a Geely próbálkozása még a kínai autógyártás kínosabb korszakából való. A kétezres évek elején még az európai autókiállításokra is elhozták a Beauty Leopard névre keresztelt sportkupét, és nem tudtuk, hogy a neve vagy az emlékezetből rajzolt formája miatt sajnáljuk jobban.

Opel Tigra

1993-ban egy csinos tanulmányautóval vezette fel a Tigrát az Opel, és nem volt kérdés, hogy a Corsa technikájára épülő kis sportkupét gyártásba kell adni. A vezetési élménye sosem volt igazán sportos, és a tervezett roadster sem vált valóra, de 2001-ig több mint 250 ezret gyártottak belőle. A második széria receptet váltott, és ismét a Corsa alapján, de már kétüléses kupé-kabrióként jött ki 2004-ben, öt év alatt 90 ezret adtak el belőle. A kínálatából immár a 125 lóerős GSi-motor sem hiányzott, és

a Tigra nevére utaló kedves részlet a macskafüleket formázó bukókeret.

Sunbeam Tiger

A tigrisről egy jóval izmosabb sportautót is elneveztek: az angol Sunbeam Alpine roadstert Carroll Shelby vette kezelésbe, az eredeti motorja helyére 4,3 literes, majd 4,7 literes V8-as Ford-motort szerelt be. A recept egy másik állatról elnevezett autóról, a Cobráról lehet ismerős. 1967-ig készült, majd amikor a Sunbeam a Chrysler kezébe került, leállították a gyártását.

Panther Six

Az angliai Panther a hetvenes-nyolcvanas években gyártott klasszikus stílusú roadstereket, és a legőrültebb alkotásuk egyértelműen az 1977-ben bemutatott Six volt, aminek hatkerekű felépítését a Tyrrell Formula–1-es autója ihlette. A 16 colos hátsó kerekeket

a középre épített 8,2 literes V8-as Cadillac-motor hajtotta háromfokozatú automata váltón keresztül,

előre pedig négy kisebb, 13 colos kormányozható kerék került. A fedélzeti telefonnal és tévével is szerelt Panther Six két példányban készült, és mind a kettő megvan még.

Seat Leon

Szimpatikus hagyományt vezetett be a nyolcvanas évek derekán a Seat, amikor a Volkswagen-csoporthoz került, a típusait ugyanis spanyol helységnevek után keresztelte el, így kapta a nevét többek közt az Ibiza és a Cordoba, a Malaga és a Marbella, az Alhambra és a Toledo is.

Városról nevezték el a Leont is, amelynek a neve oroszlánt is jelent spanyolul, ezért duplán jól hangzik.

Az első szériája 1999-ben jelent meg, jelenleg a negyedik generáció kapható, kombiként és sportos Cupraként is húzza a spanyol gyártó szekerét.

Subaru Leone

A Subaru még a kisautóiról volt ismert, amikor 1971-ben piacra dobta az addigi legnagyobb típusát. Persze csak a miniautókhoz képest számított nagynak, a széles kínálatában egyébként két- és négyajtós szedán, kupé, kombi és még pick-up is megtalálható volt.

A neve a jól hangzó Leone lett, ami oroszlánt jelent olaszul, és ezért is furcsa, hogy több exportpiacon is a csak a felszereltségi szintje után nevezték el,

például Subaru GL-nek. A három generációja 1994-ig készült, akkor egy újabb ikonikus névvel, az Imprezával váltották fel.

Ez is érdekelhet:

Kompakt autók, amiket hathengeres motorral szereltek

Ma már a négy hengernek is örülhetsz, nemhogy hatnak.

11 autó, ami a legáramvonalasabb volt a maga korában

Minden kornak megvoltak a maga áramvonalas rekorderei, néha egészen meglepő formában.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Koktélozás feszengés nélkül: ilyen Budapest legújabb komfort bárja

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.