Európa egyre több városában tervezik 50-ről 30 km/órára mérsékelni a megengedett sebességet, és ezt a legutóbb Brüsszel lépte meg, január elsejétől lassul a forgalom.
Az európai nagyvárosok belvárosi és kertvárosi részein már eddig is sok helyen 30 km/órára korlátozták a forgalom sebességét, de 2021. január elsejétől Brüsszel egész területén 30 km/órára csökken az általános sebességhatár az eddig megszokott 50-ről. A változtatástól azt várják, hogy a közlekedés biztonságosabb, a város pedig csendesebb és tisztább lesz.
Az új sebességkorlátozás a város egész területére érvényes lesz,
csak a főutak jelentenek kivételt, ahol továbbra is lehet 50 km/órával haladni. A lakott terület kezdete tábla automatikusan a 30 km/órás sebességhatárt jelenti, és ahol 50-nel vagy 70-nel lehet menni, azt külön tábla jelöli. Az új általános sebességkorlátra rengeteg jelzés figyelmezteti az autósokat.
Brüsszelben eddig évente 50-en vesztették életüket vagy szenvedtek súlyos sérülést olyan balesetben, amit a gyorshajtás okozott,
ezt csökkentenék legalább a felére 2030-ig. 50 helyett 30 km/órával haladva jobban észlelhetők a gyalogosok és a kerékpárosok, és a féktáv is jelentősen rövidebb, a reakcióidővel együtt 27-ről 13 méterre csökken.
A gyalogosok esélyei is sokkal jobbak, hiszen míg egy 50 km/órás gázolásnál 45 százalék, addig 30-nál csak 15 százalék a halálos sérülés veszélye. Más szóval, ha valakit 30-cal ütnek el, az olyan, mintha kiesne az első emeleti ablakból, 50-nél már a harmadik emeletnek felel meg, 70 km/óránál pedig a hatodiknak.
Ahol eddig is csak 30 km/órával lehetett menni
Graz volt az első nagyobb európai város, ahol bevezették a 30 km/órás korlátozást 1992-ben, jelenleg a város útjainak 80 százalékán ez a sebességhatár. Grenoble és Lille, Bilbao és Valencia, Helsinki és Zürich is az utak nagy részén 30-as limitet vezetett be az utóbbi években, és a következő nagyobb város Párizs lesz.