Minden autórajongó számára különleges hely Campogalliano, ahol a Bugatti első szupersportautója, az EB110 készült. A gyár már három évtizede üresen áll, de egészen eddig sikerült megőrizni az érintetlenségét, hogy aztán egy éjszaka alatt tegyék tönkre.
Van egy hely Olaszországban, Modena közelében, ahol minden autórajongónak hevesebben ver a szíve: ez a „La Fabbrica Blu”, a Bugatti egykori fellegvára. Az épületet Giampaolo Benedini építész tervezte, és 1990-ben nyitották meg a legendás EB110 gyártására, szóval nem egy elhagyatott gyártelep a sok közül, hanem igazi ipari műemlék.
A kilencvenes évek közepe, a Bugatti akkori csődje óta üresen áll a maga korában futurisztikusnak számító komplexum, de egykori gondnokai, a Pavesi család tagjai évtizedeken keresztül gondoskodtak az érintetlenségéről, rendben tartva a környékét, és merő lelkesedésből még tárlatvezetéseket is szerveztek az érdeklődő autórajongóknak.
A hanyatlás kezdete
Három éve aztán eladták az ingatlant, és új tulajdonosa, a francia befektető Adrien Labi, aki ellen adóügyi eljárások folynak hazájában, egy kicsit másképp képzelte a „La Fabbrica Blu” sorsát. Persze mindez lehetett volna egy új korszak kezdete, hiszen állítólag a márka történetét bemutató múzeum és veterán járműveket restauráló központ is szerepelt a tervek közt.
Mindebből semmi sem vált valóra, de az egykori gondnoknak is mennie kellett, az őrizetlenül hagyott gyárat pedig kifosztották, rendszeresek voltak a rongálások. Ami azonban a minap történt, arra senki sem számított: egy éjszaka alatt több ezer ember jelent meg a Bugatti elhagyatott gyárában egy illegális rave partira, amivel megkezdődött az ikonikus kék épület hanyatlása.
Ötezren lepték el
Nem jelentették be az eseményt, és engedélyt sem kaptak a terület gazdájától, a titkosított csatornákon szervezett partihoz egyszerűen elfoglalták az üresen álló gyárat. Az olasz televízió Rai szerint ötezren érkeztek, ami komoly fennakadásokat okozott a környéken, a rendőrségnek is közbe kellett lépnie, de a csendőrség és a pénzügyőrség is kivonult.
Bár egy három évvel ezelőtti hasonló parti után szigorú, börtönbüntetéssel járó törvényt hoztak az olaszok az efféle területfoglalások ellen, a rendőrség egy komoly dilemmával nézett szembe.
Ötezer, zenére tomboló embert nem lehet csak úgy szétkergetni anélkül, hogy abból ne legyen óriási közrendvédelmi katasztrófa.
Inkább azt a taktikát választották, hogy lezárták a gyárhoz vezető összes utat, hogy többen már ne tudjanak csatlakozni, és lényegében megvárták, amíg a buli magától kifullad. A rendőrség ekkor kezdte meg az igazoltatásokat, ami során több embert feljelentettek kábítószer-birtoklásért, egyet le is tartóztattak kábítószer-kereskedelem gyanújával.
Értelmetlen rongálás
Számunkra ennél sokkal rosszabb hír, hogy kitört ablakok, graffitis falak és felforgatott terek maradtak az esemény után. Azt nem tudni, mekkora kár keletkezett az építészeti szempontból is lenyűgöző komplexumban, de az biztos, hogy a „La Fabbrica Blu” nem érdemelte meg, hogy így elbánjanak az autótörténelem egyik ikonjával.
Jelenleg a Bugatti a Volkswagen-csoporthoz tartozik, ezért nem érdekelt az olasz befektető, Romano Artioli által alapított elődje gyárának megmentésében, pedig az utóbbi években rendszeresen szerveztek fotózást a „La Fabbrica Blu” területére, és a gyár megnyitásának évfordulójáról is megemlékeztek. A Pavesi család azóta is szívén viseli a gyár sorsát, és most ebben a videóban kérnek segítséget a megmentéséhez.
Mentsd meg a Bugatti-gyárat!
Mivel az autórajongók tehetetlenül nézik, ahogyan a Bugatti egykori főhadiszállását szétverik, jobb híján egy online petíciót indítottak, amit egy nap alatt több mint ezren írtak alá. Ha te is tennél valamit az autótörténelem értékes darabjának megmentéséért, ezen az oldalon tudsz jelentkezni a „La Fabbrica Blu” megmentői közé.
Ez is érdekelhet:





