Két dolog igazán meglepő az új Citroënben. Az egyik, ahogy a csomagtartója nyílik, a másik, hogy ezt a kocsit még meg lehet venni dízelmotorral is.
Az első hivatalos képeket már tavaly júniusban megmutattuk a Citroën alsó-középkategóriás crossoveréről, a C4 új változatáról, a C4 X-ről. Akkor még nem tudtuk biztosan, hogy nálunk is csak elektromos hajtással lehet-e majd kapni a kocsit, mint némely európai országban, vagy lesz benzines is, dízel is, de most már tudjuk: lesz. Pontosabban van, hiszen már meg is kapták a magyar rendszámot az első hazai C4 X-ek:
Az X betű nélküli C4-nél 24 centivel hosszabb, 4,6 méteres C4 X tengelytávolsága megegyezik a rövidebb modellváltozatéval. A méretnövekedésből főleg a hátsó fejtér és a csomagtért profitál: a C4 380 literével szemben az X-modell 510 literes csomagtartóval rendelkezik.
Ennek a sok liternek a kihasználhatóságán azonban sokat ront, hogy a Citroën a ferdehátú forma ellenére szedános, tehát csak a hátsó szélvédő aljáig nyitható fedelet tervezett a raktérre. A hosszú cuccok beférnek így is, de a magasak nem.
Az utastérben az ülések, kárpitok, műszerfal a C4-ből ismerősek, de az infotainment kicsit frissebb a kistesóénál. A tízcollos érintőképernyő mögött ott bujkál egy személyi asszisztens: ahogy a C5 X, úgy a C4 X is tudja a Hello, Citroën beköszönéssel aktiválható beszédfelismerést. A rendszer 20 nyelven ért - a magyar nincs köztük. A komplexebb elektronikai extrákhoz szükséges online kapcsolatot az autó megvásárlása után három évig ingyenesen biztosítja a Citroën.
A hardverben nincs semmi újdonság. Az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor lehet 100 lóerős, hatfokozatú kézi váltóval, vagy 130 lovas, de akkor kötelezően jár hozzá a 8 fokozatú automata. Az 1,5 literes dízelmotor is 130 lóerős és hozzá is automatikusan jár az automatikus sebességváltó. Az elektromos C4 X-et ë-C4 X-nek hívják, 100 kilowattos villanymotor tekergeti az első kerekeit, az akkumulátor bruttó 50 kWh-s és csak az lehet, még pénzért sem ad nagyobbat a kocsihoz a gyártó. A töltés egyenáramról maximum 100 kW-tal mehet, váltóárammal pedig alapáron 7,4, felárért 11 kW lehet a maximális töltési teljesítmény. Az induló árlista pedig így néz ki:
Miután megtudtuk, mennyibe kerülnek itthon az új Citroënek, gurultam egy rövidet az elektromos és a benzines, automata váltós változattal. Az elektromos a jobb. Csendesebb, jobban gyorsul, nem bólogat a váltásoknál (merthogy nincsenek is nála váltások, ugye), puhábban rugózik a nagyobb tömege miatt. Az ë-C4 X száraz úton stabilabbnak érződik a kanyarokban, hiszen a súlypontja jelentősen lejjebb és hátrébb van a nagy akku miatt. A benzinesnél van viszont az előny, ha fékezni kell – vagy ha messzire kell menni.
A PSA- és Opel-féle elektromos autók javarészt ugyanazzal a technikával készülnek: bruttó 50 kWh-s akkumulátor, 100 kW-os villanymotor, fronthajtás. Ez jó, mert ettől tudnak olcsók lenni, de nem túl jó, ha hosszabb utat tervezne az ember egy ilyen kocsival. Hogy pontosan hány kilométerre is elég az első adag energia, és hogy mennyire gyors az út menti töltés a rideg valóságban, megnézzük majd a teszten, miután megérkezett a Playerhez az első rövid ismerkedés után a szokásos hosszabb nyúzópróbára is az elektromos C4 X.
Az eggyel nagyobb X-et már teszteltük, benzinmotorral: