1934-ben a Citroën egyetlen sorozatgyártású autóban mutatta meg a korszak minden innovációját az önhordó karosszériától az elsőkerék-hajtásig, az volt a több mint két évtizeden át gyártott Traction Avant.

Könnyű elhelyezni a történelemben a Citroën Traction Avantot, hiszen csak néhány évvel a második világháború kitörése előtt jelent meg. Amerikában egy hónappal az innovatív francia limuzin bemutatója után lőtték le a Bonnie Elizabeth Parker és Clyde Chestnut Barrow duót, a korszak egyik leghíresebb bűnözőpárosát, akiket csak Bonnie és Clyde néven szokás emlegetni.

Európában ennél sokkal baljósabb események kezdtek kibontakozni, hiszen egyre nagyobb teret nyer a Szovjetunió és június végén bekövetkezett a hosszú kések éjszakája, ahol Adolf Hitler politikai ellenfeleit tették el az útból. Augusztusban pedig a német birodalmi elnök, Paul von Hindenburg halála után Hitler állt az ország élére, és ezzel nagyon súlyos éveknek küszöbén állt az egész világ.

1934 áprilisának közepén tartották Párizsban a Citroën Traction Avant premierjét, melynél nem volt újítóbb szellemű autó ekkoriban. Az önhordó karosszéria és az elsőkerék-hajtás mellett mind a négy keréknél független futóműve van, fogasléces kormányzás (1936-tól) és hidraulikus fék tette stabilabbá és biztonságosabbá. Mindene annyira friss technológiával készült, hogy csak a 100 szabadalommal rendelkező autónak hívták.

Formaterve viszont tagadhatatlanul hozza a 30-as évek hangulatát az íves sárvédőkkel és az öngyilkos első ajtókkal.

Fontos szempont volt az aerodinamika és a súlycsökkentés, többek közt utóbbi miatt hagyták el az alvázas konstrukciót. Hetven kilogramm acélt spóroltak meg ezzel, továbbá az autó súlypontja is lentebb került. Mivel csökkent a homlokfelülete, ezért a fogyasztása és a zajkomfortja is kedvezőbb lett. A Traction Avant simán suhanhatott akár 100 km/órás sebességgel is, a fogyasztása pedig olyan 10 liter/100 km körül alakult átlagban.

Voltak kétségek az autó biztonságát illetően, de André Lefébvre és Flaminio Bertoni tervezőcsapata hamar eloszlatta ezeket. Még egy olyan tesztet is terveztek, ahol egy szikláról hajították le az autót, így szemléltetve az önhordó karosszéria szilárdságát. Franciaországban csak az utak királynőjének hívták a Citroën Traction Avantot.

Eredetileg nem is a hajtott első kerekekre utaló Traction Avant néven mutatta be az autót a Citroën, hanem egyszerűen az adózott teljesítmény után 7-nek. A hosszában beépített 1,3 literes, négyhengeres motor valójában 32 lóerős. Pár hónappal később 1,5 literesre bővítették a motort, ezzel már megfutotta a 100 km/órás sebességet.

Folyamatosan fejlesztették a Traction Avantot, ezért növekedett a lökettérfogat és különböző tengelytávú változatok is megjelentek. Még teherszállító kivitel is készült belőle az ablakkal együtt nyíló csomagtérajtóval, aminek rakterét 500 kilogramm teherrel lehet telepakolni.

Közbeszól a második világháború

1939 szeptemberében Franciaország hadat üzent Németországnak, az októberi Párizsi Autószalont törölték, majd 1940 júniusában a német hadsereg megszállta és elfoglalta Észak-Franciaországot. Pár év múlva a háború okozta nyersanyaghiány és a bombázások miatt leállt a gyártás. Túl alacsony hasmagassága miatt a francia hadseregnél nem volt igazán népszerű a Citroën Traction Avant. 1945-ben indult újra a termelés, de a háború utáni gazdasági helyzetben nem sokan engedhettek meg maguknak egy több mint 110 ezer frankos autót.

Sorozatgyártásban négy- és hathengeres motorokkal készült, de egy rejtélyes nyolchengeres változat is felbukkant. A legenda szerint húsz darab prototípust épített a V8-as Traction Avantból a Citroën, melynek 3,8 literes motorja kereken 100 lóerős és akár 140-nel is hasíthatott vele az autó. Ilyenből azonban egyetlen példány sem maradt fenn.

Rendesen próbára tette a befektetők türelmét a Citroën, akiknek a négyszeresére bővített gyár tátongó ürességében tartottak ünnepélyes vacsorát.

Közben a mérnököknek már csak hónapjai voltak hátra, hogy befejezzék az autóhoz szükséges fejlesztéseket és a gyártáshoz elengedhetetlen szerszámokat. Szinte az utolsó pillanatban lett készen, ezért a pletykák szerint az első példányok még nem hozták azt a minőséget, amit egy európai nagy limuzintól elvártak.

André Citroën messze maga mögött szerette volna hagyni a versenytársakat és a gazdasági válság időszakában is stabilitást teremteni a vállalatnál azzal, hogy ennyire forradalmi autót gyárt. 1957 júliusáig a Traction Avantból közel 760 ezer darab készült, és a mai napig felbukkan filmekben, mint az ellenállók vagy gengszterek kedvelt autója.

Ez is érdekelhet:

Így halt ki a Wankel-motoros Citroën

Itt egy újabb őrült francia autó!

Ilyen volt a csehszlovák luxus 1939-ben – Škoda Superb 3000 OHV

Általában a Škoda Múzeumban áll ez az 1939-es Superb, de most utaztunk vele egy kört.

Guruló korlenyomat ez az öreg Peugeot lakóautó

Ez megmutatja, hogy milyen volt az igazi 80-as évek.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában