A Citroën ikonikus furgonja legalább annyira hozzátartozott a francia vidékhez, mint a baguette és a croissant. A háború utáni, olcsónak szánt áruszállítóból mára népszerű food truck és értékes, keresett veterán lett.

1947-ben a párizsi autószalonon mutatta be, azaz már több mint 75 évvel ezelőtt kezdte forgalmazni a Citroën az újszerű áruszállítóját, ami rövidesen a legnépszerűbb haszonjármű lett a francia utakon. A Junkers repülőgépek ihlette hullámos oldalfala, amit a nagy karosszériafelületek merevítésére találtak ki, összetéveszthetetlen külsőt kölcsönzött a barátságos stílusú furgonnak.

A nem éppen áruszállításra kitalált Traction Avant kipróbált technikája került a későbbi Type H-ba
A TUB tulajdonképpen a Type H elődje, a karrierjét a második világháború szakította félbe

A harmincas évek végén Traction Utilitaire Basse néven mutatta be a Citroën azt a kompakt méretű furgont, amit a világháború kitörése miatt csak párezer példányban tudtak legyártani, a hozzá kitalált ötleteket azonban felhasználták a Type H fejlesztésekor. A nem sokkal utána érkező

2CV-hez hasonló receptje szerint az egyszerű technikát lényegre törő karosszériába csomagolták.

A vásárlók a praktikus ötletei miatt nagyon megkedvelték a Citroën áruszállítóját. Az önhordó karosszériának köszönhetően alacsony volt a raktérpadló, ami megkönnyítette a pakolást, és

a tulajdonos a szokatlanul magas, 180 centis raktérben állva tudta árulni a portékáját.

A rendőrség, a tűzoltóság, a posta és egyéb szolgáltatók is felfedezték maguknak.

Mona Lisa is utazott benne

Leonardo da Vinci legismertebb festménye a huszadik században nem sokszor hagyta el a Louvre épületét, 1962-ben azonban a francia kormány kölcsönadta az Egyesült Államoknak. Az SS France fedélzetén szállították, és katonák őrizték, míg két hónap alatt kétmillióan álltak sorba New Yorkban és Washingtonban, hogy vessenek rá egy pillantást. Amikor pedig 1963 márciusában visszatért Franciaországba, Le Havre kikötőjéből egy Type H-ban szállították egy pár motoros rendőr kíséretében – ma már elképzelhetetlen lenne ennyire szerény biztonsági kíséret.

Az első szériához a Traction Avant hajtásláncát vették kölcsön, az 1,9 literes, 48 lóerős négyhengeres motorjával és háromfokozatú sebességváltójával 100 km/órás sebességet ért el. A futóműve a kategóriában szokatlan komfortot nyújtott,

a karosszéria négy sarkába tolt kerekeivel és alacsony súlypontjával jobb volt vezetni, mint a korabeli Volkswagen Transportert.

Az alapmodell mindössze 4,26 méter hosszú volt, de 5,24 méterre nyújtott változatot is készítettek belőle. A raktér kapacitása ennek megfelelően 7,3 és 16,4 köbméter között változott. Az évek során különféle felépítményekkel látták el, építettek belőle autószállítót, lakóautót, mozgóbüfét, de

a DS-ből származó hidropneumatikus hátsó felfüggesztéssel még mentőautót is.
Melyik évben járunk? 2CV és Type H készletek a párizsi üzem udvarán 1974-ben

A bemutatása után nem sokkal a Citroën még nagyobb dobással rukkolt elő, az olcsó népautó 2CV-vel, és a Kacsához hasonlóan a Type H, vagy ahogyan még nevezik,

a HY hihetetlenül hosszú ideig, 34 évig szinte változatlanul maradt gyártásban.

1981-ig összesen csaknem 475 ezer példányt gyártottak belőle a franciaországi, spanyolországi és belgiumi üzemekben.

A Type H-ról ma a food truck juthat eszedbe
Wes Anderson A francia kiadás című filmben is szerepeltette

Az utódja már nemzetközi együttműködésben készült, az 1981-ben bevezetett Citroën C 25 tulajdonképpen a Jumper elődje volt, Fiat Ducato és Peugeot J5 néven is forgalmazták.

A Type H manapság népszerű food truck, és egyre értékesebb veteránnak számít,

a bájos stílusa pedig a modern Jumpyra épülő retró furgont inspirált, aminek a formáját a magyar Obendorfer Dávid tervezte.

Ez is érdekelhet:

Retró stílusú kisbuszt tervezett a magyar dizájner

A régimódi stílusú Citroën gyártásba is kerül.

De Gaulle Citroënje három keréken is megvédte az elnököt

Francia elnöki limuzinok az első DS-től a legújabbig.

Milliós veterán a kopott, öreg Citroën furgon

Évtizedekig állt egy pajtában, és pont úgy is néz ki.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Szaftos húsokért, bomba jó sörökért és lazán elegáns hangulatért ide kell beülnöd

Újra zúghat a Volga, de eddig sem volt könnyű dolga

További cikkeink a témában
Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
Hirdetés