Megfizethető és egyszerű kisautónak indult a Citroën Visa, de a franciák képtelenek voltak visszafogni magukat, ezért sorra születtek belőle a sportosabb változatok, melyek között egyértelműen az összkerekes 1000 Pistes mindennek a teteje.

Robert Opron már a 60-as évek közepén elkezdett dolgozni két kisautón, melyek közül az egyik a G-mini nevet viselte, a másik projekt pedig EN101 kóddal futott. Ezeket az autókat azonban nem fogadták jól a potenciális ügyfelek. Az ekkoriban kiemelkedően jónak számító 0,32-es légellenállási együtthatójú autók ezért nem jutottak el a piaci bevezetésig. 1970-ben aztán a Fiattal együttműködve kezdtek újra utódot fejleszteni a 2CV-nek, de a Fiat 127 platformjára épített, már keresztmotoros Citroën Prototype Y sem jutott el a sorozatgyártásig.

Amikor az 1973-as olajválság után a Peugeot átvette az irányítást a Citroën felett, újra előkerült az olcsó és legfőképpen takarékos kisautó ötlete.

Ekkoriban a Citroën már dolgozott a saját keresztmotoros, elsőkerék-hajtású platformján, melyet a Peugeot is átvett, így a Project VD, vagyis Voiture Diminuée már közös fejlesztés eredménye, melyből a Visa és a 104-es modellek születtek. Ezzel ezek lettek az első autók, melyek a PSA (már Stellantis) közös alapjaira készültek.

1984-ben a román gyártású Oltcit Clubbal valósult meg a Citroën Project Y-ja, melybe a Visával ellentétben kettő- és négyhengeres, léghűtéses bokszermotorok kerültek. Ezt az autót Nyugat-Európában is piacra dobták Citroën Axel néven, hogy megtérítsék a Citroën romániai befektetését, amit Románia kormánya nem tudott visszafizetni. Minőségi problémák miatt azonban hamar felhagytak ezzel.

1978 szeptemberében mutatták be a Citroën Visát, melynek alapváltozata mindössze 34 lóerős, és nyomatéka alulról karcolja az 50 Nm-t.

Messze modernebb felépítésű autó a Visa, mint a 2CV, de a hagyományos franciaautós értékekből nem adtak alább. A Visa alatt is hosszú rugóúttal dolgozó, kifejezetten kényelmes és független futómű van, elöl MacPherson rendszerű. Premierje után öt évvel jelent meg a Visa GT 80 lóerővel és több mint 100 Nm nyomatékkal, de ez csak a kezdet volt a sportos modellek történetében.

Amíg a 90 lóerős Chrono és a több mint 100 lovas GTi elsőkerekesek voltak, addig a Visa 1000 Pistes alá összkerékhajtás került, ami miatt komolyan át kellett alakítani az autó karosszériáját. Az autót azzal a céllal építették, hogy a Visát homologizálják a rali B csoportjának B/10 osztályára.

Kétszáz darab utcai Citroën Visa 1000 Pistes 4×4 született, ami igazi ritkaságot varázsol az egyébként több mint 1,2 millió példányban gyártott kisautóból.

1984-ben lényegében a Visa Chrono alapjaira kezdték el építeni a Visa 1000 Pistes modelleket, amihez ugyanazt az 1360 köbcentis, négyhengeres motort választották, de itt már Weber ikerkarburátorokkal 112 lóerőt és 131 Nm nyomatékot facsartak ki belőle. A versenyváltozatokat Denis Mathiot módosította, aki 1440 köbcentisre fúrta fel a motort, így már 140 lóerő is kijött belőle.

Összkerékhajtása miatt hátul is teljesen független a Visa futóműve, a differenciálmű pedig egy segédkeretben ül. Ennek nyoma látható egyébként a csomagtérben is, melynek padlója jóval közelebb van a kalaptartóhoz, mint a többi modellben. Ez az autó egyértelműen azt a célt szolgálta, hogy a Visával indulhassanak a raliban, a hétköznapi használhatóság háttérbe szorult.

Fehér színe és látványos dekorcsíkjai, dupla kerek fényszórója és a hűtőmaszkján trónoló két logó miatt feltűnő jelenség a kiszélesített Visa. Sok alkatrész került így a könnyű kisautóba, de a súlya még így is csak 850 kilogramm. 8,7 másodperces 100-as sprintidejével a 1000 Pistes a leggyorsabb Citroën Visa mind közül, ritkaságával pedig egyértelműen a legértékesebb is.

Ez is érdekelhet:

Fantasztikus utazóautó a Citroën SM

Minden idők egyik legcsodálatosabb francia autója a Citroën SM.

Napsütötte tengerpartot kíván a Citroën strandautója

Ez az autó a francia tengerparton él igazán, és persze, Lütyő őrmesterrel.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés