Semmi nem képes arra, amit a Citroën Xantia Activa könnyedén kiráz a hidropneumatikus futóművének gömbjeiből. Még a 90-es évek elején jelent meg, de a mai napig tartja a jávorszarvasteszt rekordját.
Nagyon komoly sportautókat is keményen megdolgoztat a svéd Teknikens Värld magazin tesztje, melyben bóják között végeznek kettős sávváltást nagy tempóval. Északi országokban ugyanis gyakori, hogy egy váratlanul felbukkanó szarvast kell kikerülni az úton.
Ebbe a szűk és gyors manőverbe bukott bele az első Mercedes A-osztály, de még a Porsche 911 GT3 RS sem volt képes annyival megcsinálni, mint a Citroën Xantia Activa.
Vitatható ugyan a jávorszarvas-kikerülést imitáló teszt, melyet nem hétköznapi emberek, hanem profi pilóták végeznek, mégis remekül megmutatja, hogyan dolgozik egy autó futóműve és menetbiztonsági elektronikái hasonló helyzetben.
85 km/órás sebességgel képes megcsinálni a Xantia aktív kanyarstabilizátorokkal ellátott változata. A közelmúltban még egy új BMW M4 Competitiont is beküldtek a ringbe a Citroën ellen, a végeredmény pedig meglepő volt. A Xantia Activa 73 km/órás kilépősebességgel és bójaérintés nélkül hozta le a tesztet, ellentétben az M4-essel, mely 30 km/óra alá lassult és három bóját is elvitt közben.
Mindezt úgy, hogy az M4 egy friss konstrukció, egy nagyon fejlett ARB kipörgésgátlóval és minden modern kütyüvel, amit egy autóba lehet pakolni mostanság. A Citroën pedig 1992 novemberében kezdte meg a Xantia gyártását, hogy igazán kényelmes ellenfélre akadjon a Ford Mondeo, a Toyota Carina E és az Opel Vectra.
Tízgömbös Hydractive rendszerrel felszerelt változatát 1994-ben mutatták be, és több mint 18 ezer darab készült belőle.
Ahogy az akkor még PSA-nak hívott cégcsoportnál szokás, úgy a Xantia sem maradt testvér nélkül, de a később bemutatott Peugeot 406-os teljesen más stílusú autó lett, mint a 2002-ig gyártott Xantia.
Kisebb benzinmotorokkal és turbódízellel is rendelhető volt az Activa, de ebben az 1999-es autóban a legfinomabb falat van, a 3,0 literes V6-os benzines, 200 lóerős teljesítménnyel. Ebben a bordó Xantiában csak 80 ezer kilométer van, és kifogástalan állapotú, eredeti dokumentumaival kínált gyűjtői darab.
Utánozhatatlan kényelme, erős hathengeres motorja és műszaki csemegének számító futóműve miatt a Xantia Activa egyike a legcsodálatosabb Citroëneknek, melyből bizonyára különleges veterán lesz néhány év múlva.
Ez is érdekelhet: