A teherautók után akár egy elektromos autó gyártásába is foghatott volna a Csepel, legalábbis a szándékot mutatja, hogy a kanadai Marathon prototípusa látható a gyárudvaron készült korabeli fényképeken.
A második világháború utáni Magyarországon a vállalatok államosítása és a tervgazdálkodás az autóipart is alaposan átalakította. Az újonnan alakult KGST megállapodásában nekünk az autóbuszok és teherautók gyártása jutott, az Ikarus és a Weiss Manfred motorgyártó részlegének beolvasztásával hamarosan létre is jött a Csepel autógyár.
A Csepel telephelye Szigetszentmiklós mellett, a lebombázott egykori repülőgépgyár területén épült fel, közben pedig mérnökökből álló küldöttség utazott az osztrák Steyr gyárába, ahonnan sikerült barterrel megszerezni egy teherautó licencét.
1949-ben indult a dízelmotorok, a következő évben pedig a Csepel teherautók gyártása.
A hetvenes évekre a KGST a magyarországi buszgyártásra helyezte a hangsúlyt, 1975-ben leállt a Csepel motorok gyártása, és a teherautók is kisebb sorozatban készültek. Bizonyára ennek következtében kerestek új utakat, így kerülhetett képbe
egy kanadai cég elektromos autója, amelynek a prototípusa megjelent a Csepel telephelyén.
A montreali Marathon Electric Car Company a hetvenes évek közepén indította el a képeken is látható elektromos autójának gyártását. A furcsa formájú, kezdetlegesnek tűnő jármű paraméterei mai szemmel meglehetősen szerények voltak:
60 km/órára volt képes, egy töltéssel 50 kilométert tudott megtenni, a teljes feltöltés tíz órát vett igénybe.
A képekről csak annyit tudni, hogy 1977-ben készültek, és a Csepel autógyár archívumából kerültek a Fortepan gyűjteményébe. Érdekes belegondolni, mi lett volna, ha licenc alapján elektromos autót gyárt a Csepel, mindenesetre ez a különös jármű a kanadai gyártónak sem jött be, 1980-ban megszűnt a Marathon, míg a Csepel gyára a kilencvenes évek közepén ment csődbe.
(Fotók: Fortepan / Csepel Autógyár, Békés György)
Ez is érdekelhet: