Ősszel vezetési stílusunk is alkalmazkodjon az időjáráshoz, javasolja az a korabeli balesetmegelőzési rövidfilm, amiben még jóval a blokkolásgátló elterjedése előtti kor tanácsait adják a sofőröknek.
Az őszi-téli szezon beköszöntével előkerülnek a szemcsés oktatófilmek, amelyekben komoly hangú narrátorok magyarázták el a túlélés szabályait. Mindig tanulságosak ezek a videók a biztonságos vezetésről, hiszen nagy részüket a mai napig érdemes megfogadni. Így van ez az alábbi esetben is, amikor csúszós úton való fékezéshez adnak tanácsokat.
Bár az autók rengeteget fejlődtek, a fizika törvényei nem változtak, ezért a régi videó tanácsainak jelentős része ma, a legmodernebb autók volánja mögött is kötelező érvényű: csökkentsük a sebességet, tartsunk kétszer akkora követési távolságot, kerüljük a hirtelen manővereket. Van azonban egy tanács, ami ma már veszélyes lehet, ha ABS-szel szerelt autót vezetünk.
A régi iskola egyik legfontosabb alaptétele az volt, hogy a blokkolt kerék nem kormányozható. Ha a sofőr pánikból padlóig nyomta a féket, a kerekek megálltak, az autó pedig irányíthatatlanul csúszott tovább a tehetetlenség irányába – jellemzően az árokba vagy az akadály felé.
A videóban ezért a fékpedál pumpálását javasolják, ami gyakorlatilag a mai blokkolásgátló működési elvének felel meg.
Ha az autónkban már van blokkolásgátló, akkor ne pumpáljuk a féket, megteszi ezt helyettünk az elektronika, sokkal gyorsabban, mint mi tudnánk, nekünk az a feladatunk, hogy kormányozzunk, és kikerüljük az akadályt. A Zsigulik korában az is aranyszabály volt, hogy fékezés és kanyarodás közben ne nyomjuk ki a tengelykapcsolót, mert a hajtáslánc is segített az autó stabilizálásában.
Milyen autót vezetsz a mindennapokban?
Ez is érdekelhet: