A nyolcvanas-kilencvenes évekre menthetetlenül elavult a Dacia kínálata, és amikor a Renault-ra éppen nem számíthattak, akkor saját modell fejlesztésébe fogtak. A Nova és a Solenza kövezte ki az utat a Logan számára.

A Dacia történetében már a kezdetek óta ott volt a Renault, hiszen a francia autógyártó licence alapján indult a sorozatgyártás 1968-ban. Romániában előbb a Renault 8, majd az újonnan fejlesztett Renault 12 alapjára épített Dacia termelése indult be, és bár a hetvenes évek végén tárgyaltak a folytatásról, az együttműködés véget ért, a románok magukra maradtak.

A Renault eredetije, ami 1969-ben még nem számított annyira idejétmúltnak

A nyolcvanas évekre pedig a Dacia egyre elavultabb lett, hiszen az alapokat adó Renault 12-est még 1969-ben mutatták be, ezért a románok saját maguk fogtak hozzá egy új modell fejlesztéséhez.

Óriási szüksége volt a márkának egy korszerűbb technikájú, kompakt ferdehátú típusra,

mint ami ugyanebben a korszakban a Ladának a Samara, vagy a Škodának a Favorit volt.

A kétezres években azért már nem igazán volt vállalható ez a konstrukció
A városi legendák szerint a Peugeot 309 ihlette a tervezőket az új Dacia megalkotásakor,

és elég csak ránézni a kockaforma autóra, hogy megállapítsuk, ebben van némi igazság. Az első prototípusok 1985-ben készültek el, majd 1989-ben a politikai körülmények miatt fejlesztést leállították, két évvel később pedig újra elindították, hogy utódja lehessen az ósdi 1310-esnek.

A Nova neve hiába jelent újat, már a megjelenése idején kiment a divatból
A karosszéria formája feltűnően hasonlít a Peugeot 309-esére
Minden szocialista autógyártó réme a Daciát is utolérte: a források hiánya miatt elhúzódott a fejlesztés,

ezért amikor 1995-ben elindult a Nova névre keresztelt új modell sorozatgyártása, akkor máris elavultnak számított. Az 1310-esből átkerült 1,4 és 1,6 literes motorok még a hatvanas évekből származtak, és ezen az sem segített, hogy az utóbbi befecskendezőt kapott a GTi-ben.

Hiába az alufelni és a hátsó légterelő, az injektortól nem lett sportautó a Nova GTi

A 4,03 méter hosszú, ötajtós Nova konstrukciója ugyan minden téren modernebb volt az 1310-esénél, az összeszerelés minősége még annál is rosszabbnak számított, kisebb volt a csomagtartója, és többe is került, ezért érthető módon

kevésbé volt népszerű az elődjénél, amit Berlina néven több ráncfelvarrás után egészen 2004-ig gyártásban tartott a Dacia.
A SupeRNova nevéért mi kérünk elnézést
1999-ben aztán a Dacia a Renault birtokába került, és első lépésként alaposan átdolgozták a Novát.

A kicsit szellemes, de inkább kínos SupeRNova néven került forgalomba a ráncfelvarrott modell, aminek a formáját csak egy kicsit igazították meg, de a motorját a Clióban és Megane-ban szolgáló újabb 1,4 literes, 75 lóerős egységre cserélték, a hozzá tartozó váltóval.

A Solenza olyasmi átdolgozása volt a Novának, mint amikor a Volkswagen vette kezelésbe a Favoritot, és Feliciát csinált belőle
Most először jelent meg a Dacia kínálatában a légkondicionáló, és hamarosan még tovább finomítottak az autón.

2003-ban egy még alaposabb átdolgozás eredménye volt a Solenza, aminek a kínálatában megjelent az 1,9 literes, 64 lóerős turbódízel motor, elérhetővé vált a légzsák és a szervokormány, klímát azonban csak a benzineshez lehetett rendelni.

Mai szemmel nézve a Solenza formája már megelőlegezte azt a típust, ami megváltoztatta a Dacia történetét,

a Renault által nagy munkával fejlesztett olcsó népautót, a Logant. Az egyszerű, lényegre törő felépítésével, kipróbált mechanikájával és rendkívül kedvező árával ez a modell végül Európában és azon kívül is elindította a Dacia sikertörténetét.

Ez is érdekelhet:

Baromi menő lett a vadonatúj Dacia Duster

Az új Dusterből már nem lesz dízel, de most először lesz belőle hibrid.

A Jogger lett a Dacia történetének első hibrid autója

Már a Dacia is gyárt hibrid autót, nem is akármilyet.

Jópofa munkagépnek tűnik ez a platós Dacia Duster

Nem a legnagyobb a platója, de ügyes célszerszám a Duster pick-up.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában