Itt ülök egy hétköznapi kék H-Astrában és Beyoncé úgy dübörög a fülembe egy icipici hangszórókból és PET-palacknyi mélyládikából, hogy na még.

- Elnézést, de csak ezt a kocsit tudtuk megszerezni, hogy gyorsan beleépíthessük a cuccainkat - pironkodik a Pioneer mérnöke a müncheni IAA Mobility kiállítás egyik eldugott standján. Pedig milyen szerencse, hogy csak erre a teljesen semmilyen kék H-Astrára futotta a projektbüdzséből! Ha valami látványosabb autót rendeznek be demóstúdiónak, talán meg sem állok mellette. De egy H-Astra, Európa egyik legrangosabb autókiállításán? Aminek ráadásul a jobb, vagyis a rossz oldalán van a kormánya és mégsem Vauxhall emblémát visel, hanem Opelt? Csak megkérdem már, mi ez!

Hogy kerül egy 2004-2014 között gyártott Opel egy 2021-es járműkiállításra?
Jobbkormányos és nem Vauxhall? Hát mi történik itt?

Nos: ez egy olyan demóautó, amelyben a Pioneer forradalmian apró hangsugárzóit és mélynyomóit lehet meghallgatni. Rendes japán céghez illően a Pioneer igen hatékonyan zsugorította le a 40 Hz frekvenciát előállítani képes hangszóró fizikai méreteit:

A bal oldali hangsugárzó ugyanolyan teljesítményt és mélyet tud, mint a jobb oldali
Az eddig elterjedt hangszóróhoz képest a Pioneer terméke harmadakkora súlyú és láthatóan szintén kábé harmadakkora beépítési felületet igényel. A zsugorítással egyenes arányban ment le az ár is: a megspórolt anyag, csomagolás, szállítás pont kiegyenlíti az innovációs költséget, így a harmadnyi hangszóró harmadába is kerül a nagyobb tányérnak

A technológiáról sajnos nem mondott semmi konkrétumot a Pioneer embere, de azt elárulta, hogy ezt a pici, de nagyot szóló hangszórót még úgy másfél évig biztosan nem lehet majd hifi-szakboltban megvenni és a demóautóhoz hasonló Opel Astrák ezreibe házilag beépíteni, kezdetben az új hangszórókat csak autógyártóknak adják majd el.

A csomagtartóban hasonló miniatürizálásra láthattunk példát. Egy másfél literes egységgel csinálták meg ugyanazt a basszust, amihez eddig minimum öt liternyi helyet kellett volna elvenni a hasznos rakodótérből.

Nagyon ügyesen fotóztam: pont nem látszik a raktér jobb oldalán lévő apró mélyláda, de abból is el lehet képzelni, milyen pici, hogy mennyire el tud bújni ebben a vakfoltban

A francia Arkamys a hangsugárzók vezérlőszoftverével járult hozzá a kék H-Astrában tapasztalható hangélményhez. Ezt sajnos most nem nagyon tudom megmutatni, csak azt, hogy milyen viccesen néz ki egy tizenéves Astra műszerfala a rászerelt óriási, függőlegesen tájolt tablettel, amin  lehet váltogatni a különböző demóprogramok között:

A rövid bemutató a kocsiban meggyőző volt. A 4 tenyérnyi hangsugárzóval és egy ugyanekkora centerhangszóróval valamint 4 csipogóval felszerelt H-Astrában alapban kellemesen, erőteljesen szólt a zene. Amikor hozzákapcsolták a másfél liternyi mélyládát, kaptunk egy rendes basszust is, amikor pedig az Arkamys szakemberes elindította az ő programjukat, olyan hangzásélményt kaptunk, amilyet leginkább csak tizen-plusz hangszórós prémiumautókban szoktunk.

Az autógyártásban a Pioneer autóhifi-zsugorító fejlesztése és az Arkamys szoftveres hangzástuningja hasznosan járul hozzá a súlycsökkentéshez illetve a kihasználható hasznos tér növeléséhez. Ez a két tényező az elektromos mobilitásban különösen fontos: a kisebb súly nagyobb hatótávot eredményez, a plusz tér pedig jól jön azokban a kocsikban, amelyekben hatalmas akkumulátortömböket, hidrogéntartályokat kell elhelyezni.

Ennyire azért nem szólt erősen a cucc, szerencsére:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában