Rég rossz, ha egy autó elüt egy gyalogost, de számítani lehet, és számítani is kell, hol csapódik be és hová fog esni a szerencsétlen ember. Ezért puhák a lökhárítók, ezért van hely a motorblokk és a motorháztető között, és ezért – meg persze a légellenállás csökkentéséért – szokás elrejteni az ablaktörlő-lapátokat.
Az Európai Újautó-értékesítő Program (ismert nevén Euro NCAP) most két autót vezetett a falnak. A Honda Civic hozta a ma már elvárható szintet: az utasok védelmére 94, a gyerekekére 83, az elgázolt gyalogoskéra 69%-os értékelést kapott, a biztonsági rendszereit pedig 85%-osnak találták, ezért megkapta a maximális ötcsillagos minősítést.
A Jeep Compass viszont kiábrándítóan szerepelt. A 23%-os gyalogosvédelmi szint kirívóan alacsony, ahogy az utasok 61 és a biztonsági rendszerek 43%-os értékelése is az – Európába vágyódó kínai autók töréstesztjénél szoktunk hasonló számokat látni. A gyerekek védelmi szintjét megfelelőnek ítélték (76%), összességében viszont csak szégyenletes két csillagot adtak neki.
Nem minden SUV gyilkos
Nem mentség a Jeepnek, hogy nagy, ezért nem biztonságos a gyalogosokra nézve. Tavaly a BMW X1, a Mercedes–Benz M-osztály, a Subaru XV és a Ford Ranger pickup is ötcsillagos lett az Euro NCAP-nál.