Nálunk Egérkamionnak, Albániában Kiskakasnak, Szlovéniában Bolhának, Olasz- és Németországban Bambinónak is becézték a Fiat 126 olasz vagy lengyel változatát, amely Európa keletebbi felén akár négytagú családok utazóautójaként is szolgált. Kicsit visszaidézzük a történetét, aztán elmondjuk, hogy szerelhetsz össze egyet tiszta kézzel.

Súlyos nosztalgialáz tombol az egykori szocialista autók körül, aminek persze csak részben okai az akkoriban elérhető KGST-kocsik, a retróhoz mi magunk, a fiatalságunk, az emlékeink, az egykori kalandok is kellenek, és így lesznek igazán szerethetők, sőt ismét vágyottak azok a járművek, amelyek az önálló mobilitásunk, a családi nyaralások legfontosabb eszközei voltak.

A Merkur-korszakban kapható – pontosabban megrendelhető, aztán hosszasan várható, majd végül valamilyen, jó esetben a megrendeléssel azonos színben és karosszériaváltozatban átvehető – típusok listája nem hosszú, de így is vannak különösen emlékezetes modellek.

Olasz eredetijét 1972-ben mutatták be Torinóban, tulajdonképpen a legendás 500-as utódjaként, amelynél valamivel nagyobb, és látványosabb modernebb, szögletesebb volt, de megtartotta annak farmotoros, léghűtéses, hátsókerék-meghajtású, négyüléses, kétajtós felépítését. A Fiat 126 1980-ig készült, ám lengyel változata, amelynek márkaneve egy Polski előtagot, típusneve pedig egy plusz p betűt kapott, akkoriban még karrierjének szinte az elején járt.

A Polski Fiat 126p-t ugyanis 1973-tól egészen 2000-ig gyártották apróbb módosításokkal, és főleg a hetvenes-nyolcvanas években sok lengyel családnak az egyetlen lehetősége volt saját autóra, így lett – és nemcsak Lengyelországban, hanem például nálunk, Magyarországon is – városi kiskocsiból családi, sőt túraautó. Ez utóbbi használathoz jött jól a kifejezetten a kiszpolszkihoz készített, könnyű, kicsi, Niewiadów N126 típusú lakókocsi, amely bár nem javította a 24 lóerős, 105 km/h elvi végsebességű kiskocsi menetteljesítményeit, de jelentősen fokozta a komfortot a kempingben.

Az újabb változatokat legegyszerűbben a fokozott műanyag-felhasználásról lehet megismerni, de nem sokan vitáznak azon, hogy a krómlökhárítós, kúpos felnis, kis műszerfalas, karos indítású korábbi évjáratok a szebbek és értékesebbek, és bizony már igazán ritkák is.

Egy Kispolszki fenntartása veteránautó-mércével vizsgálva egyáltalán nem drága, és akkor is elég egy garázshely, ha két 126p-nk van, de mondunk egy jobb módszert:

Ehhez még műhelyben fetrengésre és a kezed összekoszolására sincs szükség, elég, ha megvásárolod a De Agostini gyűjtemény új sorozatának darabjait, hogy aztán fokozatosan és kényelmesen építhesd meg a saját kis Kispolszkid a hozzá illő lakókocsival együtt!

A részletesen kidolgozott, elsőszériás modell kerekei forognak, ajtajai, ablakai, motorházteteje, csomagtérfedele nyitható, a kalaptartóban pedig még bólogató kutya is van. Ha érthető módon megkívántad a sárga Kispolszkit, jó hírünk van:

amennyiben március 31-ig megrendeled a gyűjteményt a weboldalon, és megadod a PLFIAT19 kódot, a 12. szám mellé egy 1:43 méretarányú Fiat 126p Bosmal kabrió fémmodellt is kapsz.

Jó kispolszkizást kívánunk!

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a De Agostini.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon