Nagy, olvasható betűkkel jelent meg egy csomó új autón, hogy ki gyártotta őket vagy hogy mi a nevük!

Egy amerikai cikk hívta fel rá a figyelmem, hogy amiket eddig csak szórványos, elszigetelt eseteknek, egy-két márkánál egymástól függetlenül felbukkanó dizájneszköznek gondoltam, valójában világjelenség. Az Automotive News szerkesztője, David Phillips vette észre, hogy egy csomó új amerikai modell viseli büszkén orrán vagy fenekén harsogó, hatalmas betűkkel a gyártó vagy a típus nevét. És tényleg, most, hogy mondja: a Ford esetében ez nekem már itt, Európában is feltűnt:

A hozzánk egyelőre nem érkező Bronco pedig nem a márkajelzést hanem a típusjelzést kapta meg a szeme közé óriásbetűkkel:

Az amerikai szerző említ még néhány helyi modellt. A Kia Telluride, a Nissan Pathfinder, néhány új Chevy mint a Tahoe vagy a Suburban, az új Jeep Grand Wagoneer vagy a villany-Hummer: mind-mind óriási betűkkel rikoltják a világba, hogy kik is ők. Ki a fenekével, ki az orrával kiabál:

És ha belegondolok, Európában is történik valami hasonló dolog mostanában. Az új marketingjelenség egyik úttörője talán a Peugeot, aki a középkategóriás 508-as orrával egész jól szemlélteti, milyen változásokon ment illetve megy át a márka- és típusjelzések feltüntetése és hogy van gyártó, ahol ez egyfajta történelmi visszarendeződésnek is felfogható:

A 2011-es 508-ason még egy alig látható PEUGEOT felirat van az embléma alatt - ezt a kocsi bemutatása idején lelkesen ünnepeltem, mint ritka, érdekes dizájnötletet
2015-ben a modellfrissítésnél az embléma lecsúszott a második sorba, a márkafelirat kissé hangsúlyosabb lett
A 2019-es legújabb 508-ason pedig a típusjelzés büszkén kimászott a fényezett felületre és jól olvashatóvá vált, mint 1968-ban az 504-esé!

A Skodákon a márka neve olvasható ma már igen jól és messziről a kocsi fenekére tolakodott szélesvásznú feliraton:

Az Opel pedig elkezdte a típusok nevét kirakni óriásbetűkkel ugyanígy, hátra, középre, szimmetrikusan. A Corsán még nem, de az új Mokkán és Crosslanden már igen:

Végül egy különösen érdekes váltás, amit az új divathullám hozott: észrevettétek, hogy az új Land Rover Defender már nem a márkanevét viseli az orrán viszonylag nagy betűkkel (ami amúgy már elég régóta a márka sajátja volt, akár Land, akár Range Roverekről legyen szó), hanem a típusjelzését?

A japán márkákat (kivéve az amerikai divathoz már alkalmazkodott néhány kifejezetten USA- modellt, mint mondjuk a Nissan Pathfindert) mintha még nem érte volna el ez az új divat és a prémiumgyártók is ragaszkodnak még a visszafogottabb, elsősorban az emblémát hangsúlyozó feliratozáshoz. Mindenesetre kíváncsian várom, felbukkan-e hamarosan az első harsány fenék- vagy homloktetkót viselő Merci, BMW, Audi vagy Lexus is a közeljövőben a sok fenti példa nyomán.

Bár ha jól meggondolom, a BMW mintha már ki is hozta volna a maga különutas újítását a témában, ha nem is a márkanév vagy típusjelzés megnagyobbításával. Ha értitek, mire gondolok:

Az i4 lesz az első igazán sportos elektromos BMW

Mutatjuk az első képeket az M3-nál is erősebb újdonságról.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés