A hazai utakon is használják azt a technológiát, amiből csak annyit észlelsz, hogy lassítanod kell, mert tele van apró kőzúzalékkal az út. A Magyar Közút most elmondja, miért csinálja.
Nem véletlenül szórja tele az utakat apró kőzúzalékkal a Magyar Közút, ez valójában az út élettartamát növelő, felületjavító technológia része. Azért, hogy ne bosszankodj miatta, most a cég békéscsabai mérnökségvezetője érthetően elmagyarázza, miért csinálják.
A technológia neve emulziós felületi bevonatépítés,
ami nem más, mint egy vagy két réteg vékony, a burkolatra permetezett bitumenemulzió, és az azt borító egyenletesen kiszórt kőzúzalék. Ezt a megoldást akkor alkalmazzák a szakemberek, ha az utak burkolatán – az autósok számára még nem érzékelhető – repedések, felületi hámlások keletkeznek, amelyek egyszerű kátyúzással nem javíthatók gazdaságosan, mivel a mélységük még sekély. A felületmegújítás eredménye egy újraképződő érdes felület, ami hatékonyan javítja a burkolat vízzáróságát, és homogén felületet képez, ezért a két felújítás közötti időtartamot is megnöveli.
A végleges felület kialakulásához azonban szükséges pár hét, és a forgalom úgynevezett bedolgozó hatása is, annak érdekében, hogy minden mozgó zúzalékszem megtalálja a helyét az új felületen. Addig is
a technológia velejárója minden előírás betartása mellett is egy bizonyos szintű kőfelverődés
és úgynevezett „izzadás”. A kőfelverődések azonban a kihelyezett 40 km/órás sebességkorlátozás betartása mellett nem okozhatnak sérüléseket a járműveken. Az ilyen munkák elvégzése után – az időjárástól és a helyi adottságoktól függően – ezért kell pár hétig a sebességkorlátozást elrendelni. Pár hét múlva az eredmény egy kellően érdes, egyenletes, jól járható, stabil burkolat, amiért megéri ideiglenesen lassabban haladni egy-egy érintett útszakaszon.