Mindennél elegánsabban sugározza a felhőtlen magaséletet a Ferrari 250 GT California Spider, amivel az egyik napon a Mulholland Drive kanyarjait lehet élvezni, a másikon pedig a Pebble Beach Concours d'Elegance közönsége esik ámulatba tőle.

Teljesen új alapokra kellett helyezni az autóversenyzést az 1955-ös Le Mans-i 24 órás futamon történt tragédia miatt, mely után a Mercedes évtizedekre felhagyott a műfajjal. A katasztrófát több tényező okozta, amik között az elavult pálya és a korszak hanyag biztonsági előírásai, valamint a különböző erejű és felépítésű versenyautók is szerepet játszottak.

Több mint nyolcvan ember vesztette életét és százhúszan sérültek meg akkor Le Mans-ban.

Későbbi vizsgálatok alapján a baleset okozója a Mercedesszel versenyző Pierre Levegh volt, a közvetlen érintettek között pedig ott volt Juan Manuel Fangio is, valamint egy jaguaros és egy Austin-Healey-vel induló pilóta.

Ezt követően a franciák egészen addig tiltották a versenyeket, amíg nem tették megfelelően biztonságossá a pályát, ezért Le Mans-ban hatalmas munkálatoknak láttak neki. Megváltoztak a műszaki feltételek is, korlátozták az autók lökettérfogatát és nagy szerepet kapott a biztonság.

1957-ben jelent meg a Ferrari 250 Testa Rossa, mely a leghíresebb versenyeken aratott. Sorra hozta a bajnoki címeket a világ minden tájáról, mint az ezer kilométeres verseny Buenos Airesben vagy a 12 órás futam Sebringben. Nyert az újjá varázsolt Le Mans-i pályán és a szicíliai Targa Florión is.

Ezek a sikerek csak megalapozták a 250-es sorozat legendáját, ami a világ egyik legértékesebb autójává tette.

Már fénykorában is nagyon hangosan üvöltötte a Gioacchino Colombo tervezte V12-es motor a versenysikereket, ezért sokan szerettek volna az utcán is 250-est használni. 1957-ben a kaliforniai importőr és lelkes pilóta, John von Neumann egy kétüléses, nyitható tetejű sportautó ötletét vázolta fel, amivel hétköznap a Hollywood Boulevard-on lehet méltóságteljesen vonulni, hétvégén pedig az állam különböző versenypályáin lehet meghajtani az autót.

Hasonló modell a 250 GT Cabriolet, de ennél sportosabb autóra volt szükség, mely a Tour de France Berlinetta alvázára épül. A 2600 milliméteres tengelytávú alapokra pedig Sergio Scaglietti rajzolt dinamizmust és eleganciát sugárzó karosszériát.

Luigi Chinetti, a hivatalos amerikai importőr meglátta a fantáziát von Neumann felvetésében, aminek eredménye a 250 GT California Spider lett.

Minden a tervek szerint alakult, aminek megfelelően a California ötven példánya még hosszú tengelytávú. Finoman emelkednek ki a karosszéria vonalából a sárvédőívek, a csónakszerű sziluettet króm szélvédőkeret egészíti ki. Az autó orrán a Ferrari jellegzetességének számító tojástartó rácsozású hűtőmaszk és burkolt fényszórók vannak.

Teste acélból készült, a gépháztető és az ajtók pedig alumíniumból. Gyönyörű, szárnyas központi anyával rögzített, fűzött küllős kerekeken gurul. Az ötven LWB California Spider és a harminc acélkarosszériás autó közül ez a bordó Ferrari a tizenhetedik.

Összeszerelését 1959 januárjában fejezték be, majd februárban indult a genovai kikötőből New Yorkba az SS Augustus fedélzetén. Az autó dokumentációja a mai napig nagyon részletes, még az eredeti, rendkívül ritka, vágatlan fóliás építési lapok és a fuvarlevél, valamint az autó első számlája is megvan. Mellékletként pedig ott az SCI magazin (későbbi Car and Driver) 1959 szeptemberéből származó száma és a Ferrari Classiche vörös könyve.

Versenyzésre felkészített 3,0 literes, V12-es motor van a gépháztető alatt, melyet többek között agresszívabb vezérműtengelyekkel szereltek.

Eredetileg Blu Genziana nevű élénk kék színben és bézs Connolly bőrkárpittal rendelték meg, az utastérben Nardi fakormánnyal és mérföldes Borletti műszerekkel. Még a 60-as évek közepén fényezték borvörös színűre.

Első tulajdonosa egy gombgyáros fia volt, aki 18 évesen markolhatott rá az olasz sportautó fakormányára. A Scarsdale-ből származó ifjú Harvey Schur a világ királyának érezte magát, sokszor hangosan sikoltozva taposta le a 250 GT gázpedálját és a helyi gyorsulási versenyeken keresett kihívókat magának.

Végül 1960 elején adta vissza a Ferrarit Luigi Chinetti kereskedésének, akik Alan Newmannek adták el az autót. A levelezésekből az is kiderül, hogy Newman a 12 órás sebringi versenyen szerette volna használni az autót. Ezt követően egymásnak adták a lelkes gyűjtők és a sokszorosan megtérülő befektetésben reménykedő tulajdonosok a Ferrari kulcsát.

Mostanra az autó átfogó restaurálás után jobb állapotban van, mint valaha. A tízmillió dolláros veterán pedig nemcsak a Ferrarik között számít Szent Grálnak, hanem az autózás világának is egy csodás ékköve.

Ez is érdekelhet:

Minden álmunk ez a vadonatúj Ferrari 250 GT Berlinetta

Jobb lett az eredetinél, és olcsóbb is nála.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés