A legendás B-csoport meghódítására készült, de a kategória megszűnésével sosem állhatott rajthoz a Ferrari unikornisa. Az elképesztően ritka és értékes 288 GTO Evoluzione az F40 születésében is szerepet játszott.

A nyolcvanas évek közepére a B-csoport elképesztően népszerűvé vált, különösen Európában, és olyan autógyártók arattak benne sikereket a rali-világbajnokság futamain, mint az Audi, a Lancia és a Peugeot. A Ferrarinál úgy döntöttek, hogy beszállnak a kategória küzdelmébe, Enzo Ferrari jóváhagyásával küldték el a jelentkezésüket az FIA-hoz.

Nem minden alap nélkül vették elő ismét a Gran Turismo Omologata rövidítést,

Maranellóban ugyanis biztosak voltak benne, hogy a 288 GTO legalább olyan sikeres lehet, mint a legendás 250 GTO. A rajtengedélyhez szükség volt legalább 200 darab legyártására az adott típusból, ezért a maranellói gyártósor felpörgött, hogy elkészüljenek az előírt mennyiséggel.

A 288 GTO-ból a szükséges kétszáznál többet, 272 példányt gyártottak
A szabályok lehetőséget adtak évente húsz darab Evolution kivitel építésére is,

ami a motor és az aerodinamika fejlesztésére adott lehetőséget. A Ferrarinál pedig 1986-ra készültek el a 288 GTO Evoluzione változatával, éppen akkor, amikor súlyos balesetek következményeként betiltották a B-csoportot, ezért a további fejlesztés értelmetlenné vált.

A 288 GTO Evoluzione kimondottan aszfaltos futamokra készült, ezért

ha a rali-világbajnokságra nem is lett volna jó, Le Mans-ban összecsaphatott volna a Porschével.

A karosszériáját Pininfarina tervezte át, a súlycsökkentés érdekében kevlárból és üvegszálból készült, a hátsó szárnyat szénszálas anyagból építették, ezért az autó csupán 940 kilogrammot nyomott.

A 2,9 literes biturbó V8-as motorjának teljesítményét is jelentősen megnövelték az utcai modellhez képest,

400-ról 650 lóerőre, ezért minden egyes paripának csak 1,6 kilogrammot kellett mozgatnia. A 288 GTO eleve a kor egyik leggyorsabb sportautójának számított a 300 km/óra feletti végsebességével, az Evoluzione pedig ehhez képest is bámulatos, 370 km/órára volt képes.

Ha a 288 GTO Evoluzione nem is versenyezhetett, az egyik prototípusát felhasználták az ikonikus F40 fejlesztéséhez.

Az autóból mindössze öt példány maradt fenn, és a képeken látható a negyedik, 1988 decemberében került újonnan a belga Jean Blatonhoz, aki az ötvenes-hatvanas-hetvenes években tizenötször indult a 24 órás Le Mans-i futamon, ebből tizenegyszer Ferrarival.

Az előző tulajdonosok között volt még Lawrence Stroll, az Aston Martin Formula–1-es csapatának tulajdonosa. A GTO az évek során többször is gazdát cserélt, majd nemrég a padovai Michelotto műhelyében végeztek rajta igazán alapos felújítást, ahol a pénz nem számított, ezért a számla 133 ezer eurót, több mint ötvenmillió forintnak megfelelő összeget tett ki.

Az utolsó GT versenyautó, ami még Enzo Ferrari irányítása alatt készült, elképesztő ritkaságnak számít.

A 288 GTO Evoluzione példányai gyűjtemények mélyén rejtőznek, vagy legfeljebb múzeumban tekinthetők meg, ehhez képest a képeken látható autóra az RM Sotheby’s októberi aukcióján lehet licitálni, és úgy sejtjük, hogy eurómilliókért fog elmenni.

Ez is érdekelhet:

A GTO receptje szerint modernizálták ezt a Ferrarit

A Maggiore GranTurismO megalkotásában az eredeti 288 GTO főmérnökének is szerepe volt.

Szebb film még nem készült a Ferrari két legendás pályaautójáról

A pályán nyomják a gázt a 288 GTO és az F40 versenyváltozatának.

Ünnepeld a 30 éves Ferrari F40-t ezekkel a sosem látott képekkel

Az F40 volt az utolsó, amire Enzo Ferrari áldását adta, és éppen 30 éve leplezték le.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában