Nem lehetett könnyű feladat utódot készíteni a stílusos Fiat 500-asnak, de a szögletes 126-os a maga módján óriási siker lett, nagyrészt annak köszönhetően, hogy Kispolszkiként a vasfüggöny mögé is eljutott.

A kilencvenes évek végéig az európai újautó-kínálat legapróbb típusának számított a mindössze három méter öt centi hosszú Fiat 126, ami éppen ötven évvel ezelőtt jelent meg. Az ikonikus Fiat 500 utódja a kerek idomok helyett határozott és szögletes vonalakra váltott a hetvenes évek stílusában, megoldást keresve az egyre zsúfoltabb nagyvárosok közlekedési problémáira.

Pio Manzù terve, a City Taxi már magán hordozta a 126-os néhány vonását

A modern városi kisautó ötlete már évekkel ezelőtt megfogalmazódott, amikor 1968-ban a zseniális Pio Manzù megalkotta a City Taxi névre keresztelt prototípust. A bergamói dizájner egy apró, mégis tágas városi autót képzelt el a Fiat 850-es alapjára, és ezt a koncepciót folytatta a 126-os is, ami négy évvel később, 1972-ben mutatkozott be a torinói autószalonon.

Biztonság és tér

A dizájn Sergio Sartorelli munkája, és bár a kisautót ismerve megmosolyogtatóan hangzik, de a 126-os fejlesztésénél a biztonság volt az egyik legfőbb szempont. A karosszériát ugyanis gyűrődőzónával tervezték meg, az összecsukló kormányoszlop nem okozott sérülést ütközéskor, és az üzemanyagtank is biztonságosabb helyre, a hátsó ülés alá került.

A szögletes forma és a jobb térkihasználás egyben azt is jelentette, hogy a 126-os tágasabbá vált az elődjénél,

az utastere modernebb és jobban felszerelt lett. A műszaki felépítése az 500-as receptjét követte a hátulra épített kéthengeres, léghűtéses motorjával, de a négysebességes váltó szinkronizált fokozatai végre kényelmesebbé tették a vezetését.

A korabeli reklámját látva nem lehet nem imádni ezt a csöppséget:

Mert ez műanyag

1976-ban megjelent az enyhén megújult 126 Personal, amit a krómozott helyett a modernebb műanyag lökhárítójáról lehet felismerni. Az utastérbe új kormánykereket szereltek, a műszerfal egy részét kárpittal borították, kényelmesebb futóművel, hatékonyabb fékekkel, és dinamó helyett generátorral szerelték fel a kisautót.

Black és Silver, majd Brown és Red néven rendkívül stílusos különkiadásokat is kínáltak belőle.
A 126-os gyártása 1972-ben a Fiat újonnan felépült cassinói üzemben kezdődött,

majd a bővülő kereslet kielégítésére, és elsősorban a különleges változatok, mint a jobbkormányos vagy a vászontetős modellek számára palermói Temini Imerese gyárában és a Fiathoz újonnan csatlakozott Autobianchi desiói üzemében is elindult a termelése.

Az eredeti 126-osból vászontetős is volt
A Topolino és az 500-as hagyományát folytatta a vászontetővel

Kispolszki

Számunkra mégis fontosabb, hogy 1973-tól a Fiat licensze alapján a lengyelországi Bielsko-Biała, és ’75-től Tychy is ontotta a kisautót Polski Fiat 126p néven a keleti blokk országainak. A gyártását lengyel alkatrészekből Jugoszláviában is elkezdték Zastava 126 néven, és kéthengeres bokszermotorral még Ausztriában is próbálkoztak vele, de a népszerűsége messze nem érte el a Steyr-Puch 500-ét, 1975-ig csak 2500 darabot gyártottak belőle.

1979-ben több mint 1,35 millió példány után a Fiat 126 olaszországi gyártása befejeződött, de a kisautó pályafutása még messze nem ért véget, csak már a nyugati piacokra is Lengyelországból érkeztek a példányok Made by FSM néven. A nyolcvanas évek derekán ismét frissítettek rajta, integrált lökhárítóval, új műszerfallal és immár kulcsos indítással szállították.

Két henger ereje

A motorja eredetileg az 500-asból származó 594 köbcentis, léghűtéses kéthengeres volt, ami 23 lóerős teljesítményre volt képes, akkoriban ez is elegendő volt az 580 kilogrammos kiskocsihoz. 1977-ben a hengerűrtartalmát 652 köbcentire növelték, és a teljesítménye ugyan nem változott, de a nyomatéka 39-ről a félelmetes 43 Nm-re nőtt.

Még nagyobb újdonság volt az 1987-ben megjelent 126 Bis, amit egy 704 köbcentis, 26 lóerős vízhűtéses motorral szereltek,

a 13 colos kerekeken a végsebessége elérte a szédítő 116 km/órát. A motorját 90 fokkal elfektették, ezért fölötte maradt hely csomagtartónak, ezt a változatot a felnyitható hátsó szélvédőről és a nagyobb oldalsó légbeömlőről lehet felismerni.

A 126 Bisnek hátul is volt csomagtartója

Lengyel barátság

Nyugaton már csak a 126 Bis maradt a kínálatban, de számunkra továbbra is készült a jó öreg léghűtéses változat. A Kispolszkiból számtalan prototípust álmodtak, például kombit, ami sosem került gyártásba, és kabriót, amiből viszont készült egynéhány példány. A Bosmal üzemében még platós változatot is építettek a találékony lengyelek.

Az utolsó évekre a lengyel becenevét hivatalosan is megkapta

1991-től már nem készült exportra, hiszen érkezett az utódja, az orrmotoros Cinquecento, de a lengyel beceneve után Maluch névre keresztelve még egészen 2000-ig gyártásban maradt, az FSM-nél több mint 3,3 millió példánya hagyta el a futószalagokat.

Az olasz testvérével együtt összesen 4,67 millió példány készült belőle, azaz végül jóval több, mint az 500-asból.
Happy End néven jött ki a búcsúszéria az akkor 28 éves kisautóból

Lehet, hogy nem olyan stílusos, mint az 500-as, de a mi szívünknek talán még kedvesebb is az egérkamion, aminek óriási rajongótábora van a lengyeleknél, de az egykori keleti blokk többi országában, így nálunk is sokan a szívükbe zárták az európai piac egyik legapróbb, és egyben leghosszabb ideig gyártott farmotoros kisautóját.

Ez is érdekelhet:

Ilyen modern utódot is kaphatott volna a Kispolszki

A jövő városi autójának szánták 1974-ben.

Járnánk a várost ezzel a modernizált Kispolszkival

Nekünk bejön, te mit szólsz hozzá?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
15% Naná, és nagyon keményen.
36% Igen, de menedzselhető.
49% Szerencsére nem.