Áthajtottunk a Mária Valéria hídon egy Ford Kugával, majd egy gyors párkányi kör után megnéztük, hazaérünk-e tisztán elektromos módban – végül összegeztük a hétköznapi használat tapasztalatait, és elmondjuk, milyen használatra a legjobb a plug-in hibrid.

Történt, hogy rátaláltunk egy autóra, egy SUV-re, egy plug-in hibrid SUV-re, amivel meglepően élvezetesnek találtuk az autózást, olyannyira, hogy kedvünk szottyant a tél végi, kopár Budapesten is autókázni csak úgy. Az alany a Ford Kuga volt, amiben van egy különálló, akkus elektromos motor és egy hatékony, 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor. Nem elírás, két és fél literes benzinmotor.

A konnektoros változat villanymotorja 125 lóerős (összesen 225-öt ad ki a hajtáslánc), az akku kapacitása 14,4 kWh, és maximum 3,7 kW-tal tölthető. Kérdés, mire elég ekkora elektromos pacikapacitás?

Nos, négyféle üzemmódról beszélünk a plug-innél, az egyik köztük a tisztán elektromos mód. Nyilvánvalóan remekül jön rövidebb városi utakon, ahol az elektromos hajtás sokkal fürgébben mozgatja a járművet, mint a még olyan tekintélyes méretű benzines. Az ígéret szerint akár 56 kilométert is megtehetünk full electric módban, ezeket a határokat feszegettük egy 67 km-es próbaúton. A 11. kerületből indultunk egy párkányi étterembe, onnan pedig vissza. (A teljesség kedvéért: közben ebédeltünk is.)

Az odaút nem ér: útközben vettem fel kollégát, kitérőt tettünk, szerveztünk, terveztünk, megálltunk fotózni. Visszafelé indult az éles teszt, teli hassal és aksival. Tudjuk, hogy a WLTP szerinti hatótáv erősen felfelé kerekít, eleve nem érdemes azzal számolni, ráadásul télen a fűtés és a hideg (cudar nap volt ám, amikor mentünk!) is az akkupakk ellen dolgozik. Hátrány lenne még a hangosan üvöltő zene vagy épp a plusz súly, de a békésen beszélgető kákabélű kollégáknál ez az eset nem állt fenn.

Elindultunk hát Párkányból (Štúrovo). Békésen kúszott lejjebb a hátralévő hatótávot jelző kis csík, amíg pár kanyar után átjutottunk a Mária Valéria hídon, majd további még pár kanyarral Esztergomon is. Hanem a dimbes-dombos, kacskaringós országúti szakasz már jobban falta az aksit: 20 kilométer után, Pilisjászfalunál láttuk, hogy nem lesz ez meg hazáig, majd Zsámbéknál megkegyelmeztünk neki – bár amikor már csak néhány kilométer marad az elektromos módból, a rendszer amúgy is automatikusan visszavált hibridre. Összesen 35 km-t bírt elektromosan, egy olyan szakaszon, ahol emelkedő+gyorsítás is van nem egyszer, ez pedig eszi az áramot kegyetlenül. Olyan szempontból mindegy is, hogy

nem véletlenül hibrid autó ez: egyszerűen ott működik a legjobban EV Auto módban, amikor a két rendszer összedolgozik. Csak akkor érdemes tisztán elektromosan hajtani, ha tudjuk, hogy a célállomáson úgyis tudunk tölteni – így szerencsés esetben emissziómentesen autózhatunk akár hosszú ideig.

Hanem az elején négyféle üzemmódról beszéltem, nézzük át, melyek is ezek!

  • EV Auto: az elektromos motor és a vegyes elektromos/benzin üzem között vált a vezetési feltételeknek és a rendelkezésre álló töltöttségi szintnek megfelelően.
  • EV Now: csak elektromos hajtást használ, amíg csaknem lemerül az akkumulátor, ekkor visszavált hibrid üzemre.
  • EV Later: lehetővé teszi, hogy későbbre halassza az akkumulátor elektromos töltöttségének felhasználását. A jármű elsősorban hibrid módban dolgozik, mígnem elektromosra váltunk.
  • EV Charge: tölti az akkumulátort a benzinmotorral, amikor az autó áll.

Lassításkor és fékezéskor a jármű minden esetben energiát nyer vissza.

Egyértelmű a tapasztalat: az automatikusan felkínált hibrid módban kell maradnunk, a Kugát meg a legjobb otthon tölteni. Főleg, ha családi házban laksz, és főleg-főleg, ha napelemed is van. Igen, a legtöbb töltőoszlopnál egyszerűen tölthető a Kuga (meg nyilván a legtöbb plug-in), családi házban, konnektoros vagy wallbox megoldással pedig adott esetben akár még időt spórolhatsz meg: nem kell külön benzinkútra menned, meg ott elvégezned a szokásos szeánszot, egyszerűen csak leparkolsz a garázsban, és bedugod a konnektorba a kocsit.

Igen ám, de van az egészben egy szörnyű ellentmondás, amit az elektromos autózás híveként is kénytelen vagyok elismerni: ez a szűk területe az iparnak bizonyos szempontból pontosan szembemegy minden mással.

Miről is van szó? Az égvilágon minden másban azt halljuk, hogy a kütyük, gépek, rendszerek folyamatosan gyorsabbak lesznek, kevesebb időnket veszik el, ezt a gyorsabbat pedig nem hetekben vagy napokban mérik, hanem sokszor tizedmásodpercekben. Ha a mobilod kijelzője görgetéskor kevésbé darabos, az egyértelműen előny; ha a laptopod akár csak villanásnyival gyorsabb, az egyértelműen előny; ehhez képest teljesen észszerűtlen az e-autók töltésénél nagyvonalúan azt mondani, hogy „ó, amúgy is innék egy kávét úgy félórácskán át”.

Nos, sajnos nem. Ha a benzinkútnál sokan vannak, egyszerűen kivárod a sort, mert nem lóg ott mindenki órákig, ellenben ha a töltőoszlopok foglaltak, inkább keresel másikat. Idő, ahogy maga a töltés is. És míg egy sima elektromos autó teljesen feltöltve elketyeg egy darabig, a plug-in szerényebb akkupakkját elég sűrűn töltheted. Lehet, hogy a cél szent (nincs helyi szennyezés), de ez az idő pont olyan drága, mint az összes többi.

Jó hír viszont, hogy a plug-in Kuga akár teljesen lemerült aksival is elketyeg sima hibridként, és olyankor bámulatosan lassan olvadozik a hátralévő hatótáv. Ráadásul, ha úgy döntünk, egyszerűen charge módra váltunk, ahol elég hamar fel lehet tölteni az akkut egy elég jó szintre, mondjuk legalább félig.

És jó hír, hogy az otthoni töltés sem csak konnektoros lehet. Az alapfelszereltségben két töltőkábelt kapunk: egyet otthoni, konnektoros töltéshez, egyet pedig nyilvános töltéshez. A sima elektromos hálózatról hat óra alatt tölthető fel az akku, míg a falra szerelt wallboxszal 3,5 óra alatt. Egészen biztosan ezekben gondolkoznék, ha évekre elkötelezném magam egy plug-in hibrid mellett. Ha mégis egészen aprólékosan érdekel a full hibrid és a plug-in közti különbség, azt az elemzést ebben a cikkben már elvégeztük.

Összességében az elektromos mód rövid távokon, megoldott töltés mellett roppant hasznos lehet, ha viszont városon és agglomeráción túl használod a kocsit, akkor elenyészők az előnyei.

Másfelől kirándulni, tekeregni bárhová kiváló választás: rengeteg a hely belül, hátul akár felnőttek is elférnek kényelmesen, hosszabb ideig is, megfelelő pakoló-tárolórekeszek és öblök vannak sok helyen, no meg a sok helyütt méltatott masszív felfüggesztés is jól jön egy ilyen túrán.

(Fotók: Bodor Tamás)

Ez is érdekelhet:

Megtaláltuk a kocsit, amivel elautózgatnánk bárhova

Mindenki és minden elfér, apa újra élvezi a vezetést, anya meg tud biztonságosan közlekedni – nem biztos, hogy tovább kell keresgélned az ideális családi autót.

Konnektorost vagy simát vegyek, ha hibrid Ford Kugát veszek?

Pár héten belül tettem meg pár ezer kilométert ugyanazon autó konnektorról is tölthető, majd sima hibrid változatával. Kinek melyik technika az igazi?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában