Rönkökön és mocsáron, lejtőn és emelkedőn, meg általában mindenen átmegy az új generációs Ford Ranger. A népszerű pickup család ambiciózus új tagját egy erdei tesztpályán próbáltuk ki.
Munkára, családi és szabadidős használatra is alkalmas terepjárót ígér a Ford a megújult Rangerrel. Nyilván egy ilyen gép mindent visz, méghozzá annyira, hogy mi az első – egy Prága melletti erdőben rendezett – próbakör után azért inkább profik eszközének gondoljuk. No persze, ha valaki mondjuk a mostani egyhetes esőzés után is erdőjárásra adná a fejét, akkor tessék, itt a lehetőség!
A pickup-szegmens T-Rexe nagyon komolyan odatette magát: a fejlesztésnél a világ különböző részein élő tulajdonosok véleményét is figyelembe vette, a számos újdonságot pedig markáns dizájnelemekkel hangúlyozza, így első pillantásra is megakad a szem a járművön. Nem is vitatjuk Jim Farley Ford CEO megjegyzését, aki szerint az új Ranger „több mint termék, élményforrás”. A kemény járműhöz az eddigi legkeményebb tesztprogramját rakta össze a Ford, ezt nyomatékosítja a formaterv is:
a jellegzetes C-alakú keretbe foglalt fényszóró feltűnő, de a forma ugyanúgy visszaköszön a kasztni és belső tér több elemén is, azonnal megteremtve az ismerősség érzetét.
A plató hátfalának dombornyomott Ranger felirata ugyanúgy a robusztusságot testesíti meg, nem látjuk viszont a nagy szilárdságú acél alvázat, és nem voltunk jelen a többek közt 50 Celsius-fok felett végzett teszteken sem, de ezek szintén lényeges elemei az ún. Built Ford Tough programnak.
Ha már alváz: sosem hittem volna, hogy ilyesmit valaha leírok, de ez esetben fontos – mert terepen nagy jelentősége van –, hogy a tengelytáv 50 mm-rel hosszabb, a nyomtáv ugyanennyivel szélesebb az elődjénél. Ezen kívül az orr-rész hidroformázott technológiával készült, így nagyobb lett a motortér, több levegő jut a hűtőradiátorhoz, ami vontatáskor, teherszállításkor előnyös, ráadásképp a nagyobb hely később új hajtási megoldásoknak is lehetőségeket kínál. Hátul pedig praktikusabb, pakolhatóbb platót eredményezett, amin immár elférnek a teljes méretű raklapok is.
Motorok terén háromféle turbódízelből választhatnak a vevők, miután a kínálatba bekerült a Fordnál már bevált háromliteres V6-os Rangerre hangolt változata is. Emellett szerepel a kínálatban egy normál turbótöltésű és egy biturbós kétliteres, soros négyhengeres dízel is. Ez utóbbi azoknak jöhet jól, akiknek fontos az erő, de az is, hogy a fogyasztás ne szálljon el. Váltóból hatfokozatú manuális és automata, illetve tízfokozatú automata áll rendelkezésre.
Mindezen erények pedig az élményszerű terepezést szolgálják. Hatféle üzemmód (saras, jeges, csúszós, stb.) választható és kombinálható az alkalmi beállításokkal. Például választhatunk saras terep, összkerékmeghajtás és zárt difi kombinációt, amivel többek között olyan emelkedőre kaptattunk fel, amit elsőre nem is vettem komolyan.
Még csak szörnyülködni sem tudtam, nyugodt mosollyal fordultam hátra az instruktorhoz: „Really?” Hasonló mosoly kíséretében bólintott, aztán ellenőriztük a beállításokat, és uccu neki, meg sem álltunk a rézsű tetejéig.
Lejtőn downhill módban bármiféle pedálkezelés nélkül szépen learaszolgat a gépszörny, bármilyen ijesztő is a szakadék, még inkább gázzal kell időnként noszogatni, ahelyett, hogy kétségbeesetten taposnánk a féket.
Sokat tud a digitális műszeregység, a gamification körébe tartozó csillogáson (távnyitás/zárás) túl nagyon is életbevágó dolgokat, a hajtáslánc beállításait, a kormányzási szöget, a hosszirányú és oldalirányú dőlést.
Telitalálat az alváz alá tett kamera, meredeken felfelé haladva ugyanis a bájos bárányfelhőkön kívül semmi sem látszik, így érdemben a kamera képe tájékoztat az autó előtt-alatt történtekről.
Akár akadály (a fényképezésben túlságosan elmerülő kolléga), akár tereptárgy, akár előre nem látható kanyar kerül elénk, ez a kamera egyszerűen nélkülözhetetlennek tűnik.
Ugyanakkor a képernyőt egy 360 fokos kamerával is összekötötték, ami viszont inkább a városi parkolást segítheti. Nem is árt vigyázni a nálánál törékenyebb társakra. Praktikus, hogy az alapáron 10,1 colos, opcióként 12 colos, nagy felbontású, álló formátumú képernyő nemcsak egészében, hanem megosztva is használható.
Számos, a vezetésen túli hasznosság is van, mint az új rakománykezelő rendszer, amivel szétválaszthatóak a különböző méretű tárgyak. A plató oldalfalának sínjeibe szupererős rögzítőkapcsok kerültek, míg a plató hátfala egyben munkalap is lehet:
a lehajtott, vízszintes felületen beépített vonalzó, pillanatszorítók segítik a különböző anyagok mérését, rögzítését és méretre vágását.
Pohártartó és tolltartó is van, tehát egy rendes munkaasztal keletkezik. De van a pickup teljes környezetét fényárba borító területvilágítás is, ami sátorozáskor, meg úgy általában sötétedés után jól jöhet, például nem frusztrál többé, ha egy munka a sötétedés után fejeződik be, illetve elég egyszerűen annyit is említeni, hogy sokkal könnyebb pakolászni még a platón.
Talán nem tűnik forradalmi újításnak, de attól még hasznos az új beépített oldalsó fellépő, amivel nemcsak könnyebb a ki- és beszállás, de például nem sarazod össze a nadrágod lábszárát. Vezeték nélküli töltő, síkba dönthető hátsó ülések – számos elem szolgálja még a terepezők kényelmét.
Több mint 150 gyári tartozék közül válogathatsz, amelyekkel az igényeidre hangolhatod az autót, legyen az akár munka, akár kalandtúra, akár városi használat. Lehetetlenség mindenről beszámolni, de a lényeg alighanem röviden is megragadható: egy erőteljes, magabiztos és nagyon sokoldalú terepjáró készült, ami méltó a Ranger család korábbi tagjaihoz.
Az új Ranger már konfigurálható, rendelhető a magyar piacon.
Ez is érdekelhet: