Egy amerikai elemzés szerint bizony tényleg a hibrid autók a legtűzveszélyesebbek. Más kérdés, hogy mennyire hiteles ez az elemzés.
Az elektromos autókkal kapcsolatos tűzesetek hátteréről társlapunkban, a Rakétán közöltünk korábban egy hosszabb anyagot. De vajon mi a helyzet a konnektoros hibridekkel? (Jutott eszünkbe a kérdés a Könyves Kálmán körúton töltés közben kigyulladt plug-in hibrid BMW kapcsán.) A logika azt diktálná, hogy egy olyan autó, amiben elektromos és benzines technika is van, hajlamosabb a műszaki hibából eredő kigyulladásra. Tényleg így van vajon?
Egy amerikai autóbiztosítási brókercég szerint igen – legalábbis ami a halálos közúti balesetek során előforduló jármű-kigyulladásokat illeti. Az AutoinsuranceEZ az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács (NTSB) adataira hivatkozva azt mondja, a hibridtechnikával felszerelt autók esetében a legnagyobb a valószínűsége a tűzesetnek. A baleseteket követően eszerint száz-százezer autóból több mint kétszer annyi hibrid gyullad ki, mint benzines. Az elektromos autók ugyanakkor a villanyautó-tüzekről szóló már szinte rendszeres híradások dacára jóval ritkábban, két nagyságrenddel kisebb eséllyel válnak tűz áldozatává, mint a hibridek vagy akár a benzinesek. Mindebből készítettek egy cuki kis grafikát is:
Van viszont egy kis baj ezekkel a számokkal, amint erre a Forbes mutat rá, akik szintén közöltek egy cikket nemrég a témában. Ők is bemutatták a biztosítós cég adatait, de kritikusan; felhívták a figyelmet arra is, hogy a balesetet szenvedő elektromos autókat illetően egyelőre olyan kicsi elemszámból kell dolgozni, hogy ez a statisztikai következtetés nem tekinthető megalapozottnak. Az amerikai cég kissé hatásvadász táblázatából az is kimaradt, hogy a kigyulladó kocsikra vonatkozó adatsorokban csak a halálos baleset utáni tüzek szerepelnek, a kisebb koccanások következményeiként felcsapó lángok vagy a spontán kigyulladások nem!
Ráadásul mivel elektromos autóból sokkal-sokkal kevesebb van még, mint benzinesből vagy akár hibridből, a számok valójában még így sem nagyon mutatnak semmit. Az NTSB adataiban ugyanis 20 315 balesetben csak benzines autók szerepeltek, mindössze 543 eset volt, ahol hibridek és 41, ahol elektromos autók. Ilyen mértékű adathiány mellett pedig nem lehet felelősen statisztikai következtetéseket levonni. Ugyanezt mondták a Forbes újságírójának a brit Thatcham Research járműbiztonsági kutatóintézet szakemberei is.
Bármilyen látványosak is az elektromos autók vagy a hibridautók akkumulátortüzei, egyelőre nincs elég ilyen jármű ahhoz, hogy ezeket a nagyon ritka eseteket érdemi statisztikában lehetne összegezni.
Egy másik brit autóipari szakértő, az LMC Automotive elemzője viszont megerősíti, amit a józan ész alapján mi is gondolunk a hibrid és plug-in hibrid autók magasabb kockázatáról. Tapasztalataik, információik szerint a benzines autók esetében a tűzesetek legnagyobb része két okra vezethető vissza. Vagy a fékfolyadék kap lángra, amikor valamilyen szivárgás során kapcsolatba kerül a forró kipufogórendszerrel, vagy pedig az elektromos rendszer zárlatából indul ki a tűz. Az elektromos hajtási rendszerekben viszont a leggyakrabban az akkumulátor cellazárlata okoz tüzet.
A plug-in hibrid autókban (a nagyon kevés dízel PHEV-et leszámítva) a benzines és az elektromos hajtásban rejtező hibalehetőség is jelen van. Ráadásul a helyigényes kettős technika szükségszerűen összezsúfolva kerül be ezekbe az autókba, az akkumulátorok töltési-merítési ciklusszáma pedig jóval magasabb, mint a tisztán elektromos autóké, ami valószínűsíti, hogy a potenciális cellameghibásodások is hamarabb bekövetkeznek, mint a tisztán elektromos kocsiban. Sovány vigasz lehet, hogy a tűz nem tart majd olyan sokáig, hiszen a plug-in hibridek akkumulátora jóval kisebb, mint a villanyautóké.
Pirofóbiások tehát ne plug-in hibridezzenek. Mindenki más viszont egészen nyugodtan. Az autótüzeknek, pláne az új technológiáknál bekövetkező spontán kigyulladásoknak szó szerint sokkal nagyobb a füstje, mint a lángja. A látványos képek hamar körülszaladnak a Földön, köszönhetően nekünk, újságíróknak, de valójában az autók számához viszonyítva, még a plug-in hibrid autók számához viszonyítva is nagyon-nagyon kevés ilyen műszaki hiba történik. Nem véletlenül fejlesztenek, tesztelnek évekig egy-egy modellt, akár évtizeden át egy-egy technológiai megoldást a gyártók. A Ford Pinto emlékezetes története után minden autómárkánál úgy félnek a műszaki tervezési hiányosságok miatt bekövetkező tűztől, mint, hát, mint a tűztől.
Megnyugtat az elektromos autók hosszú garanciája? Olvasd el akkor ezt a cikkünket is: