96 éves korában elhunyt II. Erzsébet királynő, aki a második leghosszabb ideig regnáló uralkodó volt a világon. A trónra lépése óta eltelt hetven év alatt a világ teljesen megváltozott körülötte, mégis sikerült fenntartania a monarchia intézményét, és megőriznie a népszerűségét. Az uralkodása alatt pedig végig elkísérte az autózás iránti érdeklődése, sokat láttuk a volán mögött, hivatalos eseményeken pedig különleges járművekkel utazhatott.

Az Egyesült Királyság leghosszabb ideig hatalmon lévő uralkodója sokak szemében ellentmondásos személyiség volt, hiszen amellett, hogy szigorúan ragaszkodott az udvari protokoll betartásához, igyekezett közelebb is kerülni az emberekhez, mialatt bejárta a világot. Az uralkodása alatt generációk nőttek fel, akik számtalanszor láthatták nemcsak limuzinok hátsó üléséről integetve, de akár a volán mögött ülve is, a mindig rátermett Erzsébet ugyanis fiatal kora óta kimondottan érdeklődött az autók iránt.

Autószerelő volt, királynő lett

Mielőtt trónra került volna, a második világháborúban Erzsébet nem hagyta el az országot, hanem csatlakozott a brit haderőhöz. A részleg, ahol szolgált, olyan nőket alkalmazott, akiknek a képességeit hasznosítani tudták a háború alatt. Erzsébet ott szerezte meg a jogosítványát, majd a motorok javítását is elsajátította, ugyanis autószerelőnek képezték. Nem félt bekoszolni a kezét, amire mindig büszke volt, és akik vele dolgoztak, úgy emlékeztek vissza, hogy soha nem félt a kihívásoktól, amikor a katonai terepjárók és teherautók motorjait szerelte.

Ezt követően ismerkedett meg az eredeti Land Roverrel, amely aztán az egész életét elkísérte, és az egyik legkedveltebb autója lett.

Azt mondják, hogy a terepjáróból, amelynek az újabb szériáját Defendernek keresztelték el, a királynő az uralkodása alatt mintegy harminc példányt használt el. A kedvence az összes közül egy 2002-ben gyártott, hosszú karosszériás, turbódízel Defender 110 volt, ezt előszeretettel vezette a vidéki birtokán, amikor vadászatra ment.

A királyi családnak is köszönhető, hogy a Land Roverből és Range Roverből státuszszimbólum lett

Inkognitóban is autózott

A windsori kastélyhoz tartozó birtokon gyakran lehetett látni egy Jaguar X-Type kombi volánjánál, és ha kellett, akár a gyepen is keresztülhajtott – neki szabadott. II. Erzsébet volt az egyetlen sofőr az országban, aki akár jogosítvány és rendszámtábla nélkül is közlekedhetett, persze aligha volt olyan járőr, aki ezt számon kérte volna rajta. Az idők során a garázsában állt egy pár különleges jármű, mint az a Daimler Super V8, a korabeli Jaguar XJ még elegánsabb kiadása, amit rejtett kék villogóval, Downing Streetre kötött fedélzeti telefonnal és retikültartóval is felszereltek.

II. Erzsébet ezt a Roverjét saját maga is vezette a forgalomban
A windsori birtokon járt a Jaguar kombijával
Jaguar? Nem, egy Daimler, amit 2001 és 2004 közt használt a királynő

II. Erzsébet fiatalabb korában egy pár autóját a szigorúan őrzött birtokain kívül is vezette. Az egyik kedvence a Rover P5 volt, a márka fénykorából származó elegáns szedán, háromliteres, soros hathengeres motorral, ebből 1961-ben vette át az elsőt, és ’74-ben az utolsót. Nem tudni pontosan, hogy hányat használt el belőle, mert mindig megtartotta a kedvenc rendszámát, a JGY 280-at. Mivel ezt az autót kísérő nélkül, egyedül vezette, ezért egy diszkrét jelzőfénnyel is felszerelték, amit látva a rendőrök tudták, hogy az uralkodó ül a volánnál, és gyorsan átengedték a forgalmon.

Pompás limuzinok királyi célokra

A hivatalos megjelenésein persze egészen más kaliberű autókban utazott a királynő. Az uralkodóház sokáig hagyományosan Rolls-Royce-t használt erre a célra, például azt a klasszikus Phantomot, amit 1978-ban az ezüstjubileumára ajándékoztak II. Erzsébetnek. A 6,75 literes, 220 lóerős V8-as motorral hajtott veterán luxusautó még mindig az udvar szolgálatában áll, ezzel gördült be az esküvőjére Vilmos herceg és Katalin, és a legutóbb ezzel érkezett a parlament ceremóniájára Károly herceg, aki éppen a királynőt helyettesítette.

II. Erzsébet legjellegzetesebb reprezentációs autója a State Limousine, amit 2002-ben épített számára a Bentley

az aranyjubileuma alkalmából. Az eleve az uralkodónak tervezett limuzinhoz a Mulsanne elődje, az Arnage adta az alapokat, de retró stílusú karosszériája annál 83 centivel hosszabb és 25 centivel magasabb volt. A magas tetővonal a derékszögben nyíló ajtókkal együtt a könnyebb beszállást szolgálta, a nagyobb ablakfelületekkel pedig nemcsak jobb volt a kilátás, hanem a királynőt is jobban láthatták az alattvalók.

A 6,22 méter hosszú limuzin természetesen páncélozott, kevlárral erősített abroncsai defektállók, és még gáztámadás ellen is védett az utastere. A motorja az Arnage R-ből származó 6,75 literes biturbó V8-as 400 lóerővel és négyfokozatú automatával, és

ha szükség van rá, még a páncélozás jelentős tömegével együtt is 200 km/óra feletti sebességre képes.

A Bentley később a fejlesztéshez használt prototípust is kidolgozta, és a második példányt is a királynőnek ajánlotta fel – az értéke 10 millió font, ami 4,5 milliárd forintnak felel meg.

Erzsébet sem csak autón utazott: a királyi hintót III. György építtette, 1762-re készült el, és azóta minden koronázáson részt vett. 8,8 méter hosszú és négy tonnát nyom

A hetven év során II. Erzsébetnek gyakran volt szüksége nyitott parádékocsira, amit Rolls-Royce Silver Cloudból és Land Rover Defenderből egyaránt építettek neki. A legújabb egy nyújtott tengelytávú, plug-in hibrid hajtású Range Rover, amit 2015-ben alakítottak át úgy, hogy a hátsó része teljesen lenyitható, ezért akár állva is utazhat benne a királyi család. Időnként II. Erzsébetnek is ajándékoztak reklámcélból autót, például a Bentayga legeslegelső példányát, amit állítólag ki is próbált, és elismerően szólt a vezethetőségéről.

II. Erzsébet uralkodását elkísérte az autók iránti érdeklődése: még 95 éves korában is a volán mögé ült!

(Képek: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

De Gaulle Citroënje három keréken is megvédte az elnököt

Francia elnöki limuzinok az első DS-től a legújabbig.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

Corvette-motorral dobták fel ezt a klasszikus Range Rovert

Megvan Carlos Sainz új csapata?

További cikkeink a témában