A Ceed crossover változata a típuscsalád legdivatosabb tagja, és a várakozások szerint a legnépszerűbb is lesz.
Ízlések és pofonok, de az utóbbi évek Kia-karosszériájáról inkább előbbi jut eszünkbe. Ráéreztek a stílusra, és bár nagyon más kategória egy Picanto és egy Stinger, a maga műfajában mindkettő hozza, amit hozniuk kell a kisautós vagy az erős túraautó-vonalon.
A kompakt modelljük, a Ceed is jól sikerült – külön köszönet, hogy elhagyták a típusnévből az aposztrófot és az alulvonást, és azért is, hogy nem vezettek be helyette felső indexet, csillagot vagy gyökjelet –, és az is szép gesztus, hogy a prémiumkategória alatt is elérhetővé tették a shooting brake karosszériát.
Az autóvásárlók zöme azonban, mint tudjuk, mostanában magasabb építésű autókról álmodik, nem jó seggű kombikról, és bár a Kia modellkínálatából bőven szemezgethetnek, a Ceedből is készítettek nekik való darabot, az Xceedet.
Szerintem ez ma a legszebb sorozatgyártású Kia.
És szerinted?
Bár az ötajtós Ceedre épül, önálló dizájnmű, nem egy magasított vagy felfújt szerencsétlenség. Jók az arányai, a magasabbra emelt orr és a kabin zömöksége erőt sugároz, nem tehetetlen tömbszerűséget, az oldalablakok ezüsttel kiemelt felső kontúrja a tetőnél jobban lejt, így még kupésabb az összhatás. A kocsi valamennyi részére jutott figyelmük és idejük a tervezőknek, az ügyes részletek harmonikus egészt adnak ki.
A fekete tesztautóról készült képeken annyira jól látszanak a fekete műanyag betétek, mint egy bevetés alatt lévő tengeralattjáró a partról, úgyhogy hiába remekelt megint Totyi fotós, itt van két jobb adottságú Xceedről lőtt hivatalos fénykép:
Ezen feltűnőbb, hogy a küszöbdekor egyszerre mutatja alacsonyabbnak az autót és nagyobbnak a hasmagasságot, a szépen domborodó, az élek miatt mégsem unalmas far pedig még a túlméretezett, semmilyen gyakorlati jelentőséggel nem bíró áldiffúzorbetét ellenére is a legjobb nézete az Xceednek.
A Ceed elé toldott X egyébként véletlenül sem az összkerékmeghajtásra utal, nem létezik olyan konfiguráció, amelynél a hátsó kerekekre is jutna motorerő, de olyan helyzet se nagyon, ahol egy Xceed-vezetőnek szüksége lenne rá. Divatkategória ez, amelynek ez az egyik legcsinosabb tagja, nem véletlen, hogy a Kia is úgy számol, a Ceed családon belül az Xceed lesz a sláger. Esélyes.
Nemcsak magasabb, de 8,5 centivel hosszabb is az ötajtós Ceednél, 4,395 méteres, ami remek közös nevezőnek tűnik a városi és családi autó képletében. Az is – állapíthatjuk meg beülés után, mert a helykínálat elöl-hátul megfelelő, nem kell csak azért kocsit cserélni majd, mert a gyerekek hirtelen felnőttméretű kamasszá cseperedtek a laptop előtt görnyedve. A csomagtér 426 literes – a mild hybridnél csak 380 –, 1,3 köbméter fölé bővíthető, ha nagy ritkán szükség van rá.
A többi Ceedéhez hasonló a műszerfal az abba csak félig belesimított központi képernyővel és a klímavezérlés saját paneljével – utóbbi sajnos már nem természetes a menülabirintusok korában –, a modernség és a használhatóság nem ment egymás rovására.
Ahogy az autó maga, a hajtásláncok is az évjáratnak megfelelőek. Teljesen elektromos változatot nem a Ceedből, hanem a Niróból csinált a Kia, de a 120, 160 és 204 lóerős benzines mellett 160 lóerős benzines mild hybrid és 136 lóerős dízel mild hybrid, és egy 141 lóerős benzines-konnektoros hibrid is szerepel a 2021-es kínálatban.
Nálunk még a sima dízel járt kézi váltóval, és bár nem a gázolajosok teszik majd ki az Xceed-eladások javát, aki rendszeresen közlekedik nagy távokon, annak megfontolandó lehet. A többiek pedig igénytől és pénztárcától függően – 120 T–GDi: 6,1 millió forinttól, Plug-in Hybrid 10,4 milliótól – választhatnak Xceedet. Gyaníthatóan sokan lesznek ilyenek.
Ez is érdekelhet:
(Fotó: Tóth István)