Így kell elbizonytalanítani azt, aki benzines vagy dízelautót venne.

Az már biztos, hogy a közeljövőben egyre nagyobb lesz a teljesen elektromos meghajtású autók aránya, erre tereli a környezetvédelmi szabályozás az autógyártókat – Európában mindenképp –, és ahogy egyre kevesebb kompromisszummal kell együtt élniük, a potenciális vevők is egyre nyitottabbak irántuk. Meg persze a kínálat is mind nagyobb: méretben, teljesítményben, árban, hatótávban is nagy a szórás, ahogy abban is, hogy a villanyautót látványosan meg akarja különböztetni a belsőégésű motorosaktól a gyártója, vagy szinte észrevétlenül cseréli ki benne a hajtásláncot.

Egyelőre úgy tűnik, a Kia e-Niro tuti recept szerint készült.

Ideális méretű

4,38 méter hosszú, négy ember számára kényelmes, de ötnek is elviselhető, csomagtartója 451 literes, de akár 1,4 köbméteresre bővíthető, praktikusan ötajtós, divatosan crossoveres.

Még elfér a villanyautók optimális közegében, a városban, de családi célra, akár utazáshoz is alkalmas, nem csak második-harmadik autónak megfelelő.

Nem ijeszt el

Akinek már a gondolat is rémisztő, hogy olyan műszerfal fogadja a kocsijában, amilyen a Honda e-ben van, a BMW i3 legfeljebb érdekes lehet számára, de autószerű semmiképp, megnyugodhat az e-Niróban.

Ennek persze az is oka, hogy a kis Hondával és az i3-assal szemben a Niro nem kizárólag elektromos autónak készült – hibrid/plug-in hibrid is létezik belőle –, ha viszont nincs úgy telematricázva, ahogyan a tesztautó, a befedett hűtőmaszkon és belül a váltókar hiányán kívül kevés jel árulkodik a villanyosságáról.

Jól megy

A 167 km/h végsebesség a belsőégésű motoros autók mezőnyében szerény lenne, villanyautók között egyáltalán nem rossz, már csak azért sem, mert az autópályán jócskán csökkenő hatótáv még a KRESZ-nél is nagyobb visszatartóerő.

Fontosabb paraméter a tesztben szereplő, erősebb e-Niro 204 lóereje és – az elektromotor működési elvének megfelelően azonnal rendelkezésre álló – 395 Nm nyomaték: a szükségesnél, elegendőnél, és a hasonló árfekvésű benzines vagy dízelautók vezetői által megszokottnál lényegesen jobban megy a Kia.

Nemcsak jól megy, hanem messzire is

Jófejség az importőrtől, hogy ráírta a kocsi oldalára a választ a kérdésre, amit a legtöbben tesznek fel a villanyautó-vezetőknek:

455 km.

Ennyi hivatalosan a maximális hatótávolság, ami légkondi és fűtés használata nélkül, finoman közlekedve akár tartható is, ha teljesen feltöltjük indulás előtt a 64 kilowattórás akkupakkot, ennél viszont sokkal lényegesebb, hogy különösebb odafigyelés, spórolás és aggódás nélkül megvan háromszázötven-négyszáz kilométer.

Ez azt jelenti, hogy évi 20 ezer kilométeres futásnál elég átlagosan hetenként egyszer tölteni, vagy bátran lehet százötven kilométerre lévő munkahelyre járni úgy, hogy csak ott (vagy csak otthon) tölt az ember. Belföldi utazások is simán megoldhatók kis tervezéssel, és külföldiek is, kicsit nagyobbal.

Van belőle Hyundai is

Létezik egy ismerősöm, aki kijelentette, hogy Daciát és Kiát soha nem venne (noha tudja, hogy a véleménye racionálisan védhetetlen). Azzal is tisztában van, hogy a Hyundai szinte Kia és fordítva, Hyundaiba mégis beleülne, úgyhogy neki és a hozzá hasonlóknak ott van a megújult Kona, amely nem egy átemblémázott e-Niro, de a műszaki alapokon osztoznak.

Képességéhez mérten nagyon jó az ára

A 204 lóerős, 64 kWh-s (a képeken szereplőhöz képest minimálisan frissített) Kia e-Niro 2021-es listaára 13,2 millió forintnál indul (Silver felszereltségi szint). Ebből az állam a jelenleg érvényes szabályzás alapján legfeljebb 500 ezer forintot áll, vagyis kereskedői kedvezmény nélkül 12,7 millióért lehet hazagurítani a kocsit, onnantól viszont az alacsonyabb kilométerköltség és szervizdíjak, a hét év (vagy 150 ezer km) garancia, a normál helyzetben is várhatóan még jó néhány évig ingyenes parkolást biztosító zöld rendszám és az adókönnyítések miatt jóval olcsóbb közlekedéssel lehet kalkulálni, mint egy hagyományos autónál (mire az akkuk kipurcannak, talán lesz jó és megfizethető megoldás is a cseréjükre).

Akinek egy új kisautóra van csak pénze, annak az ár-érték arányban egyébként remek e-Niro továbbra is elérhetetlen. Aki viszont tizenmillióért venne családi használatra is alkalmas kocsit, a Kiának köszönhetően nagyon kevés kompromisszum árán ülhet elektromos autóba.

Ez is érdekelhet:

Villanyautók tornasorban: Opel Corsa-e, VW ID.3, Tesla Model 3

Pofás városi kiskocsi, tömegeknek szánt kompakt jövőautó és amerikai dizájnparádé, iszonyú erővel. Három elektromos autó, három stílus, három világ.

(Fotó: Tóth István)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Guruló korlenyomat ez az öreg Peugeot lakóautó

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés