Mit lehet fejleszteni egy falon? Sok mindent.

A zajvédő fal csökkenti a környék zajterhelését vasutak, közutak stb. közelében. Azt hinnénk, a zajvédő falak alapvetően abban különbözhetnek egymástól, hogy vannak-e vagy nincsenek, de ennél persze összetettebb a kép. Mennyi az élettartamuk, mekkora a hatékonyságuk, milyen könnyen lehet ellopni őket, mennyire egyszerű telepíteni, mennyibe kerül, hogy néz ki – ez mind-mind szempont. A Magyar Közút folyamatosan kísérletezik, hogy lehetőleg minden paraméterben jobb zajvédő falakat használjanak.

Zajvédő alumíniumból

A Fonocon alumínium zajvédőfal-rendszert az M0-s autóút M5-ös autópálya felé vezető oldalán a 7-es kilométerszelvényében, Diósdnál található hídszerkezeten kijelölt negyvenöt oszlopközben építették ki.

A hagyományos elemekhez képest az alumínium zajvédő fal egyszerűbben cserélhető, olcsóbb a telepítése is, és könnyebb, ami különösen hidakon, felüljárókon jelenthet előnyt.

A faltípus megfelel a magyar és nemzetközi akusztikai előírásoknak, anyagából fakadóan tartós, könnyen kezelhető és változatos formai kialakításokra alkalmas. Például íves falak, hajlított rendszerek, alagutak is kivitelezhetők ezekkel az elemekkel.

A szendvicspanel lemezek rejtett kapcsolása biztosítja a bonthatatlan szerkezetet, mellyel garantált a lopásbiztonság, az esetlegesen sérült elemek speciális emelőfülekkel azonban könnyen kiemelhetők és cserélhetők. Az elemek színezhetők, vagy nyomtatható mintával díszíthetők.

Fabeton zajárnyékoló

A megrongálódott fafonatos panelek helyett XTR Akusztik-F Prizma zajárnyékoló falpanelt telepítettek az M0-s autóút 73-as csomópontjának északi kihajtóágánál, Dunakeszinél. A tört felületű fabeton falpanel ferdesíkkal metszett hasábjai térben szórja a zajt, így a visszaverődés is alacsonyabb mértékű. Fantázianeve arra utal, hogy ahogy az optikai prizmák megtörik és szétszórják a fénysugarakat, úgy törik meg és szórják szét a hanghullámokat is az elemek a tér teljes spektrumába, ezért jelentősen csökken a zajforrás felé visszaverődő hanghullámok hányada.

A ferde síkkal metszett hasábok osztottabbá teszik az elemek felszínét, megnövelve a hangelnyelő felület nagyságát, ezért a hanghullámok nagyobb felületen képesek a szerkezetbe hatolni. A szerkezetbe hatolt hanghullámok kioltódnak, ezért az elemeknek kiváló a hangelnyelési mutatója.

A lehetőségeken belül esztétikus is, mert az egyforma irányba fordított elemek 3D mintát rajzolnak ki a felületen, ami különböző szögekből más-más benyomást kelt, és a fény-árnyék hatások is jól érvényesülnek rajta, minden napszakban más arcát mutatja a felület. Ezek az elemek is színezhetők, minél magasabb a zajvédő fal, annál érdekesebb, bonyolultabb mintát lehet az elemekkel megvalósítani.

Hasonló zajvédővel már találkozhattak a közlekedők az M85-ös út Sopron kelet– Fertőrákos közötti szakaszán, az ott alkalmazott csavaros technológia helyett azonban ezúttal a beépítés technológiája, a laprugós megoldás is újdonság. A laprugó alkalmazásnak előnye, hogy az emberi tényezőket kizárva az elemeket alul és felül is az oszlophoz szorítja, javítva ezzel az elkészült műtárgy hanggátlási paramétereit. Az elemek élettartama várhatóan minimum harminc év, mely alatt semmilyen karbantartást nem igényelnek.

A kísérleti zajvédők közlekedési, fenntartói és környezetre gyakorolt hatását is figyelik a szakemberek, ezek alapján döntenek a további alkalmazásukról.

(Forrás: Magyar Közút)

Ez is érdekelhet:

Jól néz ki az új útépítést jelző képernyős tábla, de a Közút nem ezért, hanem sokkal szomorúbb okból használja ezeket

A legfontosabb a látványos elektronikus közlekedési táblában, hogy pillanatok alatt felállítható, így kevesebb ideig vannak életveszélyben a közutas dolgozók.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában