A Niva névről mindig is a Lada negyven éve gyártott terepjárója fog eszedbe jutni, pedig az orosz márkánál már javában gondolkodnak az utódláson. A moszkvai autószalonon kiállított futurisztikus prototípus a Niva jövőjét jelöli ki.
Minél tovább gyártja a Lada a negyven éve Niva néven bemutatott, ma már 4x4 néven forgalmazott terepjárót, annál nehezebb kitalálni, hogy milyen modellel váltsák le. Pedig az orosz gyártónál már nagyban tervezik a modern utódot, és most meg is mutattak egy lehetséges elképzelést. Persze ebben a formában még biztosan nem valósul meg.
Kétség nélkül a 4x4 Vision az idei moszkvai autószalon sztárja, hiszen ehhez hasonlóan menő tanulmányautót talán még sosem láttunk a Ladától. A 4,2 méter hosszú koncepció olyan futurisztikus külsőt öltött, mint amilyet a „nyugati” gyártók koncepciói szoktak, ha nem tudnád, hogy Lada, akkor bármelyik márka standján elismeréssel nézegetnéd.
A modern elemeken kívül a régi Nivát is megidézi a 4x4 Vision. A karosszéria mackós arányai, a fényszórók fölé került irányjelzők, a háromajtósnak tűnő oldalnézet és a szellőzőnyílással ellátott széles C-oszlop mind a jól ismert klasszikust elevenítik fel, de a LED-es fényszórókkal és az üvegtetővel naprakész is az autó.
Főleg igaz ez a narancssárga elemekkel feldobott belső térre, ahol nemcsak navigációs rendszert találsz, de a műszeregységet is színes képernyővel helyettesítették. A klímaberendezés kétzónás, a váltó automata, a karja mögött pedig egy forgókapcsolóval különféle terepmódok közül lehet választani, akárcsak a modern terepjáróknál.
Sok műszaki részlettel nem szolgáltak a Ladánál, csak annyit jegyeztek meg, hogy a 4x4 Vision is benzinmotoros, és természetesen állandó összkerékhajtású. A 4x4 utódlása régóta napirenden van a Ladánál, már csak arra lesz szükség, hogy hasonló formában kerüljön szériagyártásba a minden eddiginél menőbb Niva.