Gondoltad volna, hogy az Ágyúgolyó futam már 40 éves? A főszereplő Countach most bekerült az Egyesült Államok történelmi jelentőségű járművei közé.
Washington DC-ben egy üvegkalitkában állították ki a Lamborghini Countach egy példányát, ám ezúttal nem a prototípus megjelenésének ötvenedik évfordulója az alkalom.
Az orrán lévő légterelőből és a tizenkét kipufogóvégből sejtheted, hogy ez nem akármilyen Countach, hanem pontosan az a példány, amelyik az Ágyúgolyó futam sztárja volt.
1981-ben mutatták be a filmet Burt Reynolds, Roger Moore, Farrah Fawcett, Dean Martin, Sammy Davis Junior és Jackie Chan főszereplésével, a történet pedig a hetvenes években kitalált illegális országúti futamról szól, amelyben a versenyzők Manhattan belvárosából indulnak, hogy minél hamarabb a kaliforniai Redondo Beachre érjenek.
Mindenki emlékszik a nyitójelenetre, amit Las Vegastól keletre a sivatagban forgattak, és aminek a 3,9 literes V12-es adta az aláfestését.
Az autót a római márkakereskedésből újonnan szállították Floridába, ahol '80-ban a rendező, Hal Needham barátja adta kölcsön a forgatáshoz. A filmszerephez egy kicsit átépítették, a már említett légterelőn és kipufogón kívül plusz fényszórókkal és három antennával szerelték fel.
Nem tudjuk nem újranézni a nyitójelenetet, amiben Ray Stevens zenéje is emlékezetes:
Óriási siker lett a film világszerte, 160 millió dolláros bevételt hozott,
és a benne szereplő Countach mára elég ikonikusnak tekinthető ahhoz, hogy bekerüljön a Kongresszusi Könyvtár Nemzeti Történelmi Járműnyilvántartásába, amely az Egyesült Államok nemzeti jelentőségű autóit listázza, és eddig csak harminc autót adtak hozzá.
A listán olyan legendákat találhatsz meg, mint a híres beach buggy, a Meyers Manx, a jövőbemutató GM Futurliner autóbusz, a Shelby Daytona Coupé prototípusa, a Vissza a jövőbe DeLoreanje, vagy az a Ford Mustang, amit a Bullitt című film forgatásához használtak.
Most pedig már az 1979-ben gyártott Lamborghini Countach is amerikai nemzeti örökség lett.
A listán szereplő többi járműhöz hasonlóan 3D-ben beszkennelik, alaposan lefényképezik, minden elérhető információjával és hivatalos dokumentumával teszik el a kongresszusi könyvtárban a jövő generációi számára. A konkrét autót pedig egy hétig kiállítják, majd visszaadják a tulajdonosának, egy ügyvédnek, aki 2004-ben vette meg.