Egykor verhetetlen volt a McLaren–Honda, de hátrányba kerülhetnek, mert egy évvel később kapcsolódnak be az új turbókorszakba.

A napokban hivatalosan bejelentették, amiről már korábban is lehetett pletykákat hallani: a Honda 2015-től visszatér a Forma–1-be, a McLaren motorszállítójaként. A Honda név ismeretlen a sportágban, korábban gyári csapatként és motorszállítóként is szerepeltek már, több-kevesebb sikerrel. 2008-ban a gazdasági válságra hivatkozva vonultak vissza, most azonban a megváltozott motorszabályok miatt döntöttek újra a Forma–1 mellett: 2014-től 1,6 literes, hathengeres turbómotorok hajtják majd az autókat, szemben a mostani 2,4 literes nyolchengeres szívómotorokkal.

A Mercedesnek már nem a McLaren a legfontosabb

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy a több éve sikeresen együttműködő csapat és motorszállító miért bont szerződést egymással, pedig a válasz egyértelmű. A Mercedes 2010-ben gyári csapatként visszatért a Forma–1-be, így érthető módon már nem a McLaren érdekeit és kéréseit tartották a legfontosabbnak. Ez eddig nem is okozott problémát, hiszen befagyasztották a motorfejlesztéseket, a jövő évtől viszont ismét jön a turbókorszak, új fejlesztésű motorokkal, ezért a McLarennek égető szüksége volt egy saját motorszállítóra, hogy fel tudja venni a versenyt a Ferrarival, a Mercedesszel vagy a Red Bull-lal.

Amikor a Honda tizenhatból tizenötöt nyert

A McLaren 1966-os debütálása után számos motorral futott, többek között a Ford, a Serenissima, a BRM és a Porsche is szállított nekik. 1988-ban aztán a Hondával kötött együttműködés után elindult a sikersorozat: a Lotustól igazolt Senna lett Prost csapattársa, aki rögtön az első évben világbajnoki címet szerzett. Abban a szezonban tizenhat versenyből tizenötöt a Honda motoros McLarenek nyertek. A következő évben sem változott a helyzet, a két versenyző hatalmas csatát vívott egymással a bajnoki címért az akkoriban legerősebbnek tartott autóval.

1988 és 1992 között négy világbajnoki címet és egy második helyet szereztek, és 64 futamból 39-et megnyertek. Az 1993-as szezontól a Honda visszavonult, a McLaren pedig egy fordos és egy peugeot-s idény után szerződést kötött a Mercedesszel, akik a mai napig szállítják a motorokat a csapat számára. 2000-ben aztán ismét visszatértek, a BAR motorszállítójaként BAR Honda néven, 2006 és 2008 között pedig önálló csapatként szerepeltek a dohánygyártó kivonulása után. Nem voltak sikeresek, a válság is jött, ezért 2008-ban ismét kiszálltak a sportból.

Hátrányból indulnak

A Honda tehát gyári csapatként nem ért el túl nagy sikereket, motorszállítóként viszont annál inkább, ami a McLaren számára jó hír lehet. A Hondánál már elkezdték az új motorok fejlesztését, teljesen a McLaren karosszériájához igazítva, mivel azonban a többi gyártó motorja már egy évvel korábban, 2014-ben debütálni fog, a 2015-ös bemutatkozással egy év hátrányban lesznek, tehát egy évvel kevesebb tapasztalatuk lesz a motorok és az autó viselkedéséről. Ez különösen azért rossz a Hondának, mert ugyan a motorfejlesztéseket most ismét engedélyezték, de évről évre kisebb mértékben lehet majd változtatni azokon, így az első évben szerzett tapasztalatokkal a többi csapat előnyre tehet majd szert.

Vélemények, reakciók

"Tudom, mit jelent az, hogy McLaren–Honda, már most izgatott vagyok. Fantasztikus lehetőség ez az istállónknak, de a szurkolók is imádni fogják, az egész sportág profitál belőle. A McLaren–Hondán nőttem fel, a tévében láttam, hogy bárhová mentek, nyertek. Saját dicsőséges fejezetet írtak az F1-ben.” (Jenson Button, a McLaren pilótája)

 „A kis motor önmagában nem jelent nagy különbséget. De vajon a McLaren a teljes csomagját átépíti, az elemekkel és generátorokkal együtt? Ez hihetetlenül összetett kérdés. A Honda bizonyára nem egy Mercedes-másolat lesz, ezért a McLarennek alaposan újra kell majd gondolnia az autója tervezését.” (Christian Danner, egykori Forma–1-es pilóta)

"A Honda és a McLaren közös öröksége rendkívül gazdag. Korábban kivételesen sikeres volt az együttműködésünk, amellyel legyőztük a világot. Együtt járultunk hozzá a Forma–1 legszebb, legemlékezetesebb pillanatai közül többhöz is, melyekről ma is világszerte beszélnek. Ez az együttműködés a siker szinonimája. A Honda és a McLaren elkötelezett az iránt, hogy megtartsa az örökségét, és ismét sikeres legyen együtt." (Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke)

(Fotó: Europress/Getty)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés