Évtizedek és generációk óta megingathatatlan a Mazda MX-5 uralma a legjobban vezethető sportautók trónján, pedig a japán roadster sosem volt a legerősebb és a leggyorsabb. Azonban tud valamit, amit a Ferrari és a Porsche sem tud, mégpedig azt, hogy megfizethető áron ad hatalmas élményt.

Mostanra, tehát 2023-ra az első generációs MX-5-ösök korai darabjai már évek óta veteránnak minősülnek, de a Mazda apró roadsterének története nem a 90-es években kezdődött, hanem a 70-es évek közepén, méghozzá egyetlen érdeklődő kérdéssel.

1976-ban ültek le beszélgetni egymással a Mazda kutatásért és fejlesztésért felelős részlegének vezetői a Motor Trend magazin amerikai újságírójával, aki már ekkoriban is a japán autók nagy szerelmese volt. Mivel Bob Hall folyékonyan beszélt japánul, ezért az oldottabb hangulatú társalgás után a japán mérnökök megkérdezték a tapasztalt újságírót, hogy szerinte milyen autóra volna szüksége a világnak.

Jobb oldalon épp Bob Hall száll be a Mazda prototípusába
Bob Hall szerint pedig egy olyan olcsó roadsterre volna szükség, melyet korábban az angolok gyártottak, amivel száguldozva bogár megy a fogad közé, és a szél borzolja össze a hajad.

Ezek után Bob Hall még évekig folytatta munkáját a magazinnál, egészen addig, amíg át nem került a Mazda amerikai központjának termékfejlesztési részlegére. Kenichi Yamamoto a 80-as évek elejére már a vállalat élére került, és még emlékezett arra a bizonyos beszélgetésre, ezért engedélyt adott a projekt kidolgozására. Hall azonnal elkezdte mozgatni a szálakat, és felkérte Mark Jordan tervezőt, hogy csatlakozzon a Dél-Kaliforniában újonnan alakult Mazda tervezőstúdióhoz.

Részletesen kidolgozták a könnyű sportautó arányait és az alapvető paramétereket, melyet a Mazda új belső programjában el is fogadtak 1983-ban. Ezen a ponton még távolról sem volt biztos, hogy a roadster abban a formájában valósul meg, ahogyan megálmodták.

Ekkoriban a Mazdánál úgy gondolták, hogy kicsit csavarnak egyet a termékfejlesztés módján, és csapatok közötti versennyé alakítják, ezért az amerikai és japán tervezők párhuzamosan dolgoztak a könnyű sportautó tervén. Miközben Bob Hall tartotta magát a klasszikus elrendezéshez, addig Tokióban a Toyota MR2-höz hasonló középmotoros és hátsókerék-hajtású vagy keresztmotoros és elsőkerék-hajtású elrendezésben gondolkoztak. Ehhez a kettőhöz ugyanis sokkal könnyebben használhatták a már meglévő modellek alkatrészeit, így költséghatékonyabbá téve a gyártást.

1984 áprilisában a csapatok bemutatták a terveiket, és bármennyire ígéretes volt a középmotoros elrendezés, az NVH-ja (Noise Vibration and Harshness) kedvezőtlenebb, ezért a vibrációkat és zajokat kevésbé erősítő hosszmotoros projekt szerzett előnyt. Augusztusban már az agyagmodelleket prezentálták a vezetőségnek, akik rábólintottak az MX-5 alapjaira, mely akkoriban még Duo 101 néven futott.

Lotus Elan, mely a 60-as évek MX-5-öse
Formatervét és rengeteg részletét egyértelműen a 60-as évek Lotus Elanja ihlette.

Annyira az angol roadster jelentette a mintát, hogy a Mazda tervezőstúdiója vásárolt is egy öreg Elant, melyet komolyan megvizsgáltak, és több eleme visszaköszön az első generációs MX-5 karosszériáján. A vigyorgó szájra emlékeztető hűtőnyílás és a bukólámpák egyértelmű utalások, ahogyan a kilincsek és a hátsó lámpa, valamint a motor megjelenése is lotusos jellegzetesség.

Angliában készült el a már V705 kódnevű prototípus is, melyet a Worthingben működő International Automotive Design (IAD) készített el, majd küldtek el Amerikába, hogy aztán többször felbukkanjon a Santa Barbara környéki utakon. Ebben a működő prototípusban a Mazda Familiából származó 1,4 literes motor van, és több olyan alkatrész, melyet a vállalat polcáról vettek le. 1986 januárjában még mindig tartott a zöldhullám, ezért a sorozatgyártású változatot előkészítő, P729 kódnevű autó megépítésével bízták meg az angol IAD-ot, és a végső tervezést már áthelyezték Japánba.

1989-re pedig már készen állt a sorozatgyártású változat, mely piactól függően a Mazda MX-5, a Miata vagy az Eunos Roadster nevet viselte.

Ez a pillekönnyű kétüléses roadster azonnal megnyerte magának az egész világot, és azóta is a legjobb élményautók között szerepel, mert nem ez a leggyorsabb vagy a legerősebb sportautó, de a vezetési élménye túlszárnyalja a szupersportautók erejét is. 1,6 literes belépőmotorja több mint 110 lóerős, és már ezzel is 9 másodperc körül gyorsul 100-ra, a végsebessége pedig 190 km/órát karcolja. Tekerős ablakkal és klíma nélkül is lehetett MX-5-öt vásárolni, és már ez is fergetegesen jó autó, de az erősebb, sperrel és néhány kényelmi opcióval szerelt változatok különösen nagyszerűek.

Tervezési feltételei között szerepelt, hogy az autó a lehető legkompaktabb és könnyebb legyen, mindezt az aktuális biztonsági követelményeknek megfelelően. Utastere elegendő helyet ad két főnek és a csomagoknak, de egyetlen felesleges centiméter nincs benne. Tökéletes súlyelosztása van, mind a négy sarkában kettős keresztlengőkaros futómű és tárcsafékek, a váltókarral pedig közvetlenül a fogaskerekeket tologatja a vezető, ezért közvetlen a mechanikai élmény.

Végül az MX-5-ös egyértelműen az egyik legszexibb Mazda lett, melyből teljesen elektromos és hidrogénhajtású prototípust is készítettek, hiszen ezeket az újdonságokat is sokkal jobban lehet tálalni ebben a formátumban. Három évtized alatt a világ hatalmasat változott, de az MX-5 még mindig pontosan az, aminek eredetileg is született, ez pedig hatalmas kincs a háromtonnás, plug-in hibrid álszent világmegmentő batárok korában.

Sokan próbáltak a Mazda MX-5 nyomába érni a 90-es évek környékén, de az elsőkerekes Fiat Barchetta és a Lotus Elan, de még az egyértelműen magasabbra pozícionált BMW Z3-as sem tudta megközelíteni. Már az NA-ból, tehát az MX-5 1997-ig futó első generációjából is több mint 430 ezer darabot gyártottak Hirosimában.

Ez is érdekelhet:

10 dolog, amit talán nem tudtál az első Mazda MX-5-ről

Nézd meg a japán roadster apró érdekességeit!

Mintha most gyártották volna ezt a 29 éves Mazda MX-5-öt, olyan újszerű

Nézd meg belülről, nem hiszed el, hogy ilyen még van.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Érzelmes interjút adott Verstappen a negyedik világbajnoki címe után

További cikkeink a témában