Harminc éve jelent meg a korának leggyorsabb szupersportautója, és ebből az alkalomból összegyűjtötték a McLaren F1 legérdekesebb változatait.
Idén éppen harminc éve, a ’92-es monacói nagydíjon mutatták be a McLaren F1 prototípusát, és a brit szupersportautó azóta a modern kor egyik legfontosabb ikonjává vált. 1998-ig mindössze 106 példánya készült, ezért őrületes ritkaságnak számít, a tehetős gyűjtők Szent Grálja lett. Az évforduló alkalmából a Classic Driver több mint egy tucat példányból szervezett tárlatot, ahol az országúti és versenyautó-változatok is megcsodálhatók voltak.
Gordon Murray ötlete alapján, Ron Dennis támogatásával a Peter Stevens által tervezett McLaren F1 újraértelmezte a szupersportautók kategóriáját. Az áramvonalas formájával és szuperkönnyű felépítésével,
a versenyautók ihlette középső vezetőülésével és a 6,1 literes V12-es BMW-motorjával a kilencvenes évek igazi álomautójává vált.
A hírességek valósággal rajongtak érte, többek között Ralph Lauren, Rowan Atkinson, George Harrison, Elon Musk, Jay Leno, Nick Mason és Lewis Hamilton is a garázsába állította.
A McLaren F1 a világ leggyorsabb szériagyártású sportautója is lett, amikor 1998-ban Andy Wallace sebességrekordot döntött, és 391 km/órával száguldott az egyik első prototípusával. Az F1-et ugyan eleve közúti autónak tervezték, de a versenypályákon is ütőképesnek bizonyult. A legemlékezetesebb diadala minden bizonnyal az volt, amikor
1995-ben egy F1 GTR nyerte meg a 24 órás Le Mans-i versenyt, és a harmadik, negyedik és ötödik helyen is egy McLaren végzett
– az első és utolsó alkalom, hogy egy új gyártó nyerje a futamot.
Az eltelt harminc év alatt mit sem vesztett a varázsából a McLaren F1, amelynek ára egyre nagyobb magasságokba kúszott fel.
Még a közúti modellek is húszmillió dollár feletti áron cserélhetnek gazdát, a ritkább GT és GTR változatok ennél is többet érnek. Felbecsülhetetlen ezért az a tárlat, amit a Classic Driver és az angliai Hampshire legújabb rendezvényhelyszíne, a Kiklo Spaces szervezett. Az F1 legtöbb jelentős változata képviseltette magát, a rövid és hosszú GTR több példánya, valamint számtalan utcai modell.
Sokan belépődíjat is hajlandók lettünk volna fizetni érte, hogy megcsodálhassuk ezt a tizenhárom McLarenből álló tárlatot, de a rendezvény zártkörű volt, az F1-tulajdonosok találkozhattak a szuperautó születésében részt vevőkkel, köztük a dizájner Peter Stevensszel, vagy a magyar származású újságíró Frankl Andrással, aki elsőként vezethette és írhatott az F1-ről. Az esemény kapcsán úgy emlékezett vissza:
a nyolcvanas-kilencvenes évek csodálatos szuperautói, amiket addig próbált, sehol sem voltak a McLarenhez képest.
Ez is érdekelhet: