Jóformán nincs olyan teszt, amit ne tudnának elvégezni a Mercedes-Benz legnagyobb tesztpályáján, ahol most nyitották meg a legújabb világítástechnológiai tesztközpontot.
Németország déli régiójában, Stuttgarttól nem messze található Immendingen, ahol a németek egyik leghíresebb autógyártója, a Mercedes-Benz tíz évvel ezelőtt felépítette új tesztpályáját, hogy a modelljeiket a tesztek egész széles skáláján tudják gyakorlatoztatni. Korábban egyes extrém teszteket a világ legkülönbözőbb pontjain kellett végeznie a vállalatnak – annak ellenére, hogy Németországban is több pályát nyitottak már –, így szükség volt egy központi helyre, egy olyan létesítményre, ahol az önvezető autók, az AMG sportkocsijai, az elektromos járművek, és minden technológiai berendezés megkaphatja a kellő figyelmet, és áteshet a szigorú tesztfolyamatokon.
Az Immendigeni Tesztközpont lényegében egy önálló városnak tekinthető több szempontból is
– az építésébe nagyjából annyi pénzt, időt és energiát fektettek, mintha csak egy valódi kis települést hoztak volna létre, de az itt dolgozók száma is egy kisebb városnyi emberre tud növekedni időnként, egyszerre több mint 2000 tesztsofőrrel és mérnökkel.
A pálya 30 modulból áll, aminek egy pontját Stuttgartról mintázták: itt a keskeny, zebrákkal szabdalt és lámpákkal tarkított utcákat a Monopolyból kölcsönzött nevekkel ruházták fel, és a körforgalomban éppen úgy hajtanak a tesztsofőrök, mintha egy városkában tennék ezt. Az utcanevek között egy kakukktojást találhatunk csak, az Immendingen Ringet – ezt hiába próbálták, nem sikerült becsempészniük a hivatalos Monopoly játékba, pedig a Mercedes munkatársai mindent megtettek az ügy érdekében.
A tesztközpont rengeteg különlegességet tartogat, kezdve a Heide elnevezésű modultól, ahol önvezető autók köröznek éjt nappallá téve a néhol elképesztően rossz utakon (amiket persze direkt építettek járhatatlanra), a féktesztelési területen át, ahol füstölnek a gumik, miközben a nedves aszfalton az AEB vészfékező rendszert és az EPS menetstabilizálót teszik próbára, egészen a hihetetlenül meredek emelkedőkig, ahol csak két modell, a G-osztály és az Unimog tud felkaptatni és menet közben meg is állni biztonságosan.
Immendingen ezenfelül az egyetlen hely a világon, ahol több országon is átkelhetnek az autók másodpercek leforgása alatt: Franciaországból egyenesen Kínába lehet jutni, de meglátogathatják az Egyesült Államokat, Németroszágot, Portugáliát és más országokat is pillanatok alatt köszönhetően a különféle útburkolati jeleknek, amelyeket azért festettek fel, hogy megtanulja a rendszer, melyik mit jelent, és milyen reakcióra van szükség a részéről, mikor ezekkel a jelekkel találkozik.
A pálya egyik legspeciálisabb részét azonban az újonnan megnyitott világítástechnológiai központ, a Light Testing Center képviseli
– itt történik minden fontos teszt, ami az autók világításának biztonságosabbá tételéhez járul hozzá.
A Light Testing Centerbe érve egy óriási csarnokba jutunk, ahová csak a cipőre húzott puha papucsokban léphetnek be a látogatók - a jócskán túlméretezett vendégpapucsnak tűnő lábbelik a speciális aszfaltot hivatottak védeni a sérülésektől, mivel a központban kialakított útszakasz még egészen új, és egyedi módon készítették el. A csarnokban egy 135 méter hosszú pálya húzódik az épület teljes hosszában, ami egy tipikus vidéki utat imitál, ehhez pedig az itt elhelyezett aszfaltot szándékosan „öregítették”, hogy reálisabb hatást keltsen a tesztek alatt, és jobban utánozza azokat a tükröződési körülményeket, amelyek egy aktív használatban lévő, kevésbé jó állapotú úton fogadják a vezetőket.
A csarnok olyan nagy, hogy egyszerre öt autót is tudnak tesztelni benne,
a sávok mellett pedig útjelző táblák és rudakra helyezett, mozgatható emberi sziluettek segítik a valósághűbb környezet megteremtését.
A Light Testing Center lényege a világítástechnikai próbák levezénylése, amelyek révén a fényszórók működése, és a hardver mögött meghúzódó automatika is egyre fejlődhet – utóbbira különösen nagy szükség lehet, hiszen az adaptív technológia kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy az autók világítása akár emberi beavatkozás nélkül is segítsen a biztonságos vezetésben.
Itt folyamatosan a fényekkel játszanak a mérnökök, hogy kiderüljön, milyen világítási mód a legalkalmasabb a különféle vezetési szituációkban, és milyen módszerrel növelhető a hatékonyság.
Az itt tesztelt megoldások közé tartozik például az úgynevezett fényszőnyeg, aminek használatával a fényszórók egyenletesen világítják meg az aszfaltot a megfelelő sávban, a rendszer pedig adaptívan állítja be a funkciót a körülményekhez szabva. Egy másik módozatban egy aszfaltra vetített fényes nyíl jelenik meg, amely mutatja, hogy merre kell húzódnia a sofőrnek a biztonságos sávtartás érdekében.
A világítási rendszer a szembejövő útjelzőtáblák reflektivitásához is alkalmazkodik, a túl sok fényt visszaverő táblák esetén visszaveszi a fényerőt, hogy ne vakítsák el annyira a sofőrt, de a rendszernek van egy olyan beállítása is, amivel az út bal oldala (tehát a szembejövő járművek sávja) is fénybe borítható: ezt persze csak addig használja a rendszer, amíg nem közeledik senki abban a sávban az úton.
A Mercedes-Benz digitális technológiával felszerelt járművei LED modulokat tartalmaznak a fényszórókban, amelyek fényét több mint egymillió mikrotükör szórja szét, a felbontásuk így több millió pixeles.
A digital light berendezés videoprojektorok technológiáját használja, és a vezérlőegysége az erőteljes grafikai processzorral állandó közvetítést biztosít a tükrök között. A fényszórók így már nem csak hagyományos világítóeszközök, hanem már valóságos számítógépek, amelyek rengeteg új funkcióval ruházzák fel a rendszert.
(Fotó: Mercedes-Benz)







