
Senna, Fangio, Schumacher? Valóban kivételes versenyzők voltak, de ha eddig azt hitted, hogy ők voltak a legjobbak, akkor van egy kiábrándító hírünk: egzakt módszerekkel kiszámolták, hogy ki volt minden idők legjobbja, a fenti pilóták pedig még a top 3-ba sem kerültek be.
A táblázat készítője, akinek személyét sűrű homály fedi, összesen tizennyolc szempontot vett figyelembe a rangsoroláskor a gyengébb autóval elért jó eredményektől egészen a sportszerűségig, majd egyszerűen összeszámolta, hogy a kiválogatott legendák közül ki hány szempontnak felelt meg.
Eszerint tehát minden idők legjobb pilótája, nem más, mint
Alain Prost,
akit a dobogón Emerson Fittipaldi és Graham Hill követ. Sajnos hiába reménykedtünk benne, hogy a tudományos módszer egyszer s mindenkorra véget vet a parttalan "Senna vagy Schumi volt a legnagyobb király" vitáknak, a két pilóta Laudával, Piquet-vel és Brabhammel egyetemben a negyedik helyen végzett.
Mondjuk az sem sokat számítana, ha teljesen más sorrend jött volna ki, mert a látszólag gondosan összeválogatott szempontok valójában legfeljebb annyira objektívek, mint öt sör után szkanderben eldönteni, hogy Senna vagy Prost. Aztán nem ártott volna kicsit súlyozni is ezeket a szempontokat, mert hiába szép dolog a sportszerűség, a legjobbság kérdésének eldöntésében nálunk azért nem teljesen esik egy kategóriába a megszerzett világbajnoki címek számával. Ja, bocsánat, olyan kategória itt nem is volt.
Szóval amíg Stephen Hawking elő nem rukkol a saját, a fentinél talán valamivel meglapozottabb tudományos tézisével, addig mi azért fenntartjuk magunknak a jogot, hogy a leadben megjelölt három pilóta mellett tegyük le a garast, akik ha nem is a legjobbak, de biztosan a legmeghatározóbb egyéniségei voltak a Forma–1-nek. Facebookon jöhetnek az ellenvélemények, nagyon kíváncsiak vagyunk rá, hogy nálad ki álldogálna a képzeletbeli dobogón.
A szempontok balról jobbra
- bizonyított gyenge autóval
- bizonyított középmezőnybe tartozó autóval
- gyengébb csapathoz szerződött a kihívás miatt
- több mint egy konstruktőrrel nyert versenyt
- több mint egy csapattal nyert versenyt
- nyert versenyt olyan autóval, amelyet nem elismert tervező tervezett
- nyert versenyt legalább kétféle különböző szabályrendszer alatt
- nyert legalább egyszer a hatodik helyről, vagy annál hátrábbról indulva
- összetettben megverte a világbajnok csapattársát
- az összes nem-világbajnok csapattársát megverte
- soha nem kapott ki nem-világbajnok csapattárstól sem a pontversenyben sem pedig a kvalifikációs eredményekben
- soha nem származott előnye csapatutasításból
- soha nem viselkedett sportszerűtlenül
- soha nem viselkedett más pilótákkal arrogánsan vagy tiszteletlenül
- nyert világbajnokságot kiélezett körülmények között; nyert világbajnokságot olyan autóval, amely nem volt egyértelműen a legjobb az adott szezonban
- nyert világbajnokságot esélytelen autóval
- nyert világbajnokságot világbajnok autóval