Bírsággal és szigorúbb szabályokkal tennék biztonságosabbá a gyalogátkelőket, de a legjobbnak az okoszebrát tartják – amiből most két újabb épül majd.

Az ország okoszebráiról tartott szavazást a Generali a Biztonságért Alapítvány. Mohács lett a győztes város, közel 25 ezer szavazatot gyűjtve – de a történet ezzel nem ért véget.

A kezdeményezés célja, hogy 2023-ban ismét egy olyan magyar város gazdagodjon okoszebrával, ahol eddig még nem volt ilyen, ám a rendőrség baleseti statisztikái szerint szükség lenne rá.

A szavazáson hét közül kellett kiválasztani a legveszélyesebb gyalogátkelőt, csupa olyan helyen, ahol az alapítvány eddig még nem telepített okoszebrát. Összesen két hét alatt közel 50 ezer szavazat érkezett.

De egyáltalán mi az az okoszebra?

A SafeCross® okoszebra az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. A cél, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.

A Generali reprezentatív kutatást is tartott a zebrahasználatról, és meglepő eredmények is születtek. Például inkább a fiatalabbak (18-29 évesek) látják úgy, hogy nem elég előzékenyek az autóvezetők: szerintük csak a 66 százalékuk szerint ügyelnek az autósok a zebrák közelében való megállásra.

De mi a megoldás arra, hogy jobban figyeljenek a zebránál az autósok? A következőképp alakult a dobogó a kutatáson:

  • 90% a zebrák láthatóvá tételét (pl. okoszebra) érezné hasznosnak
  • 82% a szigorúbb szabályozás híve
  • 79% szerint a magasabb pénzbírság is jó opció.

Mohács nyert, de Eger sem marad okoszebra nélkül

Az idei voksolást tehát Mohácson, a Kossuth Lajos utca 95-97-nél lévő gyalogátkelő nyerte 24 702 szavazattal, így a tervek szerint hamarosan itt is okoszebra segíti majd a biztonságos közlekedést. A szavazás nagy részében Mohács fej-fej mellett haladt Eger városával, ahol a Cifrakapu utca 138 alatti zebra 21 665 szavazatot kapott.

A szoros eredményre való tekintettel az alapítvány úgy döntött, hogy idén a második legtöbb szavazatot kapott zebrát is okoszebrává alakítja.

Utánuk jött, sok ezer szavazattal lemaradva Szolnok és Baja egy-egy gyalogátkelője. A számok jól mutatják, a biztonságos közlekedés bizony rengeteg embert érint: összesen 46 943 szavazat érkezett a hét jelöltre.

A 2021-es első szavazás után szintén két városban, Ózdon és Vácon épült okoszebra, tavaly pedig egy szentendrei átkelő győzött, melyet az idén nyáron „okosítottak fel”. Az elmúlt években közel 60 okoszebrát létesítettek az országban.

Itt találsz további információkat az okoszebráról.

(Forrás, fotó: közlemény)

Ez is érdekelhet:

Van értelme újabb kamerákkal, fix traffipaxokkal próbálni megelőzni a következő Árpád hídi tragédiát?

Az időről időre tragédiába torkolló extrém közúti idiotizmus kezelésének nem az a módja, hogy a normális közlekedőket kezdjük jobban szívatni.

Az M1-esen történt tömegbaleset legkellemetlenebb tanulsága

Ha nem látok, megállok. Ez magától értetődőnek tűnik a járművezetésben, de ha az lenne, sose történne baleset ködben vagy porviharban.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Ilyen, amikor csereérett a lengéscsillapító

További cikkeink a témában