Az orosz–ukrán háború egyik nem várt következménye lehet a Moszkvics márka újbóli megjelenése. Ez persze még csak terv (az pedig nagyjából kizárt, hogy az európai piacra is visszatérnek), az viszont tény, hogyha nem is számított a legnépszerűbb és leggyakoribb szocialista autómárkának Magyarországon a Moszkvics, évtizedeken át meghatározója volt az utcaképnek. Volt miből válogatnunk a Fortepan képei között.

1958, Corvin (Kisfaludy) köz, a felvétel a 4. számú ház előtt készült. Rendőrségi helyszínelési fotó (Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10)
Szexi lány szexi autóval, 1958-ban (Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr)
Moszkvics 407 Pécsen, a Semmelweis utca a Kolozsvár utcától a Mártírok útja felé nézve (Fotó: Fortepan/Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ)
Szociális otthon lovas kocsival és Moszkviccsal, 1960-ban (Fotó: Fortepan/Bauer Sándor)
Moszkvics 407-es 1960-ban, a Király (Majakovszkij) utca 2. szám alatti hentes előtt (Fotó: Fortepan/Ladinek Viktor)
Bajcsy-Zsilinszky út, gyalogos átkelőhely a Zichy Jenő utca közelében, távolban a Deák Ferenc téri evangélikus templom. 1961 (Fotó: Fortepan/Főmterv)
A Pózolj Moszkviccsal! kihívás 1962-es egyik pályaműve lehetne ez a kép, ha lett volna akkor ilyen kihívás (Fotó: Fortepan/Album022)
A pedálos autó nem Moszkvics, hanem egy GAZ, a kombi viszont egy Moszkvics 423. 1964, Budapest, Gyermek tér, közlekedési park (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
Miskolc, Dél-Kilián, Benedek Elek utca a Gagarin utca felé nézve, 1965-ben (Fotó: Fortepan/Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ)
Vagányan kikönyöklő hölgy 1965-ben (Fotó: Fortepan/Chuckyeager tumblr)
1966, nem kilőni készülnek a Moszkvics 423-ast, csak a karbantartáshoz/javításhoz emelték fel (Fotó: Fortepan/Pálinkás Zsolt)
Rendőrök rendőr-Moszkviccsal Budán, a Villányi út és a Karolina út kereszteződésénél, 1967-ben (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)

Elektromos autóként térhet vissza a Moszkvics

A kivonuló Renault helyére lépne a feltámadó orosz autómárka.

Családi kikapcsolódás Tatán, a Tópart sétányon, a Fenyves grill büfé előtt, 1967-ben (Fotó: Fortepan/N. Kósa Judit)
1969, nők a menő, ikerfényszórós Moszkviccsal (Fotó: Fortepan/Ungvári György)
1979, a moszkvai Lenini Komszomol Autógyár, vagyis az Avtomobilnüj Zavod imennyi Leninszkogo Komszomola / AZLK (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
1972-es nyaralás (Fotó: Fortepan)
Intézkedés alá vonás Budapesten, a Kerepesi úton, 1972-ben (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
1972, Moszkvics 412 termett a fóliasátorban (Fotó: Fortepan/Vimola Károly)
Moszkvicsot terel egy rendőr az M7-es autópályán, Törökbálint környékén, 1972-ben (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)
Erősen könnyített Moszkvics a pesti hetedik kerületben, az Osvát utcában, 1973-ban (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
Moszkvics 412 1978-ban, valamelyik vízparton (Fotó: Fortepan/Kováts Lajos)
Tiszakécske, 1982, háttérben az Arany János Művelődési Központ és Városi Könyvtár, de minket persze az előtér jobban érdekel (Fotó: Fortepan/Gábor Viktor)
1985, Moszkvics 412-es pesti kilencedik kerületben, a Thaly Kálmán utca – Tűzoltó utca sarkán lévő trafik előtt (Fotó: Fortepan/Kováts Lajos)

Korábbi autós-közlekedős Fortepan-gyűjtéseink:

Villamos az Erzsébet hídon, a Váci úton, a Thökölyn… Fotókon Budapest eltűnt és megmaradt vágányai

Egykor az számított modernizálásnak, hogy megszüntettek villamosvonalakat. Az archív fotók viszont megőrizték emléküket.

Így törtek a postásautók a Rákosi-korszakban

Különleges képválogatás az 1950-es évekből.

A 300 ezredik Trabant, a Zaporozsec szaküzlet és a Wartburg márkaszerviz

Újabb remek fotók a Fortepanról, főleg szocautó-rajongóknak.

Amikor még a Clark Ádám téren is lehetett tankolni

Mostanában különösen sok szó esik a benzinkutakról – mi most hangulatos archív képeket mutatunk.

A Merkur-korszak, amikor természetes volt, hogy éveket kell a megrendelt kocsira várni

Akkoriban nem a csiphiány miatt nem lehetett azonnal vagy belátható időn belül új autóba ülni.

És ezt olvastad már?
Pehelykönnyű cseh szupersportautó a GT-R motorjával