Kár veszni hagyni egy ismertté vált típusnevet, ez érthető. Olykor azonban már nem is létezik olyan kategória a márkánál, amilyen egykor híressé tette a nevet, ám ez nem szokott problémát okozni a gyártóknak. Így lesz gran turismóból limuzin, és így ülnek jampik helyett kispénzű családosok ugyanazon embléma mögé.

Az új Opel Zafira már nem egyterű, hanem kisbusz. Persze úgy is mondhatnánk, hogy a Vivaro személyszállító változata kapta meg a hétüléses személyautó-Opel nevét: a végeredmény, hogy a név maradt, csak egy teljesen másik kocsin, mint korábban.

Volt már ilyen jó néhány az autótörténelemben – itt van néhány példa.

Fiat Multipla

A Multipla még úgyis a kilencvenes évek egyik legfurcsább, erősen véleményes külsejű, de tulajdonosai által imádott autója, hogy csak az évtized vége felé, 1998-ban jelent meg, hogy aztán kevésbé karakteres, de klasszikus értelemben továbbra sem szép formában piacon maradjon 2010-ig. Akkoriban nagyon népszerűek voltak az egyterűek, de hat ülést nem nagyon kínált más.

Hatüléses Fiat Multipla azonban volt már az ötvenes-hatvanas években is: a 600-as kisautó alapjaira épült, és nem kevésbé volt furcsa, mint negyven évvel később a névrokona. Az újkori Multiplával szemben nem két sorban kapott három-három ülést, hanem háromban kettő-kettőt – mindent három és fél méteres teljes hosszon.

Maserati Ghibli

A Ghibli a márka kisebb szedánja, az, amelyet az emberiség 99,99 százaléka sosem fog megvásárolni nagyobb részt anyagi lehetőség, kisebb részt szándék híján, de hasonlóan nagy többsége legalább egyszer szeretne vele menni. Nekünk megadatott.

A cikk tematikája alapján nem meglepő, hogy a Ghiblinek is van múltja. Nem is akármilyen: a név 1966-ban, egy 2+2 üléses, V8-as granturismo prototípusán jelent meg, és a szériaváltozat is hasonló felépítésű volt, immár a kupé mellett Spyder változatban is.

1973 után hosszú szünet következett, majd 1992-ben jött a második Ghibli, immár kisebb kupéként, V6-os biturbó benzinesekkel. 1998-ig gyártották, napjaink Ghiblije 2013-tól kapható.

Mitsubishi Eclipse

Néha – de tényleg csak néha – eszünkbe jut, hogy a Mitsubishi még nem szűnt meg. Pedig nem is olyan régen egy Galant vagy egy Pajero még kifejezetten vágyott autó volt, nem beszélve a cég sportkupéjáról, az Eclipse-ről. Bár négy generáció is létezett belőle, mi a másodikat ismerjük leginkább, ezt:

Valahol érthető, hogy a cég a jól ismert és pozitív érzéseket kiváltó névvel akarja jelezni a létezését – sportautójuk viszont éppúgy nincs, mint komolyan vehető villanyautójuk vagy szedánjuk, a divatos crossover-SUV piacon próbálkoznak, ezért az Eclipse is Eclipse Cross lett. Nálunk is lehet kapni egyféle, másfél literes turbómotorral, így néz ki:

Alfa Romeo Giulietta

Ismerjük a Giuliettát, így hívják az Alfa ötajtós, ferdehátú kompaktját. A szépen csengő név azonban már az ötvenes években megjelent a márkánál.

Az 1954-es Torinói Autószalonon Giulietta Sprintként mutatták be a cég hátsókerék-meghajtású 2+2 ülés kupéját, amelyet sorban követett aztán a négyajtós Berlina, majd a csodás, nyitott kétüléses Spider, végül pedig minden idők egyik legszebb kapszulája, a Sprint Speciale. Az eredeti Giulietta nagyon fontos típuscsaládja volt az Alfa Romeónak, az első sikere az 1,3 literes motorokkal.

Citroën DS

Típusnevet nem csak típusnévként lehet feléleszteni évtizedekkel később. Ehhez mondjuk nem árt egy olyan legenda, amilyen a Citroën istennője, az 1955-ös DS volt, és körülbelül olyan formát és technikát képviselt akkoriban, amilyen ma egy teljesen átlátszó, légpárnás kocsi lenne tömeggyártásra készen. Utódja, a CX sem volt tucat, a DS viszont a Kacsa mellett a márka háború utáni történetének csúcsa.

Szinte adta magát, hogy ha a Toyota Lexusához vagy a Nissan Infinitijéhez hasonlóan a Citroën is szeretne egy prémiummárkát, akkor legemlékezetesebb prémiummodelljének nevét vegyék elő. Típusnév már csak azért sem lehetett volna, mert a modern DS nem egyetlen típus, hanem egy típuscsalád lett, a márka legfrissebb tagja a DS 7 Crossback.

Chevrolet

A jampecok a sevroletben agyba-főbe nyomják a dudát – énekelte Fenyő Miklós a Duci Juci-ban, erősen magyaros kiejtéssel, de jól érzékeltetve, mit jelentett innen nézve az amerikai márka: a tengerentúli szabadságot, nagy, drága autókat. Ez persze ebben a formában nem volt igaz, a Chevrolet az olcsóbb márkák sorába tartozott, de azért egy Bel Air vagy egy Corvette joggal ébresztett vágyakat.

Jóval később, 2004-ben mi is megkaptuk a magunk Chevrolet-ját: átcímkézték a Daewoo nem túl igényes autóit. A számítás bejött, már a névváltástól is nőttek az eladások, csak jampibb egy dél-koreai tucatautónál egy nagynevű amerikai.

Škoda Felicia

Óriási lépés volt a Felicia 1994-es megjelenése: a cseh autógyártó első volkswagenes modellje, az egyébként a Bertone által rajzolt, orrmotoros-elsőkerekes Favorithoz képest egy másik szintet képviselt, már-már nyugati autó volt.

A Felicia nevet – az Octaviához vagy a Superbhez hasonlóan – régen is viselte Škoda, csak kicsit másmilyen: egy négyüléses, vászontetős kocsi.

Datsun

A harmincas évek óta használja a nevet a Nissan, és bár jellegtelenebb autókon is feltűnt, mi az olyan típusok miatt tiszteljük, amilyen a 240Z, a 260Z vagy a 280ZX volt. Ezek nemcsak szép, de remek autók is voltak, hathengeres motorral, hátsókerék-hajtással. 1983 után a márkanevet nem használták.

Jobb lett volna, ha soha nem veszik elő ismét, de nem ez történt: például Oroszországban a Datsun a Nissan olcsó márkája, olyan modellekkel, amilyen a képen is látható on-DO.

Valószínűleg ott nem asszociálnak a névről arra, mint mi, ettől még sajnos a Datsun nevet ma nem vágykeltő, hanem olcsó kocsik viselik.

Ez is érdekelhet:

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon