Hihetetlen, milyen gyorsan telik az idő, hiszen már negyven éve annak, hogy az Opel bemutatta az első Corsát. Sok szerethető változata készült a hat generációja során, mutatunk néhány érdekességet is közülük.
2022-ben több fontos évfordulót is ünnepel az Opel, például harminc évvel ezelőtt gördült ki a szentgotthárdi gyárból az első magyar Astra, de idén van a negyvenedik évfordulója annak, hogy bemutatták az első Corsát. Az Opel későn szállt be a kisautók kategóriájába, ahol a hetvenes évek közepe óta a Ford Fiesta és a Volkswagen Polo hódított, de az 1982-ben piacra dobott Corsa azonnal sikert aratott, és a népszerűsége a mai napig tart.
A Kadett kisöccse
A Corsa egy másik ikonikus Opelnek köszönheti a születését. A Kadettet eredetileg arra tervezték, hogy minél több embernek hozza el az autózás lehetőségét, még azokban az időkben, amikor az autó birtoklása, és maga az autóvezetés is luxusnak számított. A vevők igényei azonban folyamatosan nőttek, ahogyan javultak az anyagi lehetőségeik, és ezzel együtt a valaha kisautónak számító Kadett is egyre nagyobbá és erősebbé vált, maradt hely egy kisebb és olcsóbb modellnek a kínálatban.
Az új kisautónak látványos előzetest készítettek a ’82-es genfi autószalonra. A Corsa Spider egy izgalmas prototípus volt, ami már előrevetítette a készülő kisautó szögletes vonalait. Az együlésesre alakítható koncepció érdekessége volt, hogy a műszerfalára egy walkmant lehetett illeszteni, a zene a fejtámaszokba épített hangszórókból szólt. A külső dizájnért Hideo Kodama felelt, míg a belső teret a fiatal Chris Bangle tervezte, aki akkor éppen az Opelnél dolgozott.
Szögletes és gömbölyű
Az első Corsa csak 3,62 méter hosszú volt, de kiváló arányokkal rendelkezett, a 0,36-os légellenállási együtthatója jó értéknek számított akkoriban. A vezető formatervező Erhard Schnell sportos vonalú, élénk kisautót alkotott, határozott és férfias formákkal. A Corsa kétajtós ferdehátú és lépcsőshátú karosszériával jelent meg, az ötajtós csak ’85-ben csatlakozott a kínálathoz. A sorozat csúcsán a 100 lóerős Corsa GSi állt, és dízelmotoros változat is szerepelt a választékban.
Az Opel új kisautójának sikerét mutatja, hogy az első generációjából összesen 3,1 millió példány talált gazdára.
Az Opelnél mégis úgy döntöttek, hogy a férfias első széria utódjának kifejezetten nőiesnek kell lennie.
Hideo Kodama a korábbinál jóval kerekdedebb megjelenést alkotott, szemekre hasonlító fényszórókkal és szerethető idomokkal. A Corsa B tizenegy centivel hosszabb is lett az elődjénél, ezért az utastere jelentősen több helyet kínált.
Igazi világautóvá vált
A második széria a légzsákokkal, a blokkolásgátlóval és az oldalütközés elleni védelemmel biztonság terén is új mércét állított a kategóriájában. A benzinmotorokon általánossá vált az injektor és a katalizátor, a GSi motorja pedig hengerenként négyszelepes lett. A Corsa a három- és ötajtós ferdehátú mellett más piacokra lépcsőshátú és kombi karosszériával, de még pick-upként is készült, Chevrolet és Holden márkanéven is forgalmazták, és összesen négymilliót adtak el belőle.
Corsa Scamp
1993-ban az Opel egyszerre három Corsa-alapú koncepcióval is készült a frankfurti autószalonra. A később sorozatgyártásba kerülő Tigra és a valóra nem vált Tigra Roadster mellett jelent meg a Corsa Scamp, egy dögös pick-up, amit a széria kisautóból építettek. Az Opel a következő évben egy hagyományos Corsát is bemutatott megemelt futóművel, nagyobb kerekekkel és tetősínekkel, de a szabadidős kisautó végül nem jutott el a gyártásig.
A dizájn népszerűségét látva az Opel nem változtatott a koncepción, a Corsa C tervezése is Hideo Kodama feladata lett.
Az újdonság formája az elődjét idézi, de annál hosszabb, 3,84 méteres lett, a szélessége és a tengelytávja is nőtt, amivel az utastere ismét kényelmesebbé vált. Újdonságként ez a széria kapott elsőként teljese galvanizált karosszériát a rozsdavédelem érdekében. A Twinport benzinmotorokon kívül a Fiattól és Isuzutól származó dízeleket lehetett választani.
Corsa OPC
Az Opel a GSi-nél is sportosabb modelleket mutatott be OPC-ként, és már a Corsa C-ből is készült hasonló változat, de csak egyetlen példányban. 2002-ben az esseni show-n mutatták be 1,6 literes, 175 lóerős motorral. A 25 milliméteres ültetéssel, a 17 colos kerekekkel, a sportos karosszériaelemekkel és a jellegzetes kék színű fényezéssel akár ebben a formában is gyártásba mehetett volna, de az első Corsa OPC-re egy kicsit még várni kellett.
OPC a csúcson
A negyedik generáció teljesen új alapokra épült, amit az Opel a Fiattal közösen fejlesztett a Corsa és a Grande Punto számára. A két karosszériaváltozat is jobban elkülönült, a kupés vonalú háromajtós mellett az ötajtós szinte családi autóvá lépett elő, amihez a hossza 3,99 méteresre nőtt. 2007-ben jött ki az eddigi legsportosabb Corsa, a 192 lóerős OPC, amiből később 211 lóerős Nürburgring kiadás is készült, a szerényebb alternatívája pedig a 150 lóerős GSi lett.
Sok vita alapját adja, hogy ráncfelvarrás vagy teljesen új modell a Corsa ötödik generációja, mindenesetre az elődjétől származó alapokat rendesen átdolgozták. A hossza 4,02 méterre nőtt, és
olyan opciók jelentek meg benne, amelyek addig csak nagyobb kategóriákból voltak ismerősek,
mint a fűthető kormány, a követési távolságra figyelmeztető, sávtartó és táblafelismerő rendszer, vagy az okostelefon-kivetítésre képes képernyő. A kínálat csúcsa ismét a Corsa OPC volt.
Elektromos autóként is
A jelenleg is kapható hatodik nemzedék 2019-ben jelent meg, és megint egészen új műszaki alapokra épül. A tetővonala öt centivel lejjebb húzódik, de ez a fejteret érdemben nem mérsékelte, ugyanis az üléspozíció is sportosan alacsony lett. A 4,06 méter hosszúra nőtt Corsa a divatos formáján kívül a felszereltségével is hódíthat, elérhető hozzá a mátrixfényszóró és az adaptív tempomat, és az elsők között teljesen elektromos hajtással is készül Corsa-e néven.
A Corsa negyven éve töretlen sikerét az adja, hogy belépőmodell létére olyan technológiákat tett elérhetővé, amiket korábban csak drágább típusokhoz lehetett megkapni. Az elmúlt négy évtized alatt több mint 14 milliót gyártott belőle az Opel, és biztosak vagyunk benne, hogy a jövő kihívásainak megfelelve elektromos hajtásra váltott Corsa még hosszú ideig meghatározó modell lesz a rüsselsheimi márka kínálatában.
Ez is érdekelhet: